Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Oktober 2016
under HT 2013 prosam13

Lärare Viggo Kann skapade sidan 7 november 2013

Viggo Kann taggade med UKÄ-utvärderingen. 7 november 2013

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 8 november 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 21 november 2013

Det var så ensidig kritik av UKÄ inför vårt seminarium att jag måste ge dig lite mothug. Jag tycker helt enkelt inte att ditt resonemang om varför programmet fått bristande kvalité håller riktigt. Det är möjligt att det är mina kunskaper om vad som vägs in vid en examination av utbildningen som brister eller helt enkelt något jag missförstått?

Hela ditt resonemang bygger på att de gamla ograderade exjobben inte är representativa för nuvarande programmet. Slutsatsen jag drar av detta resonemang är att de ograderade exjobben måste ha bedömts efter andra krav än de nya graderade exjobben, men om jag förstått rätt så får alla med godkänt exjobb, graderat som ograderat, ut samma examen?

  1. Om så är fallet så tycker jag att det är ett problem att de som valt ograderade exjobb får ut en examen som ska motsvara krav överenskomna på europeisk nivå, men att deras exjobb bedömts efter lägre krav enligt tidigare svensk modell. Det blir minst sagt missvisande, både mot andra lärosäten men även mot arbetsgivare. Utifrån sett är alla dessa exjobb examensbevis för samma examen, är det då inte rimligt att dessa ska bedömas enligt samma krav såsom UKÄ gjort? 
  2. Om så inte är fallet, dvs. alla exjobben bedöms efter samma krav, så undrar jag varför dessa bör sorteras bort? Varför bedömer du inte dessa som representativa? De har trots allt godkänts som exjobb enligt de krav som gäller för de nya graderade exjobben.

Den tolkning jag gör av resultaten är att CSC-skolan har släppt igenom, godkänt, exjobb som inte nått upp till tillräcklig nivå enligt nuvarande högskoleförordning. I och med att bedömningsformen ser ut som den gör så resulterar en sådan brist i att hela programmet får ett bristande omdöme.

Angående de sneda fördelningen: nu var det ett tag sen jag läste den här typen av statistik, men om jag inte minns helt fel så ska man vara försiktig med att uttala sig om "konstiga" mönster i slumpmässiga urval. För att ta en liknelse: om vi gör en vanlig opinionsundersökning (utan stratifiering, som väl är normalt att göra) helt slumpmässigt och sen börjar jämföra ålder, kön, akademisk nivå, geografiskt ursprung, osv. osv. så är sannolikheten stor att minst en av dessa aspekter är skev. Dvs sannolikheten för att få ett mer eller mindre perfekt urval är liten. Misstänker att du endast har tittat efter ett mönster i det här fallet, men jag vill ändå påpeka detta. Dock kan man som du säger göra stratifierade urval, men då måste man argumentera varför urvalet ska delas upp i stratan och då återkommer vi till punkt 1 och 2 ovan. Någon sådan argumentation har jag inte sett - eller möjligtviss inte missförstått?

Vill bara avsluta med att säga att jag har all respekt för dig och den utbildning du  med flera har drivit igenom här på KTH, jag är grymt imponerad av din pedagogiska medvetenhet vad gäller hela programmet. Jag misstänker att ADKn (som jag läser nu) kommer vara den kurs som jag kommer ha mest användning av i mitt framtida yrkesval. Jag har också högsta möjliga förtroende för utbildningen som helhet - åtminstone om man väljer att ta vara på den! Så jag hoppas att du fortsätter att utveckla utbildningen - även om jag tycker det är synd att ni alltmer går ifrån matematiken (!).

Med förbehåll för att jag är ute på hal is nu :) Som sagt var kritiken alldeles för ensidig inför seminariet.

/Erik

Lärare kommenterade 21 november 2013

Det är bara roligt att du kommer med lite mothugg. En kort replik:

Dom två olika exjobbskurserna har olika syfte och bedöms på olika sätt. Den ograderade kursen är till för den som ska ha den gamla 4,5-åriga civilingenjörsexamen och kan inte följas av den som är antagen till 5-årig civilingenjörsexamen.

Det är inte exjobbskursen som ska utvärderas utan utbildningen. Det är därför ytterst relevant vad den som gjort exjobbet har gått för utbildning.

