Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Augusti 2014
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 26 januari 2014

Hej! Det finns inga tider för labbredovisning kvar, och vi har ej bokat. Hur gör man då? 

kommenterade 26 januari 2014

Vi undrar samma som Sanne!

Lärare kommenterade 26 januari 2014

Oj, ni var inte ute i så god tid :-)

Vi gör en kölista på tavlan i Grön sal för alla som inte bokat tid. Om ni kommer dit klockan 8 kommer ni garanterat att få redovisa under förmiddagen.

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 26 januari 2014

Är imorgon den enda redovisningen för att kunna få med sig bonuspoäng? Jag har schemakrock och känner inte direkt för att vänta i eventuellt fyra timmar för att få redovisa och samtidigt missa föreläsningar. Kan man lösa detta på något smidigt sätt?

kommenterade 26 januari 2014

Samma som Edvin för mig. Jag har inte hunnit boka tid heller.

Lärare kommenterade 26 januari 2014

Vi gör en kölista i grön sal, se Lindas tidigare inlägg. 

kommenterade 26 januari 2014

Men att ha ett enda tillfälle att redovisa på för att få bonus känns ju väldigt taskigt! Jag har KEX lektion 8-10 och KEX workshop + FRL i Javap 10-12. Men ni tycker alltså att jag ska spendera morgonen i kö i en datorsal !?

kommenterade 27 januari 2014

Så hur har ni planerat egentligen? Att två (säkert fler) teknologer inte får möjlighet att boka en tid medans alla andra får det? Detta måste ju åtgärdas till nästa redovisning. Jag tänker då inte sitta i fyra timmar för att vänta på att redovisa, prioriterar KEX Frl. Hade jag haft en tid så hade jag redovisat.

kommenterade 27 januari 2014

Nu står det också i bokninssystemet att det finns två lediga tider, med det finns det inte. Känns som någon inte skrivit ett PERFEKT program..

Lärare kommenterade 27 januari 2014

Tidsbokning är för den som är ute i god tid. Vi måste veta i förväg hur många som vill redovisa för att kunna boka in assar (därför har jag lagt in automatiskt bokningsstopp - för mig är det alltså en feature, inte en bugg). 

Om du har annan undervisning som krockar så är det bättre att tala om det i tidigare, så att vi har möjlighet att lägga upp alternativa tider.

PS Listan i Grön sal fungerade bra, det var ingen som behövde vänta jättelänge!

kommenterade 10 februari 2014

Hej,

När kommer bokningslista för lab 2, 3, 4 upp?

Lärare kommenterade 10 februari 2014

Tiderna kommer upp en vecka innan redovisningen!

kommenterade 21 februari 2014

Det står att det inte finns några lediga tider? Hur skall vi redovisa då?

Lärare kommenterade 22 februari 2014

Det kommer att finnas drop-in i Grön sal.

kommenterade 25 februari 2014

Hej,

Nu föll det ju sig så olyckligt att ett par assar var sjuka igår (som jag förstog det) vilket orsakade att vi som inte kunde boka tid då det inte fanns tillräckligt många bokningsbara inte kunde redovisa. Vi fick istället skriva upp oss på en lista för att kunna redovisa och ändå få bonuspoängen vid ett senare tillfälle - min fråga är då när kan vi redovisa istället?

Lärare kommenterade 26 februari 2014

Nu finns det tider att boka - främst på måndag 3 mars (förmiddag), men också några tider nu på fredag 28 februari efter lunch.

kommenterade 27 februari 2014

Hej!

Kan man vid dessa tillfällen redovisa enbart labb 4, eller ska man vänta på ett uppsamlingstillfälle för det?

Lärare kommenterade 27 februari 2014

Dessa tider är tänkta för labb 2,3,4. Vilken labb ville du redovisa?

kommenterade 27 februari 2014

Det är bara labb 4, då jag redan redovisat 2 och 3.

Lärare kommenterade 27 februari 2014

Då så!

kommenterade 4 mars 2014

När Kommer ni lägga upp bokningslistor för 11 mars (lab5)

/Per

Lärare kommenterade 4 mars 2014

Sådär - nu är tiderna bokningsbara!

kommenterade 10 mars 2014

Kommer det upp fler tider imorgon 11 mars? Alla tider är tagna just nu.

Lärare kommenterade 10 mars 2014

Nej, men det kommer att vara drop-in i Grön sal (kom tidigt och skriv upp dig på tavlan).

kommenterade 12 augusti 2014

Finns det möjlighet att redovisa labbar nästa vecka. Min labbkamrat åker nämligen bort på utbytesstudier innan kursstart på hösten.

Lärare kommenterade 13 augusti 2014

Ja, det finns en restlabbstid på måndag 18 aug, se:

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/labbvecka/restlabbar/

 
Juni 2014
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 9 mars 2014

Jag får runtime error på tredje testet i Kattis.

Med: Judgement details: Exited (non-zero exit status)Betyder det att min algoritm är för långsam? Kan man se fallet Kattis testar för någonstans?

Jag har testat koden för alla exempel jag kan komma på, och den funkar.

Om den är för långsam: behöver jag sätta alla bokstäver i träd och använda hashtabellen från 5:an för grundämnerna? Gör inte inläsningen programmet långsammare då?

Lärare kommenterade 9 mars 2014

Nej, det är inte tiden som är problemet utan att ditt program kraschar för något testfall.

Har du provat med både korrekta och felaktiga testfall?

kommenterade 10 mars 2014

Jag har testat för alla de fall som finns som exempel. Har trippelkollat att mina utskrifter är EXAKT som de i exemplet.

Går väl förbi allmänna handledningen och frågar i em.

Lärare kommenterade 10 mars 2014

Men det är bara de två första testerna som finns i exemplet. Övriga testdata vet du inget om. 

Tänk dig att du slagit vad med en kompis om att hon inte ska kunna krascha ditt program. Prova att köra programmet med de ondsinta indata som hon skulle prova med och se vad som händer...

kommenterade 10 mars 2014

Som att hon typ använder tecken man inte får... eller att hela filen är på fel format? Hur ond är Kattis liksom?

