Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Anders Blomqvist

Profilbild av Anders Blomqvist

Forskare

Detaljer

Arbetar vid

VETENSKAPENS HUS

Enhetens adress
Roslagstullsbacken 29

Forskare

Forskar-ID

Om mig

Det kanske låter djärvt, men viljan att göra en positiv skillnad i världen har alltid varit min största drivkraft. Oavsett om det handlar om forskning, läkemedelsutveckling eller utbildning, ger detta syfte mening åt mitt arbete och inspirerar mig att bidra till samhället på ett genomtänkt och meningsfullt sätt.

   Som pedagogisk utvecklare designar och genomför jag utbildningar och aktiviteter som syftar till att främja kunskapsutbyte mellan lärare och elever inom ämnen som t ex kemi, genetik, cellbiologi och molekylärbiologi. Sedan 2007 har dessa program nått tiotusentals elever, med en stadig ökning av besökare över åren och en topp på 7 300 besökare årligen före pandemin. Jag ser kontinuerligt över och förbättrar dessa aktiviteter för att säkerställa att de förblir engagerande och effektiva.

   Jag stödjer också forskare i deras arbete med att nå ut till nya målgrupper. Samarbeten med forskare vid KTH, Stockholms universitet och SciLifeLab har bidragit till att lyfta fram aktuell forskning på sätt som engagerar både elever och lärare. Dessa insatser har till exempel lett till ett ökat intresse för KTH:s bioteknikprogram, där förstahandssökande nu överstiger antalet tillgängliga platser.

   Vid vår besöksverksamhet handleder och koordinerar jag studentledare, vilket hjälper dem att utveckla sina pedagogiska färdigheter och sin vetenskapliga kunskap. Detta inkluderar att utforma anpassade riskbedömningar för interaktioner med yngre elever för att säkerställa säkra och effektiva möten, samt att skapa en samarbetsinriktad lärandemiljö som höjer kvaliteten på programmen.

   Dessutom deltar jag i ett forskningsprojekt vid KTH:s avdelning för lärande inom ingenjörsvetenskap, lett av Björn Hedin. Vi undersöker hur fysiska interaktioner med energibegrepp kan förbättra förståelsen och engagemanget för vardagliga energifrågor. Projektet syftar till att utveckla en interaktiv och portabel utställning där deltagare kan utforska abstrakta begrepp som energi, effekt och koldioxidavtryck genom fysiska modeller. Genom att göra dessa begrepp mer konkreta och engagerande hoppas projektet inspirera till djupare förståelse och uppmuntra positiva beteendeförändringar.


Kurser

Bioteknik (KH1223), lärare | Kurswebb

Profilbild av Anders Blomqvist

Publikationer

Publikationslista