CSC har uppenbarligen godkänt några ograderade exjobb som brister i förankringen till aktuell forskning. Men eftersom den gamla civilingenjörsexamen hade andra lärandemål så är det acceptabelt för den som tar ut den gamla examen.

Jag kritiserar utvärderingens metod och hävdar att den inte på ett rättvisande sätt mäter kvaliteten av det utbildningsprogram som vi nu ger och som ni går. Jag vill att Datateknikprogrammet ska vara så bra som möjligt och mitt bidrag är prosamkursen och ADK-kursen. Alla som har synpunkter på programmet är välkomna att föra fram dom inom prosamkursen eller vid programkollegiet som kommer att vara i början av nästa år.

kommenterade 21 november 2013

"Det är bara roligt att du kommer med lite mothugg."

Vad bra! Hade lite kvar...

I din konferensartikel skrev du:

"Den som hade för avsikt att ta ut nya examen skulle välja det nya exjobbet, men eftersom studenter under 2007 tillåtits ta ut nya examen med det gamla (då enda existerande) exjobbet så kunde KTH av likabehandlingsskäl inte kräva att studenter antagna före 2007 i fortsättningen måste göra det graderade exjobbet för att få nya examen."

Men i responsen skrev du nu:

"CSC har uppenbarligen godkänt några ograderade exjobb som brister i förankringen till aktuell forskning. Men eftersom den gamla civilingenjörsexamen hade andra lärandemål så är det acceptabelt för den som tar ut den gamla examen."

Det första tolkar jag som att man kan ta ut den nya examen med det ograderade exjobbet (vilket innebär 1. i mitt första resonemang). Men som jag tolkar det i din respons nu så kan de endast ta ut den gamla examen? Eller missförstår jag något nu? Om de får ut nya examen så gäller min punkt 1 som sagt, då tycker jag att CSC-skolan lite får skylla sig själva enligt tidigare resonemang. 

Det är inte exjobbskursen som ska utvärderas utan utbildningen. Det är därför ytterst relevant vad den som gjort exjobbet har gått för utbildning.

Men jag vill hävda att om samma krav ställs vid examination så spelar det ingen roll vilken utbildning man har gått, exjobbet svarar mot högskoleförordningens krav oavsett. Och gör den inte det så borde den inte heller generera någon examen (av åtminstone det nyare slaget).

En annan sak som slog mig är att det är modigt att ifrågasätta en påstådd randomisering utifrån ett resultat, eller du kanske har flera? En bristande randomisering genererar systematiskt för många osannolika resultat, men detta är svårt att bedöma utifrån ett resultat? Även om randomiseringen brister så bör det inte ha någon betydelse (dvs urvalet kan ändå betraktas som randomiserat) så länge ingen vet vari bristen ligger, ni har ju försett UKÄ med excelfilen så ordningen i den måste spela roll. Det är ju en helt annan sak om någon på UKÄ försöker sabortera bedömningen, men det är minst sagt modigt att påstå i nuläget :) För att vara säkra vid en ny utvärdering kan ni ju alltid själva randomisera ordningen av uppsatserna (om ni inte redan gjort det?), dubbelt randomiserat kan ju aldrig vara fel...

Kanske skulle ta mig tiden att närvara vid programkollegiet, jag skulle gärna se lite semantik och argumentationsanalys under första året. Jag vill mena att dessa är verktyg som har stor betydelse i alla ämnen och yrken! Kanske framför allt för den akademiska kvalitén, är minst sagt bra att i sådana sammanhang kunna uttrycka sig tydligt och bygga upp en saklig och relevant argumentation.

/Erik

Lärare kommenterade 21 november 2013

Kort svar till Erik:

Det finns en speciell övergångsregel som säger att den som började sin utbildning före 2007 kan läsa extra kurser och sedan ansöka om att få den nya 300 hp-examen. I examensbedömningen kommer deras kunskaper och förmågor att bedömas efter den nya utbildningens lärandemål. Den som bytt på det sättet kan ha gjort ett ograderat exjobb. Men den som gjort på det sättet har fortfarande inte läst den nya utbildningen.

Men jag vill hävda att om samma krav ställs vid examination så spelar det ingen roll vilken utbildning man har gått, exjobbet svarar mot högskoleförordningens krav oavsett.