Lärare kommenterade 10 mars 2014

Det är inte säkert att det är de knäppaste indata som är ondast - subtila missar kan vara svårare för programmet att hitta.

Om vi jämför dessa två rader:

%"#&?$\}{@_£*

C((OH5)(H2O)4)8

så skulle jag nog säga att den andra faktiskt är ondare...

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 26 mars 2014

Hej! Jag kan inte se vad jag gör fel, som KATTIS tyvärr inte gillar. Kanske kan få en hint om du tittar på min inlämning med ID: 497602.

//Mikael

Lärare kommenterade 26 mars 2014

Hej Mikael,

Tips: Kolla på syntaxen för <num>

kommenterade 26 mars 2014

Hej!

Mitt program godkänns på de två första av de fyra testfallen. Ungefär vad testas i det tredje fallet då mitt program misslyckas? Jag får felmeddelandet Run Time Error Exited (non-zero exit status). 497699 är mitt körningsnummer.

Jag tackar så mycket för din hjälp, jag famlar i mörker just nu :)

MVH Fredrik

kommenterade 27 mars 2014

Min senaste körning är 497797, se ovan för min fråga.

Lärare kommenterade 27 mars 2014

Run Time Error betyder att ditt program kraschar för något indata.

Om jag var du skulle jag hitta på en massa testfall med parenteser och provköra för att upptäcka vad det är ditt program reagerar på. 

kommenterade 28 mars 2014

Hej!

Jag har samma problem som Fredrik ovan men programmet kraschar på första testet. Vi har testat alla testfall i formelkoll2 (får precis rätt felutskrift) och även med våld försökt krascha vårt eget program men inte lyckats. Har testat alla möjliga tänkbara konstiga molekylformler/tecken/långa parentesföljder etc. Har även fått hjälp på allmänhandledningen utan resultat. Vad gör man i så fall nu? Kan man inte få någon typ av felutskrift från Kattis? Känns hopplöst när man inte har en aning om vad som är fel.

kommenterade 28 mars 2014

Senaste körningen har ID 498616.

kommenterade 28 mars 2014

Hej!

Vi får felet Wrong Answer på testfall 3. Vi har provat alla givna testfall och vi kan inte hitta nåt fel på det vi gjort. Vi har ingen aning om vad som är fel. Test ID 498611

Lärare kommenterade 28 mars 2014

@Nina - vi kan inte se din inskickning. Har du anslutit dig till tildav14 i Kattis?

Lärare kommenterade 28 mars 2014

@Ludvig Ditt program underkänner en korrekt kemisk formel. De fyra givna korrekta testerna täcker inte alla godkända formler. Det går att tänka ut fler testfall. Tänk t.ex. på randvillkor och särfall, hur få eller många atomer tillåter du? Om du har svårt att komma på fler molekyler kan du googla efter dem. Då kan man hitta t.ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dictionary_of_chemical_formulas

kommenterade 28 mars 2014

@ Linda Oj! Det är fixat nu. Mitt problem var tydligen att vi inte skickat in hjälpfilerna (typiskt). Får dock fortfarande Run Time Error men nu på test 3: 498623.

Lärare kommenterade 28 mars 2014

@Nina:

Läs syntaxen igen, speciellt num-delen. Kolla också wikipedia-länken som Alexander skickade ovan, där finns exempel på fler molekyler

PS Vad bra att ni har ändringshistorik i början av programmet!

kommenterade 28 mars 2014

Hej!

Vårt program klarar inte ens första testfallet, och vi kan inte för våra liv förstå varför. Börjar nästan tro att det är en blank rad för lite eller ett mellanslag som saknas? Skulle uppskatta en hint, test ID 498720

P.S koden är en röra för tillfället!

kommenterade 28 mars 2014

Hej! Vi har lite problem att identifiera vad som är fel med vår kod. Vi har provat alla de givna testfallen och en hel drös med andra testfall och åtgärdat felen allt eftersom. Skulle uppskatta om du (Linda) skulle kunna ta dig en titt på ID: 498734 (https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=498734).

Tack! 

Lärare kommenterade 29 mars 2014

@Erik:

Det verkar vara allra första testfallet i uppgiften: "Na", där ert program enligt Kattis skriver ut "Saknad stor bokstav vid radslutet" istället för "Formeln är syntaktiskt korrekt"

Hur ser det ut när ni kör första testfilen?

Lärare kommenterade 29 mars 2014

@August:

Enligt Kattis skriver ert program ut "Felaktig gruppstart vid radslutet" för allra första testet i lydelsen. Titta på inläsningen - kanske är den inte som den ska.

kommenterade 29 mars 2014

@Linda:

Den returnerar just "Formeln är syntaktiskt korrekt" för Na (och rätt output för alla övriga fall som listas i uppgiftsbeskrivningen). Kan det vara något med inläsningen som knasar?

Lärare kommenterade 30 mars 2014

@Erik:

Skippa ledtexten i programmet ("Försök krascha:") så kanske det går bättre!

Lärare kommenterade 30 mars 2014

Titta på problembeskrivningen.

