Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

In the business of building green

Fokus i detta forskningsprojekt har legat på att undersöka värdet av gröna bostäder ur ett brett perspektiv, dvs både genom att studera byggherrens och de boendes (kundens) synpunkter.

Undersökningen av byggherrens synpunkter fokuserades på kostnader och potentiella inkomster. Kundernas åsikter undersöktes på tre olika sätt: vilken effekt energi och miljö faktorer hade på beslut att köpa eller hyra en lägenhet, betalningsvilja för gröna bostäder och slutligen de boendes trivsel samt nöjdhet med inomhusmiljön.

Resultaten från projektet presenterades i vetenskapliga artiklar som ingår i Agnieszka Zalejska-Jonssons doktorsavhandling.

 

An overarching aim of this research was to investigate the comprehensive value of green residential buildings as seen from two perspectives: that of the developer and that of the occupant (the customer).  

The studies conducted to investigate the developer’s perspective focused on construction cost and potential profit. The customer’s perspective was examined with three approaches: the impact that energy and environment have on the decision to purchase (or rent) an apartment, willingness to pay for a green apartment and finally, the occupants’ satisfaction with the dwelling and indoor environment.

Results are presented in scientific papers and dissertation.