Högskoleförordningen ställer inte krav på exjobbet utan på examen. Det går inte att bedöma ett programs kvalitet genom att studera hur studenter på andra program utför exjobb som skulle kunna ingå i en examen i det förstnämnda programmet!

Det slumpade urvalet är skevt även för andra program. Jag har inte förstått vad det beror på, men jag har absolut ingen anledning att tro att det är något sabotage.

kommenterade 21 november 2013

Tack för svar Viggo! Får känslan av att vi pratar om varann nu. Jag har nog inte alla begrepp helt klara för mig.

Man kan rikta en del kritik mot sättet som programmen utvärderas nu, det håller jag med om. Som programmen utvärderas nu med det starka fokuset på exjobben så blir det i praktiken mer eller mindre synonymt. Det var med den bakgrunden jag talade om krav på examen.

Jag förstår den kritiken, men det är mycket du kritiserar i din artikel. Vissa saker gäller endast bedömningen av vårt program medan andra riktas mot utvärderingen som helhet. Jag har försökt begränsa det till just utvärderingen av vårt program. Jag tror det är lättare om jag formulerar det som en rak fråga istället:

Varför tror du att just vårt program (och Lund) fick bristande kvalité när de övriga inte fick det? De måste ha haft liknande problematik med gamla studenter?

/Erik

Assistent kommenterade 22 november 2013

Jag tror de allra flesta är överens om att metodiken i utvärderingen är under all kritik -- för att inte säga bristande i vetenskaplig grund -- inklusive problemet att slumpurvalet var för litet för att man ska kunna dra några trovärdiga slutsatser.  Men det betyder samtidigt att man inte bör överanalysera urvalet.  Som Erik sade i sin första kommentar är det inte förvånande att man kan hitta diverse konstiga skevheter i det eftersom det är så litet.

slumptalsgenerator

UKÄs slutsats kan mycket väl vara felaktig (och den kan ju också vara korrekt -- blinda hönor kan också hitta korn).  Hur det än är kan vi inte påverka den, och jag tror det är mer konstruktivt att blicka framåt och passa på att ta vara på den här möjligheten att göra D-programmet och speciellt exjobben bättre.

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 31 oktober 2016

 
April 2016

Lärare Viggo Kann skapade sidan 5 april 2016

kommenterade 10 april 2016

Är det bara jag som tycker 800 ord inte räcker för alla 8 frågor?

Lärare kommenterade 11 april 2016

Nedo, jag förstår att det lätt blir för mycket text denna gång, eftersom det är många frågor. Jag vill ändå att ni försöker hålla er inom ungefär 800 ord. Det är en viktig förmåga att kunna begränsa sig till givna krav på längd. Vi kan dock vara generösa med tolkningen av övre ordgränsen och tillåta upp till 849 ord. Tänk också på att citat av frågorna i lydelsen och beskrivningen av vanan inte räknas in i antalet ord.

kommenterade 14 april 2016

Hej, är det bara jag som inte har fått mailet med undersökningen?

Lärare kommenterade 14 april 2016

Christoffer, enkätsystemet skickade ut e-brev till alla prosamelevers KTH.SE-adresser 13 april klockan 23, däribland till dej. Ett påminnelsebrev kommer att skickas till alla som inte svarat på enkäten än 15 april klockan 9.

 
Mars 2016
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 6 mars 2016
 
Januari 2016
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 26 januari 2016
Lärare Viggo Kann redigerade 26 februari 2016

FAlumnföreläsning

En gästföreläsning där en alumn berättar hur det är i dataindustrin. Mer information kommer.¶

Alumnföreläsningen är frivillig, men en prosampoäng delas ut till den som deltar.¶

Lärare Viggo Kann redigerade 6 mars 2016

En gästföreläsning där en alumn berättar hur det är i datainduAlexey Ovsyannikov, datateknikalumn från vitryska statsuniversitetet och nu anställd på Microsoft Development Center i Köpenhamn, håller en föreläsning om kodkvalitet, testning och testdrin. Mer information kommerven utveckling helt baserad på verkliga exempel. Han kommer också att berätta om vilka delar av utbildningen han har haft mest nytta av i sitt arbete.

Alumnföreläsningen är frivillig, men e. En prosampoäng delas ut till den som deltar.

