Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 5

  • Studerar svällande elbilsbatterier

    KTH-forskaren Matilda Klett, för närvarande verksam som temaforskare inom ramen för Svenskt el- och hybridfordonscentrum (SHC), studerar fordonsbatterier. Det är främst svällning och tryck i dessa batterier som befinner sig på agendan, detta eftersom fenomenet utgör en säkerhetsrisk.

  • Han har gjort elbilsbatterier bättre

    Allt för höga temperaturer är en av de största säkerhetsriskerna för litiumjonbatterier i el- och hybridfordon. Temperaturförhållandena har även stor inverkan på hur batteriet åldras. KTH-forskaren Henrik Lundgren har tillsammans med Scania tagit fram en modell som effektiviserar utvecklingen av olika kylkoncept för dessa batterier.

  • De gör batterier mer effektiva

    Forskare vid KTH har tagit fram en ny metod för att studera batterier. Metoden möjliggör betydligt bättre batteriet i framtiden,vilket bland annat kan komma innebära ett lyft för elbilar.

  • Framtidens bilar byggs av trä

    Nu satsar svenska lärosäten och institut på att utveckla bilar som är tillverkade av träd från de svenska skogarna. En grupp forskare från KTH, Innventia, Blatraden och Swerea Sicomp demonstrerar möjligheterna med kolfiber baserad på barrvedslignin där så väl delar av bilkarossen som -batteriet i modellbilen är tillverkade av materialet.

  • Världsledande batteriforskare får KTH:s stora pris

    Det är kemiprofessorn och den världsledande batteriforskaren Kristina Edström som får KTH:s stora pris 2018. Genom hennes forskning har världen kommit närmare en lösning när det gäller energilagring. Hon har också ett stort engagemang när det gäller att inspirera och vägleda unga och lovande forskare.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22