Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 4

  • 250 km/h med bibehållen komfort

    En förbättring av vibrationskomforten med 30 - 40 procent. Det tyder de första resultaten på. Med en sådan förbättring går det att nå målsättningen att kunna köra i 250 km/h på samma järnvägsspår som tidigare brukades i 200 km/h. Detta utan att vibrationskomforten försämras.

  • Så kan Sveriges tågtrafik planeras

    Nu har forskare vid KTH tagit fram en modell för att i förväg kunna se vad en utbyggnad av tåginfrastrukturen i Sverige får för konsekvenser vad gäller kapacitet och punktlighet. Det handlar om en utökad möjlighet att planera tågtrafiken i Sverige, helt enkelt.

  • Nytt höghastighetståg ger färre förseningar

    Nu har den stora forskningsstudien Gröna tåget nått sin slutdestination. Några av de fördelar med framtida höghastighetståg som forskarna kommit fram till är betydligt större intäkter för tågoperatörerna än idag, färre förseningar och upp till 30 procent fler resor.

  • ”Placera nya järnvägsstationer centralt”

    Färre människor pendlar regionalt. Fler resenärer tar bilen istället för att gå till järnvägsstationen. Ingen eller svag utveckling av ny bebyggelse sker. Det blir konsekvenserna om man väljer att placera en ny station utanför en tätort jämfört med om man placerar den i eller nära centrum. Det visar ett forskningsprojekt vid KTH som kommer till användning vid planering av nya höghastighetsbanor.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22