Det är bara det som står under Sample output som ska synas på skärmen när man kör programmet!

kommenterade 30 mars 2014

@Linda

Du tittar på fel funktion! I main() (som körs) visas endast sample output (du tittar på en testfunktion som endast används vid just testning). :)

kommenterade 30 mars 2014

Hej! Vi har fastnat på det tredje testfallet. Utifrån en tidigare kommentar antar vi att vi underkänner en formel som egentligen ska godkännas. Vi har testat att köra flera stycken av formlerna från länken nedan, och alla har returnerat syntaktiskt korrekt, så vi undrar om det är något annat skumt som spökar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dictionary_of_chemical_formulas

ProblemID: https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=499150

kommenterade 30 mars 2014

Jag har testat alla 1644 wikipedia formler, och klarar ändå inte 3e testfallet. Varför kan ni inte bara ge oss de testfall vi ska klara så fixar jag mitt program på 5 minuter istället för det här meningslösa arbetet.

kommenterade 30 mars 2014

Kan man skriva spec:en som kommentarer under varje funktion i sitt program, eller ska det skrivas på ett separat papper?

kommenterade 30 mars 2014

Hej!
Vi försöker skicka in till Kattis, men får Run Time Error på första testet. Vi har gått igenom och kollat att alla utskrifter är precis som den givna outputen.. Kan man få någon slags härledning till vad som inte fungerar?
ID: 499310

kommenterade 30 mars 2014

@Emil: Det beror kanske på hur ni tar in från std, vi använde

import sys


for formel in sys.stdin:
        formel = formel.strip()


Det funkade när vi använde det där sättet, då får man in atomformeln som tex "H2O\n" och sen tar strip bort \n --> "H2O"

kommenterade 31 mars 2014

Hejsan
Jag sitter också fast på test 3!
Någon som löst den eller har en aning om vad som brukar fastnar?

kommenterade 31 mars 2014

Gällande A uppgiften, är tanken att man ska skriva ett program som öppnar sitt syntaxprogram som en subprocess och skriver till den via stdin och tar emot svaret via stdout för att sedan jämnföra med förväntat svar?

För jag antar att det är så kattis fungerar?

Eller räcker det att användaren läser av svaren och kollar att det är okej?

Mvh

Stefan

kommenterade 31 mars 2014

@Jonathan

Testa gör en testtextfil med datan som står uppskriven, och starta programmet (detta gäller för windows) "more testdatafil.txt | python syntaxfil.py". Så ser du om det blir rätt på alla testfall eller ej (dvs om det blir exakt samma output som i exemplet).

kommenterade 31 mars 2014

Tack @Stefan

Har dock redan prövat detta, alla givna testfall stämmer överens...

kommenterade 31 mars 2014

@Linda
Har du möjlighet att kolla på vårt program för att se vilka testfall som inte fungerar (vi fastnar på test 3/4). Vårt ID är 499605

Mvh Karin

kommenterade 31 mars 2014

@Linda

Skulle du kunna kolla vilka testfall som ej fungerar för oss? (fastnar också på test 3/4). ID:499612

Tack!

Mvh Eric

kommenterade 31 mars 2014

Hej Linda!

Skulle också gärna vilja ha en liten hint om vad det är som inte fungerar. Fungerar med allt som jag kan komma på att skriva in själv.

ID 499653

Vad ska det ge för output om man skickar in exempelvis Na32 H2O, alltså på samma rad utan mellanslag? Min ger "Felaktig gruppstart vid  H2O".

Lärare kommenterade 31 mars 2014

@Anton:

Kan inte se din inlämning - har du anslutit dig till tildav14?

Tänk på att programmet ska fungera för både korrekta och felaktiga indata (wikipedia-sidan innehåller bara korrekta).

Lärare kommenterade 31 mars 2014

@Niklas:

Vi skulle kunna ger er själva programmet också, men då skulle ni inte lära er lika mycket :-)

Lärare kommenterade 31 mars 2014

@Niklas igen:

Kolla så att restutskriften funkar (när resten av raden skrivs ut vid syntaxfel).

kommenterade 31 mars 2014

Grejen är att "resten av raden" är lite inkonsekvent, jag har anpassat mitt program så att det passar de givna testfallen, men det är svårt att veta om det t ex skrivs en bokstav för mycket eller lite; det beror på om man använt rad.pop eller bara läst från raden.

kommenterade 31 mars 2014

Hej!

Vi har testat alla fall och det funkar men vi lyckas ändå få fel svar (test 3/4). Ska vi skicka in filen på social ändå?

Mvh Michelle

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 31 mars 2014

@Bergh id=499314

"Okänd atom vid radslutet" XXXX
Den okända atomen XXXX skrivs inte ut av ert program


@Anton Sivertsson
Ni får
"Formeln är syntaktiskt korrekt"
men borde vara "Okänd atom vid radslutet XXXX"

@Eric Ahlqvist id=499612
Ni hittar en parentes istället för en siffra


@Karin Åsenius, Jonathan de Laval, Emil Westin ni verkar vara klara, är det något ni behöver hjälp med nu?

Lärare kommenterade 31 mars 2014

@Michelle Cañada Hu 

testa H1, det borde bli För litet tal vid radslutet 1

Lärare kommenterade 31 mars 2014

@Victor Malmgren, spec på separat sokument

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 31 mars 2014

@Niklas Bergh, Jättebra att du testat 1000 formler. Då godkänner ditt program det som ska godkännas. Programmet ska även underkänna formler som inte ska godkännas. Se kommentar ovan: 

@Bergh id=499314

"Okänd atom vid radslutet" XXXX
Den okända atomen XXXX skrivs inte ut av ert program

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 31 mars 2014

Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. Med input:

C(Xx4)5
C(H)2Xx(CH)5
CXx

Får jag:

Okänd atom vid radslutet 4)5
Okänd atom vid radslutet (CH)5
Okänd atom vid radslutet

Det är alltså fel?

kommenterade 31 mars 2014

@Alexander
Hej! 
Nej, vi fick ihop det så att Kattis godkände! Tack iallafall!
En undran vi dock har är hur hårt det är att man följt syntaxen helt korrekt? Kattis struntar ju helt i hur koden ser ut, och tittar bara på output.

/ Emil

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 1 april 2014

@Emil, uppgiften måste lösas med rekursiv medåkning. Annars är det inte godkänt. Till din hjälp får du en BNF-syntax. Det är svårt att göra små ändringar i syntaxen och tillhörande små ändringar i den rekursiva medåkningen som klarar testerna. Om du lyckas med det och kan förklara och motivera ändringarna så visar du förståelse för uppgiften och blir godkänd..