Föreläsningen startar 15.15 och slutar omkring 16.15. Efter det går det bra att ställa ytterligare frågor till Alexey.¶

 
under HT 2013 prosam13

Lärare Viggo Kann skapade sidan 21 januari 2016

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 21 januari 2016

Lärare kommenterade 25 januari 2016

På studentönskemål (kom ihåg att förra temat var studentinflytande) har övre gränsen för antal ord i reflektionsdokumentet denna gång ökats till 700 ord för årskurs 1 och 950 ord för årskusr 2-3.

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 20 augusti 2015

ändrade rättigheterna 3 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare tog bort händelsen 13 november 2015
Schemahandläggare redigerade 20 januari 2016

D1

 
Juni 2015
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 8 juni 2015
 
Maj 2015
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 6 maj 2015
 
April 2015
under HT 2013 prosam13

Viggo Kann skapade sidan 27 augusti 2013

Viggo Kann taggade med detaljschema. 30 augusti 2013

Administratör Viggo Kann ändrade rättigheterna 30 augusti 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Viggo Kann redigerade 27 april 2015

Detaljschema för prosam13 Kursen går över tre år och består av tre delar: ett etikmoment i slutet av hösten i årskurs 1, ett datorhistoriamoment på våren i årskurs 2 och ett reflekterande moment som sträcker sig över hela årskurs 1-3.

Läsåret 2013/2014 se egen sida i undermenyn

Läsåret 2014/2015 Period 1 Föreläsning 3 september kl 12-13 i D1Introduktion till årskurs 2

Reflektionsseminarium 5 23 september kl 14-18Tema: MasterprogramUppgiften läggs upp 11 september. Denna gång behöver ingen skriftliga reflektion skrivas av årskurs 2, däremot ska du läsa reflektionsdokumenten från årskurs 3.

Reflektionsseminarium 1A 2 oktober kl 13-17 ENDAST FÖR DD1391 prosam13s! Tema: Studiemotivation och studieteknik för den som inte gått prosam i årskurs 1.Uppgiften läggs upp 17 september och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 26 september kl 13.00.

D-dagen 2 oktoberMöjlighet att träffa framtida arbetsgivare i E-ljusgården

Period 2 Reflektionsseminarium 6 17 november kl 8-17 eller 25 november kl 13-17Tema: Plugga och jobba utomlandsUppgiften läggs upp 5 november och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 12 november kl 13.00.

Period 3 Reflektionsseminarium 7 2 februari kl 8-17 eller 10 februari kl 8-12Tema: Minoriteter och likabehandlingUppgiften läggs upp 19 januari och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 28 januari kl 13.00.

Period 4 Programkollegium 26 mars kl 15-17 i sal E1Fri diskussion om D-programmet för alla lärare och D-teknologer

Föreläsningar 31 mars kl 9-12 och 14 april kl 10-12 i sal E1Datorhistoria

Reflektionsseminarium 8 17 april kl 8-17 eller 24 april kl 13-17Tema: Kvalitet i utbildningen - vad är det?Uppgiften läggs upp 2 april och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 14 april kl 13.00.

Information27 april kl 9-10 i sal D1, information inför årskurs 3 från SVL, om språkprofilerna, från Viggo om kurserna.28 april kl 10-12 i sal E1, presentation av masterprogrammen

DatorhistoriaprojektarbeteGruppseminarium 11-12 maj (olika tider för olika grupper)Slutredovisningar 1 och 3 juni (olika tider för olika grupper)

Läsåret 2015/2016 (preliminärt) Period 1 FöreläsningIntroduktion till årskurs 3

Reflektionsseminarium 9Tema: Masterprogram

Period 2 Reflektionsseminarium 10Tema: Studentinflytande

Period 3 Reflektionsseminarium 11Tema: Prokrastinering

Period 4 Information om masterprogramvalet och masterprogrammen

KvartssamtalIndividuellt möte med mentorn inför mastervalet 

Reflektionsseminarium 12Tema: Generella färdigheter och livslångt lärande

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 4 september 2014

ändrade rättigheterna 31 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 24 april 2015

Q31D33

Lärare Viggo Kann redigerade 24 april 2015

ÖvningOppositionsseminarium

Salar: D33, 1537, 4523¶

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 4 september 2014

ändrade rättigheterna 31 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 24 april 2015

