KTH:s Årets alumn 2023 är operans tech-rebell
Han är utbildad operasångare, tonsättare och kyrkomusiker. Han har uppfunnit elektroniska instrument, doktorerat på KTH och komponerat tolv operor. Nu tilldelas professor Carl Unander-Scharin utmärkelsen KTH:s Årets alumn 2023.
Carl Unander-Scharin konstaterar att han så länge han kan minnas har skapat musik och konstruerat egna instrument. Som 15-åring byggde han på egen hand sin första elektroniska phazer till sin elbas för att skapa nya ljudupplevelser, och året därpå konstruerade han en synt.
– När jag var liten blev min mamma smått irriterad på att jag alltid skulle öppna och plocka isär leksaker och elektronik för att kolla hur allt funkade. Jag ville se hur speldosan såg ut inuti. Det var då jag började upptäcka mönster i tekniska konstruktioner som jag sedan använde i eget skapande, säger han.
Nyfikenheten och intresset för teknik och struktur gällde även musikstycken, och han fördjupade sig tidigt i Bachs kontrapunkt för att ”se vad som fanns innanför skalet” och lära sig olika metoder för musikskapande.
– Under min uppväxt, som i grunden präglades av klassisk musik, lyssnade jag också mycket på symfonirock, som Yes, Genesis, Camel, Joni Mitchell. Som 12-åring upptäckte jag punk, och sedan heavy metal. Mycket av den direkta kraften i sådan musik återfann jag sedan i operakonsten – i Puccinis Tosca, i Mozarts Trollflöjten, i orgelverk eller i en passion av Bach…
Som barn sjöng Carl Unander-Scharin i Operans gosskör efter skolan på kvällar och helger, och skapade egen musik på fritiden. Fördelningen ser ungefär likadan ut idag, säger han.
Till vardags är han verksam som professor, sånglärare och forskare vid Musikhögskolan Ingesund, Karlstads universitet. Dessutom är han tonsättare och solist på olika operascener, och har gestaltat över 40 operaroller, bland annat under sina 10 år som sångsolist på Kungliga Operan i början av 2000-talet.
– Jag tycker om att vara verksam i skärningspunkten mellan att skriva musik, att framföra musiken, och att utforska nya uttryck genom att skapa nya musikinstrument.
Förutom att ha skrivit hela tolv operor har han komponerat mycket körmusik, och ”experimentell musik” – interaktiva verk med elektroniska och mekatroniska inslag i det han kallar
”Opera Mecatronica”
, där även robotkoreografier av Åsa Unander-Scharin ingår.
Hans
senaste operaverk
, som han skapade i samarbete med koreograf Åsa Unander-Scharin, är den interaktiva operan
The Tale of the Great Computing Machine
.
Vilka är dina bästa tips för att främja kreativiteten hos dina studenter?
– I min undervisning ser jag exempelvis till att skapa diskussion om viktiga frågor som sömn, avkoppling, nedkoppling och träning. En student sa nyligen till mig att ”Kom inte dragandes med fler tips på studieteknik, jag är utled på sånt sedan gymnasiet!” Så nu väljer jag istället att ställa frågor, som ”Hur sover du?” ”Hur tränar du?” ”Hur skapar du sinnesro?” Istället för pekpinnar kan det då bli ett lärorikt och givande samtal för bägge parter.
– Ett annat redskap jag pratar om med mina elever är att ”projektleda sig själv” och föra noggranna arbetsdagböcker genom olika processer.
Hur gör du själv för att skapa ett kreativt fokus?
– Ett av mina egna knep är att ta bort appar som till exempel mailen från telefonen. När vi vill skapa, leva, promenera och fundera, då behöver vi vara fria från digital kommunikation. Jag kan inte lyssna på något i hörlurar när jag promenerar – det blir för mycket motstridig information för mig.
– Jag ser till att bara ha tillgång till sociala medier och mail genom stationär dator, så jag måste göra mig besväret att sätta mig vid en dator om det behövs. Ibland lägger jag tillfälligt in någon social medie-app om det behövs tillfälligt i jobbet, men när jag märker att ”nu är jag inne och surfar här igen”, då tar jag bort appen direkt.
Hur ser din framtidsvision ut?
– Min största mission i livet är att skriva en massa musik, att sjunga en massa musik och att utforska nya möjligheter till konstnärliga uttryck. Och musiken ska alltid innehålla en komponent som är oväntad – oväntad även för mig.
– Jag vill alltid fortsätta att undervisa, för att fortsätta dela med mig av det jag snappat upp under min livsresa till andra.
Text: Katarina Ahlfort
Foto: Viktor Gårdsäter