Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Strategi: arenan, affären, arbetssätten, ansvaret, avsikten

Ett nutida nordiskt perspektiv på strategi
Boken ger en ny och fördjupad förståelse för strategi genom att lyfta fram fem centrala aspekter: Arenan, Affären, Arbetssätten, Ansvaret och Avsikten.

Den som vill veta vad som gör organisationer framgångsrika och kunna formulera och realisera en strategi behöver förstå alla fem aspekterna och hur de hänger samman. Författarna presenterar begrepp, teorier och modeller som har haft stort inflytande inom strategiområdet, förklarar när de är användbara – och varför de inte alltid är det. De betonar att traditionella strategiperspektiv behöver kompletteras med förändring, innovation och lärande – i hela organisationen. Fallbeskrivningar av nordiska organisationer inom olika branscher, såsom Lego, Trelleborg, Nordea och Linux, illustrerar strategins fem A i praktiken. I boken presenteras också några av fältets mest inflytelserika forskare och tänkare.

Boken vänder sig i första hand till studenter på strategikurser, men kan med fördel också bidra med ett strategiperspektiv på olika kurser inom management, organisation, styrning, entreprenörskap och marknadsföring – på såväl grundnivå som kandidat- och masternivå.

Strategi: arenan, affären, arbetssätten, ansvaret, avsikten