CBH-team får pris för miljövänliga sanitetsprodukter

Stora ingenjörspriset Innovation 2022

Teamet bakom SaniSole
Björn Birdsong, Mercedes Bettelli och Antonio Capezza. Foto: Patrik Lundmark, KTH.
Publicerad 2022-12-14

Antonio Capezza, postdoc vid Avdelningen för polymera material på CBH har tillsammans med sitt team på start-up:en SaniSOLE vunnit Stora Ingenjörspriset Innovation, som delas ut av Vattenfall. Förutom Antonio består teamet av Björn Birdsong, Mercedes Bettelli och Richard Olsson. Med hjälp av biopolymerer som extraherats från jordbruksbaserad biomassa utvecklar man miljövänliga alternativ till sanitetsprodukter som blöjor och bindor, vilka idag nästan uteslutande produceras av oljebaserade råvaror.

”Med hjälp av idogt systematiskt arbete (har de) förverkligat en produkt som har stor potential att göra det möjligt för många människor att minska sitt klimatavtryck och använda en miljövänlig och cirkulär produkt med bibehållen kvalitet." Så lydde juryns motivering när Antonio Capezza och hans team på startup:en SaniSOLE fick Stora ingenjörspriset Innovation 2022.

– Idén bakom SaniSOLE är att använda biopolymerer från biomassa för att tillverka säkra engångsprodukter som till exempel sanitetsbindor. Med vår teknologi kan vi få nedbrytbara produkter som är miljövänliga och fria från mikroplaster, säger Antonio Capezza.

– Vi är ett alternativ för de som inte kan använda andra miljövänliga alternativ till bindor, till exempel menskopp. Med de här produkterna kan vi erbjuda även engångsprodukter som gör att man kan välja ett miljövänligt alternativ utan att ändra sin livsstil.

Knyta ihop akademin med industri och samhälle

Priset betyder mycket för teamet, säger Antonio Capezza.

– I det här tidiga stadiet av vår utveckling motiverar det oss att lära oss förstå hur vi ska kunna sälja in våra idéer till samhälle och investerare. För vårt team, som till stor del består av doktorander från CBH-skolan (Björn Birdsong och Mercedes Bettelli), blir priset en bekräftelse på att det arbete vi gör varje dag i labbet kan förvandlas till mer än bara vetenskapliga publikationer, säger han.

– I grunden är vi forskare på CBH-skolan och det här ett sätt att visa upp den forskning vi faktiskt gör. Priset är ett sätt att representera skolan och visa hur vi kan knyta ihop akademi med industri och samhälle.

Stöd från KTH Innovation

Det är svårt att förvandla forskningsresultat till kommersiella produkter, menar Antonio Capezza.

– Vi är så tacksamma för det stöd vi fått av KTH Innovation. Tack vare program som Sting 2022 och KTH Innovations förinkubatorsprogram har vi fått lära oss mer om innovationsprocessen. Vi känner verkligen att vi får stöd när vi behöver det, säger han.

Nästa steg – marknadsanalys och patent

Nästa steg för SaniSOLE är att göra en marknadsanalys, definiera en marknadsstrategi och undersöka om prototypen är tillräckligt färdig för att uppfylla marknadens förväntningar.

– Samtidigt patenterar vi nu processen och materialet med stöd från KTH Holding för att skydda de immateriella rättigheterna och skapa ett störe värde bakom SaniSOLE. Vi fortsätter förstås med vår vanliga forskning och hoppas att det här sidoprojektet kan bli en produkt som kvinnor kan köpa i affären inom de närmaste 5 till 8 åren, säger Antonio Capezza.

Text: Åsa Karsberg

Det här är inte SaniSOLE:s första pris – tidigare i år tilldelades de Sting Test Drive Sustaintech:s pris. Sting Test Drive Sustaintech är ett program med stöd för team som har en idé för en startup i ett tidigt stadium, baserat på banbrytande innovation eller lösningar.

Läs om Sting 22

Innovation 2022 – Stora ingenjörspriset