@Niklas Bergh, Prova med många stora bokstäver typ YXXXXXX som indata

kommenterade 3 april 2014

Hej,

Likt flera andra här har jag fastnat på testfall 3 i Kattis. Då det inte finns specifikation på vad testfallen innehåller är det svårt att veta vilken typ av data programmet hanterar fel, alla testfall angivna i uppgiften fungerar. Min programkod finns på id 500971, vilken input ger fel utskrift, och vad ska i så fall utskriften vara? (Har testat med det du skrivit som svar ovan, men det verkar fungera korrekt i mitt fall? Exempelvis läser den in varje ny stor bokstav som ny atom.)

Tacksam för svar.

Erik

Lärare kommenterade 3 april 2014

@Erik:

Läs syntaxen för <num> igen!

kommenterade 3 april 2014

Ah, förstod vad som var fel! Tusen tack Linda! :-)

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 3 april 2014

Hej, angående:

  • Förklara varför man inte måste räkna antalet parenteser

Mitt program räknar antalet vänsterparanteser och drav av för högerparanteser, måste jag hitta något smartare sätt att lösa det?

Mitt program klarar bara 999 parantesgrupper i varandra pga maximala rekursionsdjupet, räcker det?

Lärare kommenterade 4 april 2014

999 parentesgrupper räcker!

kommenterade 4 april 2014

Och räknandet av paranteser? Jag kan ju implementera en stack, men eftersom det är mer krävande att lägga och ta ut något från en stack än att in-/dekrementera ett heltal, så känns det onödigt. Eller är jag helt ute och cyklar?

kommenterade 4 april 2014

Hej

Mitt program klarar inte testfall 2 i kattis. Alla sample inputs givna i uppgiften fungerar och jag skulle gärna vilja veta vilket testfall som inte godkänns. Mitt program-id är: 501330

/Erik

kommenterade 4 april 2014

Har samma problem, klarar alla testfall jag har kört på den men Kattis underkänner testfall 2. Program-id: https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=501032

/Viktor

kommenterade 4 april 2014

Hej,
Jag sitter fast på test 3. Får Run Time Error
Exited (non-zero exit status)
Har förståt att detta kan innebära vad som helst för fel. Kan man få lite hjälp?
Vet inte riktigt vad som är fel, funkar för alla tester enligt exemplet.
ID 501368

Lärare kommenterade 4 april 2014

@Didrik:

Hur ser syntaxen ut för parentsuttryck?

Lärare kommenterade 4 april 2014

@Erik Alfred:

Det blir felavbrott direkt - för första raden i Input 2.

PS Ni använder väl inte Exception rå? Definiera en egen klass som ärver från Exception istället.

Lärare kommenterade 4 april 2014

@Viktor:

Just ordet parentes finns med på listan över de vanligaste felstavade orden!

Lärare kommenterade 4 april 2014

@Sebastian:

Kör lite egna tester som kontrollererar om ReadNum fungerar som den ska!

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 5 april 2014

@Linda:
Okej, jag har gjort det helt utan att räkna parenteser. Men mitt sätt kräver att Exception med meddelandet "Felaktig gruppstart" raisas i readmol/readformel, alltså inte i readgroup där den hör hemma. Detta gör medåkningen mer ointuitiv. Går det att göra bättre?

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 5 april 2014

Är det tillåtet att räkna antalet parenteser?

Lärare kommenterade 6 april 2014

@Didrik:

Din lösning är helt OK, men som du mycket riktigt påpekar vore det snyggare att ha 

WrongSyntax("Felaktig gruppstart")

i readGroup. Den satsen skulle kunna ersätta return False. 

Lärare kommenterade 6 april 2014

@Per:

Programmet ska fungera utan parentesräknare!

Men om du gör det i samband med felsökning eller som extrafiness så är det OK - du behöver inte städa bort det före redovisning.

kommenterade 6 april 2014

@Linda: 
Med den design jag har nu så går det inte att ersätta return False (eller True som makear mer sense isf) i readgroup med raise WrongSyntax. Förstår inte vad du menar. Jag måste försöka hitta ett bättre flöde, antar jag. Den design jag har nu funkar i Labb6, men skapar problem i labb7.. Det jag undrar är mest är om jag är på rätt spår, eller om jag måste tänka om helt.

kommenterade 6 april 2014

Hej!
Tack Linda!

Två nya frågor
Är det tillåtet att endast redovisa lab 6 på onsdag? Kommer det finnas möjlighet att redovisa lab 7

vid senare tillfälle till exempel 5 maj?

/Per

kommenterade 6 april 2014

@Linda
Så klart att det är nåt så enkelt som en felstavning. Men nu fastnar den på testfall 3 och jag har prövat allt jag kan komma på för att få den returnera nånting som den inte ska returnera utan att lyckats. https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=501664

kommenterade 7 april 2014

Hej @Linda

Även jag har fastnat på problem 3, med Wrong Answer. Har du några tips på vad jag kan leta efter?

https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=501862

Tack!

Lärare kommenterade 7 april 2014

@Carl Oskar:

Läs syntaxen för <num> och se till att ditt program gör likadant.

Ditt program verkar skriva ut extra tomrader ibland, kolla det också.

Lärare kommenterade 7 april 2014

@Viktor:

Aha - ett bra exempel på varför man får skylla sig själv om man använder Exception direkt istället för att definiera en egen klass som ärver från den :-)

Vid tillräcklig provokation skriver ditt program ut:

unsupported operand types for contains: 'str', 'NoneType' vid radslutet 

Lärare kommenterade 7 april 2014

@Per:

Ja - man kan redovisa enbart labb 6 nu och ta labb 7 på labbtiden i maj.

Lärare kommenterade 7 april 2014

@Didrik:

Ja - du är på rätt spår!

