Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 9

  • Prata mångfald med Mr Norm

    Kan man spela sig fram till ökad kunskap och förståelse för mångfaldsfrågor? Det är i alla fall ambitionen med det rykande färska kortspelet Mr Norm. Invandrartäta områden, kvinnliga chefer och gatutiggeriet var frågor som kom upp när korten spelades ut för första gången.

  • Storslam för KTH-studenters affärsidéer

    Nu har affärsplanstävlingen Venture Cup korat årets vinnare. Bland deltagarna, som tävlat i lag om vilka som har de bästa affärsidéerna, återfinns fyra vinnare som alla har en koppling till KTH. Affärsidéerna? Allt från smarta speglar till ett Youtube för spel...

  • Nu kan du tjäna pengar på att spela datorspel

    Spela datorspel och blir rik? Ja, om du är duktig. På datorfestivalen Dreamhack i Jönköping om några dagar lanseras ChallengerMode. – Om du tränar fotboll stenhårt blir du Lotta Schelin eller Zlatan Ibrahimovic, och studerar du intensivt får du ett bra jobb. Men vad händer om du spelar mycket? Ja, då klassas du som nörd. Det ska vi ändra på, säger Robel Efrem, grundare av ChallengerMode.

  • Ögonkontaktens betydelse för samtalet

    Forskare från KTH har fått fem miljoner från Vetenskapsrådet för att forska om människors blickbeteende. När i det mänskliga samtalet uppstår egentligen ögonkontakt? Hur vanligt förekommande är den? Dessa två och andra situationer ögon emellan ska studeras. Forskarna hoppas att resultaten bland annat kommer till nytta i robotutveckling.

  • Så ska krigsspelandet bli bättre

    Krigsspel har allt sedan början av 1800-talet använts av många länder för att utbilda försvarets militära personal. Anders Frank, som disputerar vid KTH i ämnet människa-datorinteraktion, har tittat närmare på de brister som krigsspel har som utbildningsverktyg.

  • Lustfylld teknikfestival inspirerade tjejer

    Under lördagens Teklafestival vimlade det av teknikintresserade unga tjejer på KTH:s kårhus. De fick prova på allt från att göra robotar med minihjärna till att spela trumma på en banan. Deltagarna sprudlade av experimentlusta och initiativtagaren Robyn var nöjd.

  • Bygger nästa generations mobila VR-teknik

    KTH har fått ett forskningsanslag från Vinnova för att utveckla nästa generations mobila Virtual Reality-teknik. Tillsammans med Tobii och Ericsson kommer projektet att ta fram en prototyp med mobil VR med inbyggd ögonspårning som skall användas tillsammans med Ericssons 5G-testnät.  

  • Spelet som ska göra rekryteringen bättre

    Britta Nordin Forsberg, forskarstuderande vid KTH, har skapat ett spel för dator och mobil som ska stötta företag att rekrytera rätt kompetens. Hon menar att detta nya sätt att rekrytera på är både mer demokratiskt och träffsäkert.

  • Hörselskadade får hjälp av datorspel

    För några år sedan visade en studie som Hörselskadades Riksförbund genomfört att mer än hälften av landets 1,4 miljoner hörselskadade är i behov av hörapparat. Antalet människor i Sverige med hörselnedsättning är alltså stor. Nu har svenska och japanska forskare hittat ett roligt och engagerande sätt för alla med gravt nedsatt hörsel att bli duktigare på att urskilja ljud, vilket kan leda till högre livskvalitet genom större förmåga att höra.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22