Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 3

  • Han har gjort elbilsbatterier bättre

    Allt för höga temperaturer är en av de största säkerhetsriskerna för litiumjonbatterier i el- och hybridfordon. Temperaturförhållandena har även stor inverkan på hur batteriet åldras. KTH-forskaren Henrik Lundgren har tillsammans med Scania tagit fram en modell som effektiviserar utvecklingen av olika kylkoncept för dessa batterier.

  • De gör batterier av kolfiber

    Hittills har batteriers främsta syfte varit att innehålla elektrisk energi. Nu ska det bli ändring på det. I ett stort samarbete har forskare vid bland annat KTH arbetat med så kallade strukturella batterier och förbättrat dess egenskaper. Tanken är att dessa batterier förutom att de är energibärare också är en del av konstruktionen. Materialet forskarna använt för detta är kolfiber.

  • Batteriforskare kommenterar årets kemipris

    Hallå där, Rakel Wreland Lindström och Göran Lindbergh, batteriforskare och lektor respektive professor vid avdelningen för tillämpad elektrokemi på KTH. Årets Nobelpris i kemi går till John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham och Akira Yoshino för utvecklingen av litiumjonbatteriet. Skulle du kunna kommentera deras forskning och varför den är så betydelsefull?

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22