Om du vill använda din True/False-variant även i labb 7 så kan du ju returnera två värden från dina funktioner.

kommenterade 8 april 2014

Det stod något om restlabbstillfällen på måndagar 16-17 på https://www.kth.se/social/course/DD1320/page/bokning/, gäller detta eller är det bara labbtiden i maj man kan redovisa på sen?

kommenterade 8 april 2014

Jag får inte min kod att fungera. Fastnar även jag på testfall 3/4 och förstår inte varför... https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=502176 

kommenterade 8 april 2014

Får inte heller min kod att fungera. Stannar redan vid första testfallet. Däremot är bägge output-exempel rätt, även andra test som jag gjort själv. Tacksam för ledtråd. https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=502346

Lärare kommenterade 8 april 2014

@Erik:

Läs från stdin enligt instruktionerna (istället för att öppna en infil).

Och använd inte Exception rå - det straffar sig i längden :-)

Lärare kommenterade 8 april 2014

@Jessica:

Restlabbstillfällen är i första hand till för dom som inte har några ordinarie labbtillfällen kvar!

Lärare kommenterade 8 april 2014

@Jessica:

Kontrollera att "readAtom" fungerar som den ska!

kommenterade 13 april 2014

Hej @Linda!

Vårt program fastnar på det andra testfallet. 
Vet du vad som kan vara problemet?

Run no. 504663

Lärare kommenterade 13 april 2014

Tyvärr - jag har inte rätt att titta på den :-(

Har ni gjort punkt 3-5 överst på denna sida?

kommenterade 14 april 2014

Hej
Jag redovisade den här labben i tid men lämnade in den försent, pga av ett krävande KEX. Jag redovisade på A nivå enligt labbassistenten, och han påpekade att jag kunde fråga er om jag kunde få ett högre betyg än E, trots den sena inlämningen. Är det möjligt?

kommenterade 14 april 2014

Hej

Kattis godkänner inte tredje testfallet för oss. Vad kan vara fel? program-ID: 505035

Lärare kommenterade 14 april 2014

@Erik Alfred:

Oj, det var långa villkor i if-satserna!

Räknar ni "A" som en atom?

kommenterade 15 april 2014

Hej @Linda!

Vi får problem då programmet fastnar på testfall nr 2 och vi har inte lyckats lista ut varför.
Programmet ligger under länken: https://kth.kattis.scrool.se/submission?id=505243

Tack på förhand!

Lärare kommenterade 15 april 2014

@Jacob:

Kopiera felutskrifterna under "Sample output" i lydelsen så att det blir exakt samma text som ert program skriver ut.

kommenterade 16 april 2014

Tack @Linda!

Har kopierat alla utfallstexter så att det skrivs ut exakt rätt. Nu fastnar programmet på det sista testfallet. Har trippelkollat allting och testat både korekta och felaktiga testfall.
Vi hade varit tacksamma för lite hjälp.

505287

Lärare kommenterade 16 april 2014

@Jacob:

Kommer ni inte på fler testfall? Be en godtycklig person (som inte är insatt i labben) att provköra programmet.

kommenterade 26 maj 2014

Vi får Run TIme Error med Exited (non-zero exit status). Har ingen anning om varför detta sker. 510532 är vårt ID

kommenterade 26 maj 2014

när vi själva kör programmet kan vi inte få det att krasha

kommenterade 26 maj 2014

Nu kraschar inte programmet längre. Men skulle ni kunna se vart det blir fel nu då vi får wrong answer? ID 510540

Lärare kommenterade 27 maj 2014

Det är första testfallet som inte går igenom. 

Provkör med Input 1

kommenterade 27 maj 2014

Testade köra alla testfall på input 1. Det var inga problem och jag får "Formeln är syntaktiskt korrekt" för alla testfallen så som sample output 1 tycker att det skall vara.

Lärare kommenterade 27 maj 2014

Kör du samma program som ni skickat in?

När Kattis kör ert program blir resultatet "Okänd atom vid radslutet 2O" för indata "H2O"

kommenterade 27 maj 2014

Det var samma program som jag skickade in. När jag kör H2O får jag "Formeln är syntaktiskt korrekt".

Lärare kommenterade 27 maj 2014

...och när jag själv sparar ert program och provkör så ser det ut så här:

>python3 lab6.py 
H2O 
Okänd atom vid radslutet 2O 
kommenterade 27 maj 2014

Hej! 

Vi fastnar på testfall 1. 
Vi har ID: 510581

När vi kör själva :
more .\molekyltest.txt | python .\formelkoll_egna_testfall.py

så fungerar atomerna som finns med på input 1 och 2. 

Lärare kommenterade 27 maj 2014

@Freddi:

Prova att hantera en rad i taget (läsa in + analysera + skriva ut) istället för att vänta med analysen tills # kommer.

kommenterade 27 maj 2014

Hej! 

Vi testade förändringen som du föreslog, resultatet är detsamma. 
vårat nya ID: 510589

nya tips? 

Lärare kommenterade 27 maj 2014

Nja, den inlämningen fick ni Run Time Error på, det är väl inte riktigt samma resultat :-)

Just nu (510613) verkar ni vara ur fas. Prova med en infil med många olika typer av indata - kanske ger vissa ett extra radbyte?

kommenterade 28 maj 2014

Hej. Vi har klarat testfall två med korrekta testfall. Dock så får vi fel på de testfall som skall vara fel. Vi har kört alla exempeltestfall från kattis som ska ge fel och vi får exakt samma utskrifter. Vart går det fel? ID 510637

kommenterade 28 maj 2014

Eller är testcase 3 något annat?

Lärare kommenterade 28 maj 2014

Ja, trean innehåller en massa andra testfall.

