Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 10

  • 250 km/h med bibehållen komfort

    En förbättring av vibrationskomforten med 30 - 40 procent. Det tyder de första resultaten på. Med en sådan förbättring går det att nå målsättningen att kunna köra i 250 km/h på samma järnvägsspår som tidigare brukades i 200 km/h. Detta utan att vibrationskomforten försämras.

  • Höghastighetsbanor i Sverige - problem och möjligheter

    Den 25 maj håller KTH Järnvägsgruppen sitt årliga seminarium och temat för i år är de omdebatterade höghastighetsbanorna i Sverige. KTH-forskarna kommer i sin presentation argumentera för just höghastighetsbanor, och lägger samtidigt fram en färsk rapport som visar att det borde vara möjligt att bygga dessa för under 200 miljarder kronor.

  • Genombrott i kampen mot spårhalka

    Spårhalka orsakad av löv på rälsen kostar 100 miljoner kronor årligen, enligt en studie gjord av Banverket. En lösning på problemet, som enligt KTH-forskare är störst i Stockholmsområdet runt månadsskiftet oktober/november, är dock nära. Den speciella lövhalkans uppkomst är klarlagd, och nu forskas det intensivt runt hur den lättast upptäcks och bäst avlägsnas.

  • KTH-forskare har löst allvarligt tågproblem

    Många tågvagnar som utrustats med en ny typ av bromsblock har fått allvarliga problem i vintertrafik. Det har flera medier rapporterat om, bland andra Sveriges television. Bromsblocken, gjorda av kompositmaterial i stället för gjutjärn, fungerar dåligt och till med inte alls i vinterklimat. Forskare vid KTH tittade närmare på problemet redan förra året och har kommit på flera lösningar.

  • Så kan transporter flyttas från lastbil till tåg

    För att lyckas få till ett mer hållbart samhälle med lägre utsläpp måste en del av godstrafiken flyttas från lastbilar till järnvägar och sjöfart. Det slår politiker och forskare fast, både nationellt och på EU-nivå. Utvecklingen hittills visar att det kan bli svårt att nå EU:s utsläppsmål för transporter till 2030, men många forskare vid KTH arbetar med att hitta olika lösningar för att målen i EU:s transportpolitik ska kunna uppfyllas.

  • Tar du tåget på semestern?

    Nästa uppehåll: Barcelona. Trots krångel med utlandsbokningar väljer allt fler att resa med tåget till kontinenten och intresset har exploderat i sociala medier. – Vi växer med 50–100 medlemmar om dagen, säger KTH-forskaren Susanna Elfors som startade Facebookgruppen Tågsemester.

  • Forskare vill förenkla tågresor i Europa

    Hur kan man få fler att välja tåget vid utlandsresan och därmed minska utsläppen? Skapa bättre bokningssystem och inför miljöavgifter på flyget. Det är lösningen enligt tågtrafikforskare vid KTH.

  • Tystare och billigare tunnelbana

    35 procent lägre energiförluster och sänkt ljudnivå om 19 decibel är några av resultaten från tester som gjorts på gröna linjen i Stockholms tunnelbana. När den kanadensiska tåg- och flygplanstillverkaren Bombardier nu offentliggör nya forskningsresultat har KTH varit med och bidragit till dem.

  • Reseavtal

    Här kan du läsa alla KTH:s reseavtal inom olika områden. Vi har avtal inom tåg, hotell, flyg, hyrbilar samt taxi.

  • Världsrekord i 5G på tåg

    Forskare från KTH har tillsammans med företaget Icomera utrustat ett X2000-tåg från SJ med 5G-teknik. Därefter har passagerarna ombord på tåget under färd genom Stockholm kunnat dela på en internetuppkoppling med en hastighet om 1 267 megabit per sekund. Något liknande har tidigare inte skett på ett reguljärt tåg någonstans i världen.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22