Q31D33

Lärare Viggo Kann redigerade 24 april 2015

ÖvningOppositionsseminarium

Salar: D33, 1537, 4523¶

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 4 september 2014

ändrade rättigheterna 31 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 24 april 2015

Q31D33

Lärare Viggo Kann redigerade 24 april 2015

ÖvningOppositionsseminarium

Salar: D33, 1535, 1537¶

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 4 september 2014
Schemahandläggare redigerade 21 oktober 2014

D33SemNADA

ändrade rättigheterna 31 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 24 april 2015

MånTisdag 12 juni 2015 kl 103:00 - 125:00

 

Lärare Viggo Kann skapade sidan 31 mars 2015

kommenterade 31 mars 2015

Var kommer man åt den första enkäten som skulle fyllas i?

kommenterade 1 april 2015

Hej, enligt texten så kommer båda komma med e-mail som jag förstod det "Du kommer därför att få två e-brev med länkar till enkäterna. Det är alltså två olika enkäter i två olika system[...]"

/Pontus

kommenterade 8 april 2015

Är de 600-800 orden inkluderade eller exkluderade från uppgiften specifikt för årskurs 2 och 3?

Lärare kommenterade 8 april 2015

600-800 ord är inklusive uppgiften som är olika för årskurs 2 och 3.

 
Mars 2015
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 3 september 2014

ändrade rättigheterna 31 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Viggo Kann redigerade 24 mars 2015

InformationProgramkollegium

Programkollegium 26 mars kl 15.15 i sal E1Fri diskussion om D-programmet och dess utveckling för alla lärare och D-teknologer.¶

 
Januari 2015
under HT 2013 prosam13

Lärare Viggo Kann skapade sidan 19 januari 2015

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 19 januari 2015

 
November 2014
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_3', u'CDATE_INT_1', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_INT_3', u'CDATE_JAP_1', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_JAP_3', u'CDATE_KIN_1', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_KIN_3', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_3', u'CDATE_INT_1', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_INT_3', u'CDATE_JAP_1', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_JAP_3', u'CDATE_KIN_1', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_KIN_3', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
September 2014
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 2 september 2014
Lärare Viggo Kann redigerade 2 september 2014

FöreläsninInspirationsföredrag

Big Brains, Big Data, and Design to Test Cloud Services at Scale, Chris Mitchell, Microsoft Inspirationsföredraget är helt frivilligt och öppet för alla intresserade. Det är 24 september 2014 klockan 17.15-18.00 i sal E1. Den som vill kan stanna och ställa frågor till Chris efteråt.¶

Abstract Unit and functional tests alone aren't enough to test large cloud services at scale.  Cloud services not only need monitoring, but they also need continual testing.  We will explore use of big data and deep technical understanding to verify a cloud service is working on each and every request.  This big data puzzle is filled with lots of ambiguity, very messy and heterogeneous data, and a dynamic and changing datacenter and codebase.  Obstacles include how to gather all the data we need to make product decisions, respect privacy, and not drown in useless data.¶

About the Speaker Chris Mitchell is a Principal Development Engineer for Microsoft Developer Center Norway focusing on search technologies.  Prior to moving to Oslo, Norway, Chris worked at Microsoft in Redmond, WA on Microsoft Exchange Server focusing on performance, scalability, and optimization of both enterprise and cloud services with special emphasis on disk I/O and storage, server to server networking, and optimization of managed code (C#).  Chris studied Computer Engineering at the University of Illinois at Urbana-Champaign and his hobbies include amateur radio and modernist cooking.¶

 
Augusti 2014
under HT 2013 prosam13

Lärare Viggo Kann skapade sidan 28 augusti 2014

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 28 augusti 2014

 
Juni 2014
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 9 juni 2014
Lärare Viggo Kann redigerade 1 september 2014

Föreläsning för årskurs 2 (prosam13 och prosam13s).¶

 
Maj 2014
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 16 maj 2014
Lärare Viggo Kann redigerade 1 september 2014

InformatioD-dagen

D-sektionen har bjudit in företag till E-ljusgården. Alla D-teknologer är välkomna. D-dagen börjar på förmiddagen och håller på hela eftermiddagen.¶

 
April 2014
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 24 april 2014
 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_3', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_INT_3', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_JAP_3', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_KIN_3']

