Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 18

  • Digital trafiklösning ger miljövinster

    Hur kan vi skapa klimatsmarta lösningar för framtidens storstadstrafik? Hör Anders Gullberg berätta om sin forskning kring digitala transportsystem, inspirerad av internetföretag som Spotify, Facebook och Google.

  • Branscherna som bromsar klimatmålen

    De två branscher som står för störst utsläpp av koldioxid i Sverige är mycket dåliga på att bedriva klimatarbete, visar en rapport från KTH, avdelningen för industriell ekologi.

  • Flygets gräddfil måste ses över

    När en av Sveriges mest uppmärksammade transportforskare nu lägger fram sin doktorsavhandling är det ett omfattande resultat som redovisas. Bland annat framgår det att bättre fordonsteknik och nya bränslen inte räcker för att uppnå klimatmålen, att bilresandet behöver minska med 30 procent och att flygtrafiken går om biltrafiken inom 10 år när det gäller utsläpp av växthusgaser.

  • KTH:s hedersdoktorer utsedda

    Hållbara transporter, algebraisk geometri, internets tillväxt och arkitekturhistoria är de ämnesområden som premieras när årets hedersdoktorer vid KTH nu blivit utsedda.

  • Koll på luftströmmar ger grönare flygtrafik

    KTH:s forskare i strömningsmekanik firar framgångar och har nyligen fått flera prestigefyllda anslag. Ett av målen är att bli först i världen att simulera luftströmmarna kring en hel flygplansvinge.

  • ”Tänk mer på de som använder energitekniken”

    Klimatforskaren Semida Silveira vill att samhällsnyttan ska få större plats inom energiforskningen på KTH. Janne Wallenius, reaktorfysiker, planerar att starta en testreaktor i Sverige för fjärde generationens kärnkraft. Det är några av de idéer som tas upp på Energidagen på KTH.

  • KTH med i storsatsning på bioteknik

    Ett av de största enskilda forskningsanslagen i Skandinavien någonsin, enligt Mathias Uhlén, en av tre ansvariga. Nu skapas ett nordiskt forskningscentrum med nästan en miljard kronor i budget.

  • Banar väg för gröna transporter

    När Södertälje Science Park och KTH:s nya campus öppnar under höstterminen stärks kopplingen mellan det akademiska och stadens industriföretag ytterligare. En som sett nyttan med det är KTH-alumnen Sara Hermansson, i dag chef för en grupp inom Scania som utvecklar lösningar för framtidens hållbara transportfordon.

  • Färre tjänsteresor ett måste för miljön

    Vilket fotavtryck på miljön gör KTH:s resande? Pendlingen till och från jobbet har begränsad påverkan, men tjänsteresorna leder till stora utsläpp. För att nå hållbarhetsmålen krävs en omsvängning i synen på hur och varför vi reser.

  • Medvind för miljövänligare flyg

    I flera år har Jens Fransson och hans medarbetare legat i framkant i forskningen om laminär och turbulent strömning. Det är även av denna anledning som ett samarbetsprojekt initierats med GKN Aerospace, i syfte att utveckla jetmotorer som drar mindre bränsle.

  • Forskare bloggar om framtidens transporter

    Hallå där, Anna Pernestål Brenden, som forskar om hållbara transporter och börjat blogga i Vetenskapsrådets tidning, Curie. Hur känns det? – Kul och inspirerande. Och lite pirrigt också.

  • Ta cykeln i tjänsten

    Har du många möten på stan? Eller långa transportsträckor på campus? Då kanske studentkårens cykeluthyrning kan vara ett alternativ – kostnadsfritt för KTH:s personal.

  • Första steget mot självkörande campusbuss

    Självkörande minibussar som drivs av energi från passagerarna – är det så studenter och medarbetare kommer att ta sig fram på campus om några år? Förslaget vann en tävling om hållbara transportlösningar på KTH.

  • Tar du tåget på semestern?

    Nästa uppehåll: Barcelona. Trots krångel med utlandsbokningar väljer allt fler att resa med tåget till kontinenten och intresset har exploderat i sociala medier. – Vi växer med 50–100 medlemmar om dagen, säger KTH-forskaren Susanna Elfors som startade Facebookgruppen Tågsemester.

  • Forskare vill förenkla tågresor i Europa

    Hur kan man få fler att välja tåget vid utlandsresan och därmed minska utsläppen? Skapa bättre bokningssystem och inför miljöavgifter på flyget. Det är lösningen enligt tågtrafikforskare vid KTH.

  • KTHs tjänsteresor största miljöboven

    Personalens tjänsteresor är den största boven i KTHs miljöpåverkan. Detta blir de anställda på ITM-skolan varse när de går kursen Miljö och hållbar utveckling, som visar hur mycket lärare, forskare och administratörer bidrar till koldioxidutsläppet.

  • Fem sätt att göra staden klimatsmart

    Vad sägs om att slippa jobbpendla utan arbeta nära hemmet i stället? Och på fritiden glida fram i en elbil från kvarterets bilpool? Så ser transportforskare Jonas Åkermans vision ut för hur vi reser och rör oss i staden.

  • Studie: Transportmålet omöjligt att uppnå utan minskning av bilresor

    Riksdagens mål att minska utsläppen från personbilar med 70 procent till 2030, jämfört med 2010, kommer att vara ouppnåeligt om antalet personbilar och deras användning inte minskar, enligt en nyligen publicerad studie av KTH-forskarna Mattias Höjer, Jonas Åkerman och Hampus Berg Mårtensson.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22