Nu gäller det för er att testa ert program med allt ni kan komma på!

kommenterade 28 maj 2014

Vi hittade lite fel som gjorde vad vi tror är fel utskrift. Vi har försökt med jättemånga olika kombinationer och det verkar se rätt ut. Kan vi få nån hjälp till vart det blir fel? ID 510655

Lärare kommenterade 28 maj 2014

Kontrollera att er uppfattning om vilka tal som är tillåtna stämmer överens med den givna syntaxen. 

kommenterade 28 maj 2014

Ska talen bara få gå upp till 9? 1 är ej godkänt för oss. Eller är det att negativa tal ska bli "för litet tal" och inte felaktig gruppstart?

kommenterade 28 maj 2014

Ok, vi hittade. Vi kunde inte ha tal som 11, 132 osv

kommenterade 3 juni 2014

Hej! Jag fastnar på testfall 3 och kan inte komma på vad som går fel. Har kollat igenom de
som tidigare har frågat här men tycker att mitt program gör allt det som det ska. ID 509663

Lärare kommenterade 3 juni 2014

Var har du stdin?

kommenterade 4 juni 2014

Nu används stdin men fortfarande samma felmeddelande. ID 511113

Lärare kommenterade 4 juni 2014

Provkör med fler indata! Hitta på lite mer komplicerade formler med flera parentesnivåer och gör fel på olika sätt.

 
Maj 2014
under
VT 2014 tildav14
Schemahandläggare skapade händelsen 26 januari 2014

ändrade rättigheterna 11 februari 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 15 maj 2014

Q17, Q21, Q22

 
April 2014
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 19 januari 2014

Hej! När uppdateras datumen till de som gäller för VT14?

Lärare kommenterade 20 januari 2014

Imorgon tisdag.

Lärare kommenterade 20 januari 2014

Men deadline för första labben är på fredag. Det finns extra hjälp tis-fre kväll.

kommenterade 20 januari 2014

Var finna extra hjälp  ? , vilka tider ? och vad hette assen som hjälper ? 

Välmående !

kommenterade 21 januari 2014

Hej Noel!

Plats: Datorsalarna på våning fyra i E-huset.

Tid: 17-20 (jag  tror att det är denna tid som gäller)

Vem hjälper: Robert, för att få hjälp  ställer man sig i kön tilda i Sima manager.

Hälsningar Per

kommenterade 22 januari 2014

Var sker inlämning av laborationerna? Jag kan inte hitta någon inlämningslänk?

kommenterade 22 januari 2014

Och vilken tid ska den senast vara inne på fredag? :)

kommenterade 22 januari 2014

Hej!

Laborationen ska vara inlämnad senast kl 20:00 på fredag

/Per

kommenterade 24 januari 2014

Jag hittar inte heller någon inlämningslänk!

kommenterade 24 januari 2014

Hej!
Om du läser DD1320 hittar du inlämningslänken på den kurshemsidan.
/Per

kommenterade 24 januari 2014

Hej!

Det verkar vara en smula fullt på labredovisningen på måndag. Hur gör man då?

/David

kommenterade 24 januari 2014

..men det finns heller inga tider för grön sal.

kommenterade 28 januari 2014

Hej, det verkar inte gå att lämna in Lab 2 eller de följande, hur gör jag?

Lärare kommenterade 28 januari 2014

Nu bör du kunna lämna in labb 2...

Lärare kommenterade 28 januari 2014

... och labb 3, och labb 4.

Säg till om du vill lämna in fler idag!

kommenterade 28 januari 2014

Ja, nu ser jag dem, det räcker väl, tack!

kommenterade 6 februari 2014

Hej, går det att få redovisa lab 2, 3 och 4 på måndag (kl 10:00 exemplevis)?

Lärare kommenterade 6 februari 2014

Jag kollar hur många assar vi har på plats, återkommer...

kommenterade 7 februari 2014

Finns det inget sätt att uppdatera/radera sina inlämningar innan deadline?
Nu hade jag laddat upp ett gäng filer för att inte glömma bort det, men har ändrat lite i koden och vill förstås lägga upp senaste versionen (Har ett gäng filer så totalt fler än 10)..

kommenterade 23 februari 2014

Redovsiningstiderna är slut? 

Lärare kommenterade 24 februari 2014

Ja, men det finns drop-in via lista på tavlan i Grön sal.

Administratör kommenterade 24 februari 2014

David: Vi har uppmärksammat att samma fråga har blivit besvarad i Virtuellt Campus-gruppen.
"Jag delar din åsikt om att student bör få ta bort/ersätta fil (man kan ha laddat upp av misstag eller skrivit en bättre version senare) tills deadline infaller.I nuläget kan studenten ladda upp ytterligare en fil men det finns risk att detta inte är tillräckligt."
Vill du läsa mer av svarat kan du gå in på Virtuellt Campus-gruppen, följ länk: https://www.kth.se/social/group/virtuellt-campus/post/om-jag-gor-en-submission-till-assignment/ )
Mvh, Malin, moderator KTH Social

kommenterade 10 mars 2014

Hej, hur fungerar det med bonuspoäng för de två labbarna som har deadline och redovisning efter tentamen?

Lärare kommenterade 11 mars 2014

De bonuspoängen får man när man redovisat.  

Om du vill redovisa före den 9 april så går det bra!

kommenterade 24 mars 2014

Alla mekatronik-teknologer (många) har obligatorisk närvaro på sitt kex HELA DAGEN den 2/4. Väldigt få har gjort både labb 6 och 7 så att de kan redovisas denna vecka (vi har haft deadline för rapporten). Vilket betyder att de flesta kommer att vilja redovisa den 9/4.

Tänkte att ni kanske ville ha en förvarning!

Lärare kommenterade 24 mars 2014

Stort tack för tipset, då kan vi få ihop fler assar till den tiden!

kommenterade 22 april 2014

Hej! Jag har fortfarande inte fått labb 1 inrapporterad på rapp? Redovisade den samtidigt som labb 2-4. Alla andra labbar är inrapporterade som de ska. Mvh Sarah Abelin

Lärare kommenterade 22 april 2014

Hej Sarah,

Jag hittar inte dinfil bland inlämningarna - var det din labbkompis som skickade in eller hade ni mailat in den?

kommenterade 22 april 2014

Vi har fortfarande inte fått Lab1 från i höstas inrapporterat.. Har även mejlat om den utan att fått något svar.

Lärare kommenterade 22 april 2014

Åtgärdat. Ber om ursäkt för dröjsmålet.

kommenterade 22 april 2014

Jag lämnade in den på tilprosidan. Inlämnad onsdag, 5 februari 2014, 22:08 står det på min sida där.