Lärare Viggo Kann redigerade 1 september 2014

Seminarium endast för årskurs 2 och 3 (prosam12, prosam12s, prosam13, prosam13s).Tema: Masterprogram. Instruktioner läggs upp på kurswebben 11 september.¶

 
Mars 2014
under HT 2013 prosam13

Lärare Viggo Kann skapade sidan 18 mars 2014

Viggo Kann redigerade 23 mars 2014

Hur ser jag min framtida roll som D-civilingenjör och hur når jag dit? Reflektionsseminarium period 4 2013/2014 Förberedelse inför reflektionen Gå till KTHs webbsida Karriäruppföljning och titta på och läs följande:


* Kolla på videon som sammanfattar karriärrapporten 2011 på 3 minuter
* Läs den skriftliga sammanfattningen av karriärrapporten 2011.
* Bläddra igenom den fullständiga karriärrapporten 2011 och läs speciellt sida 25 om medianlöner, sida 39 om karriärstöd mm och sida 60 om vilka företag datateknikcivilingenjörer examinerade 2008 och 2009 var anställda på 2011.
Om du vill ha en mer cynisk bild av yrkeslivet kan du läsa Dilbert.

Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam13) Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (ungefär en sida) som besvarar följande frågor:


* Vilka är de vanligaste företag civilingenjörer från datateknik är anställda på? Reflektera!
* Hur stor andel examinerade 2008 och 2009 hade arbete efter examen? Tyvärr är inte statistiken uppdelad per program (det var den i karriärrapporten 2009). Spekulera över hur stor andelen kan vara för examinerade datatekniker förhåller sig till totala andelen.
* Vad var medianlönen 2011 för civilingenjörer i datateknik examinerade 2008, dvs efter tre år? Jämför med övriga program och reflektera!
* Slå upp någon annan fråga som intressererar dig i karriärrapporten. Reflektera!
* Vad har du själv för (olika alternativa) idéer om vilket första arbete du vill ha efter examen?
* Hur tänker du dig att fortsätta i karriären, säg 10 år efter examen?
* D-alumnen Sima Baymani höll förra månaden ett föredrag i prosamkursen om entreprenörskap. Har du tankar på att starta eget någon gång? Reflektera!
* Hur tänker du välja kurser och masterprogram för att få rätt kunskaper inför ditt yrkesval?
* Hur har vårens kurser fungerat hittills, rent praktiskt? Har du haft studietekniken och motivationen att hänga med i takten i alla kurser?
Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam12, prosam12s, prosam11, prosam11s) Skriv en reflekterande text på 600-800 ord som besvarar nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.


* Reflektera över D-civilingenjörems yrkesroll, vad du själv har för planer efter examen och hur du tänker välja i dina studier för att vara bäst förberedd för det. Relatera till karriärenkäten ovan och tänk på att du i vissa delar ska nå upp till reflektionsnivå 3-4. Du kan dessutom få inspiration av årskurs 1-frågorna ovan.
* Reflektera över kurserna och dina studier och studieteknik i period 3 och 4 samt över stämningen på sektionen.
Lämna in den skriftliga reflektionen Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 4 april 2014 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Ubuntudatorer

/info/prosam13/seminarier-1314/period-4/grupp-xx där xx är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Fyll i prosamutvärderingsenkäten Detta är läsårets sista reflektionsseminarium i prosam. Därför ska du svara på några utvärderingsfrågor om kursen och programmet.

Enkät för årskurs 1 och 2Enkät för årskurs 3en läggs upp här senast 1 april!

Skriv ut enkätformuläret på papper. Fyll i det och lämna in det vid reflektionsseminariet. Detta är en obligatorisk inlämningsuppgift.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig. Denna gång behöver du inte lämna in dina understrykningar.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas den 9 eller 17 april 2014. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid.

tid 1537 4523 1625 1635 523 F0 9 april kl 8.15 3 24

11 9 april kl 9.30 1 15 39 21 27 9 april kl 11.00 9 13 37 19 25 9 april kl 13.00 7 36 33 20 6 9 april kl 14.30 12 30 31 18 4 9 april kl 16.00 10 28 38 16 17 april kl 8.15 22 32 17 17 april kl 9.30 23 29 34 5 17 17 april kl 11.00 8 14 35 2 26 Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.

