Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Petter Ögren 2015-09-16 13:15

Visa nästa >
Jämför nästa >

Examination

Kursen består av fyra LADOK-moment (studiemedelspoängsmoment):

  • MAT1 (1.5hp): Matlab-delens 3 laborationer. Betyg G/U
  • LAB1 (1.5hp): 5 Python-laborationer. Betyg G/U
  • LAB2 (1.5hp): Individuellt datorprov för att testa kunskaperna från LAB1. Betyg G/U
  • LAB3 (3hp): Benämns P-del (P som i Python) och utgörs av en större individuell programmerings-uppgift. Betyg A, B, C, D, E, FX, F

Sammanlagt 7.5hp eller ca 200h aktivt arbete.

Matlab-laborationer

Matlab-laborationerna görs med hjälp av plattformen Cody. Ni arbetar med labbarna i grupper om två, och redovisar enskilt på plattformen. Under schemalagda labb-tillfällen samt vid allmänhandledningen kan ni få hjälp, men det mesta av arbetet utför ni på egen tid. Vid slutet av labben lämnar ni in en kort självreflektion på labben och vad ni lärt er till en labb-assistent som del av er redovisning. Avklarad redovisning i tid producerar bonuspoäng till datorprovet. 

Python-laborationer

Ni arbetar med labbarna i grupper om två, och redovisar gemensamt till en labb-assistent. Under schemalagda labb-tillfällen samt vid allmänhandledningen kan ni få hjälp, men det mesta av arbetet utför ni på egen tid. Vid slutet av labben lämnar ni in en kort självreflektion på labben och vad ni lärt er till en labb-assistent som del av er redovisning. Avklarad redovisning i tid producerar bonuspoäng till datorprovet. 

Datorprov

Efter de inledande labbarna förväntas man ha grundläggande programmeringskunskaper och dessa examineras med ett datorprov (LAB2). Detta kommer att genomföras vid ett schemalagt laborationstillfälle och utgörs av 25 frågor av flervalstyp som ska besvaras på 50 minuter. Ett tillfälle att öva på provfrågor kommer att ges innan provet.

P-del

Kursens tredje moment, LAB3, är en större, individuell programmeringsuppgift i Python; en "P-uppgift". P-delen redovisas i tre steg under kursens andra period. Uppgifterna är tänkta att vara något så när svåra och tidskrävande, räkna med ca 80 timmar för en medelsvår uppgift.

  • Specifikation: Innan programmet skrivs ska en specifikation redovisas. Syftet med specifikationen är att du ska tänka igenom problemet innan du försöker lösa det.
  • Granskning: Innan det färdiga programmet kan redovisas för en handledare ska det granskas av en annan kursdeltagare som tittar på koden och provkör programmet. Det är obligatoriskt för varje kursdeltagare att granska ett program.
  • Slutredovisning: Du väljer (normalt via webben) en tid för slutredovisning. Uppgiftslydelsen, specifikationen, besiktningsprotokollet och granskaren ska medföras till slutredovisningen, liksom en färsk programutskrift, källkod och det körbara programmet. Om du tar med en egen dator till redovisningen ska den vara uppkopplad mot Internet, eftersom vi jämför med tidigare lösningar (för att stävja fusk).

P-uppgifterna är av olika omfång och kräver olika mycket tid.

Som ett komplement till de "inbyggda" finesserna i Python så finns ytterligare Pythonfiler för P-uppgiften. Utnyttja gärna dessa, men tänk på att i enlighet med hederskodexen ALLTID ange varifrån koden kommer när det inte är din egen.

Efter kursens slut kan P-delen endast redovisas i omtentaperioder och ger maximalt betyget D.