Lärare kommenterade 22 april 2014

Upphittad!

Men jag är rädd att du inte kan få högre betyg än E eftersom den var sent inlämnad.

kommenterade 23 april 2014

Tack, helt medveten om det :)

 
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 12 mars 2014

Hörde ett rykte om att denna kanske skulle strykas.

Vore bra om ni gav besked om den gör det eller ej snart, innan jag börjar jobba på den.

Lärare kommenterade 13 mars 2014

Vi har inga planer på att stryka denna labb. 

kommenterade 4 april 2014

@Linda

Hej,
när jag stänger ner grafiken i molgrafik får jag ett felmeddelande typ "cant invoke "destroy" command". Eftersom grafiken är mer eller mindre färdigprogrammerad, är att fixa detta utanför labben eller bör det fixas för att bli godkänd?

Mvh
Stefan

kommenterade 4 april 2014

Hej

Hur ska molvikten skrivas ut i molgrafiken? Skall endast den totala molvikten skrivas ut eller skall varje enskild atoms vikt skrivas ut?

Mvh Edvard

Lärare kommenterade 4 april 2014

Totala vikten!

kommenterade 6 april 2014

@Stefan:

QUICK FIX:
Kommentera ut:

if self.root!=None:
    self.root.destroy()

i show funktionen i molgrafik modulen. Eftersom vi inte försöker öppna fler en ett fönster så kommer detta inte behövas.

kommenterade 6 april 2014

Det här är dock irriterande.
Problemet med "can't invoke destroy.." beror på att root inte är None trots att grafiken är förstörd. Jag har försökt lösa problemet med att definiera en exit funktion som ser till att root = None då den förstörs, med hjälp av root.protocol('WM_DELETE_WINDOW', exit).
Men det här fungerar inte, istället när jag trycker på krysset i Tkinter grafikrutan, så slutar mitt program att köras, utan att någon error raisas. Varför blir det såhär?

kommenterade 6 april 2014

Okej, insåg nu att jag bara hade gjort några enkla fel. Den snygga lösningen ser ut såhär:
gör en exit metod i molgrafik klassen:

def exit(self):
  self.root.destroy()
  self.root = None

Sedan lägger du till raden:
self.root.protocol('WM_DELETE_WINDOW', self.exit)
efter root skapas "self.root = TK()" i show metoden.

kommenterade 6 april 2014

@Didrik

Ja precis! Jag hade gjort så, men hade strulat till en annan grej.
Men tack för hjälpen!

Mvh
Stefan

kommenterade 7 april 2014

Hej,

Jag försöker boka redovisning på onsdag, men det finns inga lediga tider. Kommer det upp fler tider?

Lärare kommenterade 7 april 2014

Jag lägger upp fler tider!

kommenterade 8 april 2014

Jag kommer inte åt att boka - det går inte att komma in på sidan.

 
Mars 2014
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 14 mars 2014

Tjena tjena!

Jag skulle gärna få ett litet förtydligande för hur bonuspoängen fungerar i praktiken. Om man helt svarar fel på ex en A uppgift på tentan hur många bonuspoäng ifrån labbarna krävs det för att rädda upp det?

MVH
Patrik Edberg

Lärare kommenterade 14 mars 2014

Det beror på hur illa du svarat. Hoppa inte över något område när du pluggar och svara på alla frågor om du strävar efter betyg A.

kommenterade 15 mars 2014

Hej!

Jag undrar om man får ta med sig bonuspoängen till omtentamen? Och om man får det, gäller det även om man skulle bli godkänd på ordinarie tentamen och skriver omtentan för att plussa?

Lärare kommenterade 17 mars 2014

Ja, men endast nästa omtentamen.

 
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 10 mars 2014

Finns det något facit till hemtalen?

Lärare kommenterade 10 mars 2014

Nej. Hemtalen ska uppmuntra till att läsa litteraturen :-)

 
under
VT 2014 tildav14
Schemahandläggare skapade händelsen 15 oktober 2013
Schemahandläggare ställde in händelsen 12 december 2013
Schemahandläggare redigerade 20 december 2013

[u'CINEK_DKOI_2', u'CINEK_TMAI_2', u'CMAST_IPUC_3', u'CMETE_2', u'CDEPR_IPUC_3']

Schemahandläggare tog bort händelsen 4 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 4 januari 2014

Schemahandläggare tog bort händelsen 5 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 7 januari 2014

Schemahandläggare redigerade 9 januari 2014

Q2, Q31, Q33, Q34, Q36

Schemahandläggare tog bort händelsen 13 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 14 januari 2014

Schemahandläggare redigerade 7 mars 2014

B1, B2, B23, Q2, Q31, Q33, Q34, Q36

 
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 23 februari 2014

Kan man även redovisa lab 5 på ett tidigare labtillfälle?

Lärare kommenterade 24 februari 2014

Hjälp har första prioritet, men på lugna labbar (speciellt kl 8-10) brukar det finnas tid för redovisning.

kommenterade 28 februari 2014

Lite oklart hur avancerad grafiken ska vara, ska vi göra grafikfönster för inmatning av önskad atom också eller endast visning av den atom man söker efter?

Lärare kommenterade 28 februari 2014

Det räcker med att du visar grafiken enligt det som står i uppgiften punkt 3, men om du vill lägga till inmatning i GUI:t också så får du mycket gärna göra det!

kommenterade 28 februari 2014

Vad är bra värden för "tidshashen" ?

Får mellan : 0.0155770778656 - 0.070965051651

När jag söker på olika artister.

kommenterade 2 mars 2014

Jag har problem med "é" och "á" i unique_tracks.txt.
Sparad som utf8, kör på osx och får "UnicodeDecodeError: 'ascii' codec can't decode byte 0xc3 in position 315: ordinal not in range(128)".