Mer att läsa På karriäruppföljningssidan finns en hel del annat matnyttigt att läsa.

Kvar i prosam i år Den 23 eller 24 april är det information inför valet 15 maj. Det är olika informationtillfällen för årskurs 1, 2 och 3. Den 24 april är det också ett tvåtimmarspass då alla masterprogramansvariga presenterar sina program. Detta är schemalagt både för årskurs 2 och 3 eftersom det redan i årskurs 2 kan vara bra att förbereda sig inför mastervalet i trean. Informationstillfällena är förstås frivilliga.¶

Alla som går i årskurs 3 ska få en individuell tid för kvartssamtal med sin mentor. Mentorn delar ut tiderna i samband med seminariet. Kvartssamtalen är schemalagda 28 april, men vissa mentorer kan vara upptagna då och behöva ta det en annan tid. Kvartssamtalet är ett förtroligt samtal om vad du vill arbeta med och vad du därför vill välja för inriktning under sista åren av dina studier. Kanske har du en plan som du kan lägga fram för mentorn och få bekräftad, eller kanske har du flera alternativ och kan få råd av mentorn om vilket som kan vara bäst.¶

För årskurs 1 och 3 är seminariet i april sista obligatoriska momentet i prosam, så efter det kommer årets kursmoment (UPP1 för årskurs 1 (2 hp) och UPP3 för årskurs 3 (1 hp)) att rapporteras in i Rapp och därefter i Ladok. För årskurs 2 återstår datorhistoriamomentet med föreläsningar 31 mars och 8 april och ett datorhistoriaprojekt som ska redovisas i slutet av maj. Därefter rapporteras årets kursmoment UPP2 för årskurs 2 (3 hp).¶

Den som har missat något reflektionsseminarium eller någon skriftlig reflektion måste ta igen det. Läs på sidan Seminarier i menyn till vänster om hur det går till. Om du lägger upp en skriftlig reflektion till ett gammalt seminarium behöver du skicka ett e-brev till din mentor och berätta att du gjort det så att hen kan läsa den.¶

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 23 mars 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 24 mars 2014

Hej, mappen för inlämning är inte öppen/tillgänglig för närvarande skulle ni kunna vara vänliga att öppna den?

Mvh

Pontus

Lärare kommenterade 25 mars 2014

Inlämningsmapparna är skapade, så nu går det bra att lämna in.

 
Januari 2014
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 20 januari 2014
 
under HT 2013 prosam13

Lärare Viggo Kann skapade sidan 17 januari 2014

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 17 januari 2014

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 20 januari 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 5 november 2013
Schemahandläggare ställde in händelsen 12 december 2013
Schemahandläggare tog bort händelsen 4 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 4 januari 2014

Schemahandläggare tog bort händelsen 5 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 7 januari 2014

Schemahandläggare tog bort händelsen 10 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 14 januari 2014

Lärare Viggo Kann redigerade 16 april 2014

Information för årskurs 1

Information från SVL och Viggo inför årskurs 2. Vad gäller för uppflyttning till årskurs 2? Vad är en individuell studieplan?¶

Information om språkteknologiinriktningen och språkinriktningarna som kan väljas nu och som börjar i årskurs 2.¶

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 6 november 2013
Schemahandläggare ställde in händelsen 12 december 2013
Schemahandläggare redigerade 20 december 2013

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_INT_1', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_INT_3', u'CDATE_JAP_1', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_JAP_3', u'CDATE_KIN_1', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_KIN_3']

Schemahandläggare tog bort händelsen 4 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 4 januari 2014

Schemahandläggare tog bort händelsen 5 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 7 januari 2014

Schemahandläggare tog bort händelsen 10 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 14 januari 2014

 
under
HT 2013 prosam13
Schemahandläggare skapade händelsen 6 november 2013
Schemahandläggare ställde in händelsen 12 december 2013
Schemahandläggare redigerade 20 december 2013

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_3', u'CDATE_INT_1', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_INT_3', u'CDATE_JAP_1', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_JAP_3', u'CDATE_KIN_1', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_KIN_3']

Schemahandläggare tog bort händelsen 4 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 4 januari 2014

Schemahandläggare tog bort händelsen 5 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 7 januari 2014

Schemahandläggare tog bort händelsen 10 januari 2014

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 14 januari 2014