Hittar ingen vettig lösning och är tacksam för hjälp!

kommenterade 2 mars 2014

Funkar om jag kör i terminalen men jag skulle gärna vilja få lite koll på hur man löser det i idle också..

Lärare kommenterade 2 mars 2014

@Anders:

Fundera över vad du förväntade dig för tidsvärde. Vilka faktorer inverkar på tiden?

PS Skriv inte ditt svar här - spara det till redovisningen :-)

Lärare kommenterade 2 mars 2014

@David:

Öppnar du filen med open(..., encoding = "utf8") ?

Just IDLE på Mac har en del egenheter - det är egentligen inte värt att ägna tid åt att få något att fungera där (om det funkar i teminalen).

kommenterade 2 mars 2014

Hej. 
Blir lite förvirrade angående kravet "Noderna måste innehålla både nyckel och värde" för hashtabellen uppgift 2.  Vilka noder är det egentligen ni syftar på? I hashtest.py som gavs i uppgift 1 används noden "Atom" som innehåller namn och värde, är det denna ni syftar på i kravet ovan?

Lärare kommenterade 2 mars 2014

Uppgift 2 börjar så här:

"Nu ska du göra en ny version av klassen Hashtabell (spara den i en ny fil) där du använder en Python-lista för att implementera en egen hashtabell."

Det är de noder du använder i din egen implementation av hashtabellen kravet syftar på. Exakt hur noden ska se ut bestämmer du själv, men den måste alltså ha plats för både nyckel och värde. (Att fundera på: varför måste båda vara med?)

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 3 mars 2014

När det står "skriv din egen hashfunktion", betyder det alltså att man inte får använda t.ex. pythons inbyggda funktion hash() i sin hashfunktion? 

Lärare kommenterade 3 mars 2014

Ja - man ska hitta på en egen!

kommenterade 3 mars 2014

För oss som läser DD1321 finns det ännu ingen inlämningslänk för denna laboration. När kan en sådan tänkas dyka upp? :)

Lärare kommenterade 3 mars 2014

Vad bra att du frågade - den fanns där, men hette bara "Laboration 5", precis som höstterminens labb. Nu har den rätt namn (liksom sexan och sjuan).

kommenterade 4 mars 2014

Om någon som kör windows och har fastnat (som jag gjorde) på att storfil krashar i när den läser in unique_tracks så är här en länk till en ascii konverterad version av filen som borde fungera:

https://www.dropbox.com/s/sxo68za5jw65fga/unique_tracks.txt

kommenterade 6 mars 2014

Kommer det komma fler bokningsbara tider att redovisa denna laboration?

Lärare kommenterade 6 mars 2014

Ja, dom kommer upp automatiskt efter hand!

 
Februari 2014
under VT 2014 tildav14

Alexander Baltatzis skapade sidan 14 januari 2014

kommenterade 7 februari 2014

På C uppgiften på labb fyra så undrar jag om man fortfarande ska lösa problemet kortaste vägen till gud eller om det bara är en väg till gud man ska få fram. Om det bara är en väg till gud så tycker jag frågan kan formuleras tydligare för att undvika merarbete för andra elever.

kommenterade 9 februari 2014

Jag har samma fundering som Patrik. :)

kommenterade 17 februari 2014

Hej! Vi har en liten fundering på A-uppgiften 'Längst från gud'. Är det så att countchain(child) ska ingå i lösningen eller är den bara till för att visa längden på den väg som vi hittar?

Lärare kommenterade 19 februari 2014

@Patrik, Ludvig - nej det ska inte formuleras tydligare. Den som strävar efter betyg C ska kunna skillnaderna mellan bredden-först och djupet-först och vad som karakteriserar dem.

@Emil - Att hitta längst från Gud är rätt svårt. Kraven är inte lika höga på exakt rätt lösning, det räcker med att ni tänkt till ordentligt. En sak som är svårt är t.ex. redan-besökta-noder. Du måste kanske rensa så att vissa noder som redan-var-besökta blir obesökta i en annan gren som du undersöker.

kommenterade 20 februari 2014
Innehållet i denna kommentar har dolts.
kommenterade 20 februari 2014

*jag utgår ifrån att det inte är vad som avses...

kommenterade 20 februari 2014
Innehållet i denna kommentar har dolts.

har dolt kommentaren 20 februari 2014

Motivering: Uppgiften för C lyder: * implementera djupetförstsökning för samma problem * kunna jämföra algoritmerna och förklara skillnaden i resultat Alexander har redan förklarat att det är denna uppgift som ska lösas. Andra frågan handlar just om skillnaden - det ska varje kursdeltagare få fundera ut själv. ..." t ex om en student i en kurs presenterar färdiga lösningar på uppgifter som skulle ha lösts individuellt av alla studenter på kursen."

har dolt kommentaren 20 februari 2014

Motivering: Vilseledande kommentar.
kommenterade 21 februari 2014

Jag vet att det varit lite olikheter i tolkningen av A uppgiften längst från gud. Kan någon klargöra vilken tolkning som ska anses den 'officiella'? mao är det 'vilket ord har längst kortaste väg' eller är det 'längsta möjliga väg från ord x till gud'?

kommenterade 21 februari 2014

Jag redovisade A uppgiften med en lösning som hittade det ord vars kortaste väg till gud var längst. Det var det assarna sa till mig var rätt och som de även givit mig rätt på.

kommenterade 21 februari 2014

Kan man redan redovisa?

Lärare kommenterade 21 februari 2014

@Beatrice: Vi godkänner båda tolkningarna, oroas icke!

@Didrik: Ja - jag vet t ex att det var några som redan var klara i måndags och redovisade då. Men just nu finns det nog ingen på plats...

kommenterade 21 februari 2014

Vilken tur att ni ni inte ger någon tidsbegränsning på A uppgiften för mitt program tar 15 min att köra :)

Lärare kommenterade 22 februari 2014

Det är inget du behöver oroa dig för!

Men det är nog bra om du sparar utskrift  av en körning att visa up vid redovisingen :-)

 
Feedback Nyheter