Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Gästföreläsning: Carl-Philippe Carr

Tid: Fredag 2 december 2011 kl 10:00 - 12:00 2011-12-02T10:00:00 2011-12-02T12:00:00

Kungliga Tekniska högskolan
HT 2011

Plats: E53

Aktivitet: Lektion

Studentgrupper: THCIM2-MIT, THCIM2-VIS

Info:

Ni kommer att få träffa en affärsutvecklare – i bred bemärkelse, inte bara spel – för att få en duvning kring finansieringsformer, möjligheter och risker.

Carl-Philippe har en lång lista med innovationsdrivna företag bakom sig och är ständigt på jakt efter nya idéer och kreativa personer för att starta nya företag. Hur går det till? Hur gör man en pitch? Vad tittar finansiärer efter? Vad är en bra idé? osv osv osv.

Frågor till lärdagboken:

• För er som jobbade fram idéer på workshopen så redogör ni helt enkelt för respektive idé på ett redigt och tydligt sätt. Använd gärna modellen Carl-Philippe presenterade.

• För er som inte var där så skulle jag vilja att ni funderar på hur man kan göra för att testa spelidéer när de fortfarande är på idéstadiet. Det här är ingen kontrollfråga där det finns ngt självklart facit, utan jag vill ni ska vara kreativa och samtidigt sakliga och föra att resonemang kring hur ni tror man kan göra.

Björn Thuresson redigerade 30 november 2011

LektionGästföreläsning: Carl-Philippe Carr

Ni kommer att få träffa en affärsutvecklare – i bred bemärkelse, inte bara spel – för att få en duvning kring finansieringsformer, möjligheter och risker.¶

Carl-Philippe har en lång lista med innovationsdrivna företag bakom sig och är ständigt på jakt efter nya idéer och kreativa personer för att starta nya företag. Hur går det till? Hur gör man en pitch? Vad tittar finansiärer efter? Vad är en bra idé? osv osv osv.¶

kommenterade 2 december 2011

Den mongoloida herren i den röda fleecetröjan med tillhörande fjortisutstyrsel ville inte ha mig i salen, ty att inte vara intresserad av kommersialisering är ett allt för stort brott för att tolereras. Jag utgår därför från att närvarolistan som brukar gå runt är ett värdelöst papper utan betydelse. Är detta korrekt, Björn? 

PS, i fortsättningen skulle jag gärna förvarnas om att gästföreläsaren är mentalt utmanat missfoster så jag slipper kasta bort en förmiddag. En notis om sådana saker får gärna läggas till i schemainfon. 

Stefan Larsson taggade med retard_alert. 2 december 2011

Lärare kommenterade 2 december 2011

Jag kan förstå din affekt, men jag tror att den beror på ett missförstånd tyvärr. Gästföreläsaren ville att de närvarande skulle vara intresserade för att därmed också vara engagerade. Sättet det framfördes på kunde säkerligen missuppfattas.

Gästföreläsningarna är ett erbjudande till er. Eftersom branschorienteringen är bred och innehåller många olika komponenter så är inte alla föreläsningar relevanta för alla personer. Kvaliteten kan givetvis också vara olika. I slutändan av dagens tillställning hade deltagarna fått med sig flera intressanta exempel och modeller som kan vara tillämpliga framöver och jag tyckte mig ha nått målet att understryka vikten av att förstå betydelsen av kommersialisering. Därmed inte sagt att man måste vara expert eller personligen ägna sig åt det - verkligen inte! - utan att ha en förståelse vad det innebär, på samma sätt som det är viktigt att förstå andra roller och uppgifter i samband med spelutveckling. Det är i alla avseenden viktigt att ta reda på vad man är bra på och intresserad av för att naturligt hitta sin roll i framtida projekt - och vad man inte ska göra utan låta andra ansvara för.

kommenterade 4 december 2011

Vad hade vi för hemuppgift från den föreläsningen?

Lärare kommenterade 5 december 2011

Här är lite återkoppling från Carl-Philippe:

Hey framtidsspelsuccéskaparna!

Det var ett sant nöje att få uppleva er idag! Viktigast för mig var att se att det glittrade i varje en av ers ögon när ni sammanfattade egna spelkoncept, som jag sa, energin och peppkänslan är det viktigaste för att realisera idéer!

Mycket blev sagt men mycket saknades också, även av det ni önskade veta mer av. Det jag vill skicka med er är en eftersläpande tanke kring attityd; lyssna på era egna frågor och känn in om de är framåtlutade och visionsdrivna eller om det är förståelsegrundade och trygghetsskapande. Generellt tror jag, framförallt som ett kulturellt bagage från högskole/universitetsmiljön, att ni är tillräckligt smarta och kompetenta för att medverka i vilket kommersiellt projekt som helst, däremot att ni nu ska fokusera på att släppa loss initiativkraften i er! Välj ett spår och kör! Följ det som känns häftigt och kan bli galet bra! NI behöver inte lära er vesäntligt mycket, ni behöver ta beslut och få uppleva konsekvenser. En fråga handlade om hur göra sig atttraktiv på arbetsmarknaden. Sporrar er här att vända på steken: inte söka jobb utan skapa jobb. Just för att så många, så duktiga personer faktisk är ganska initiativfattiga och har en onödigt begränsad tro på sig själva så är det desto öppnare slaggfält för er att ställa er upp och presentera en idé som; är kul, gör nytta, ger någon en besparing osv.

Frågan kring hur få tag på pengar...vad ska man ha pengarna till? Även här tror jag att ni inte ska leta efter svar som ger en trygghet, utgå istället från vad det är som ni vill göra! Givet de tre koncepten ni hittade på idag, så finns det olika intressenter man kan tänka sig vilja finansiera, Paradox kanske vill stödja utvecklingen av ett Crypt-spel, Hells Kitchen kanske nappar på den tredje idén osv. Ni kommer ju att bli bedömda på helhetsintrycket, spelidé, prototypens nivå, retorisk förmåga och framförallt, hur man uppfattar era entreprenöriella drivkrafter/passion/energi och hur teamet verkar funka. I flera fall har jag hört att teamet och stämningen är det som finansiären värderar mest, därefter den ekonomisk potentialen.

En annan sak som inte kom med var behovet av att undvika konsensusfällan, det måste finnas en intern spänning och intressekonflikt mellan de områden man verkar inom, och de roller man intar: exempel: nya innovationer skapar oreda, nya rutiner hämmar friheten att skapa, tricket är att balansera det utan att bli så ovänner att projektet inte utvecklas, alla har fel ibland och det ska man erkänna när man inser det för att kunna gå vidare och för att kunna förvänta sig att få det tillbaka från andra.

Tack ni som kom och god lycka ni som inte var med, det är ofta de som bryter mot reglerna som bryter ny mark!

Kreativa hälsningar

/Carl-Philippe

PS. Som svar när jag fråga min kontakt på Minecraft om vad som skapar en spelsuccé så svarade på SMS: "Vad är succé? Vinst? Kännedom? Cred? Minecraft vs MV3? Är båda succéer? Annorlunda vs samma/förfinat? DS.

PPS. Det finns liksom inga säkra svar att få, man behöver faktiskt tur oxo, vem kunde förutse Angry Birds? Troligtvis inte ens de som skapade det? Däremot finns det en spänning i att försöka skapa det nya, eller hur?! Om man envist följer den känslan så kommer man att förr eller senare hitta det rätta klicket! I den tron lever jag! DDS.

Björn Thuresson redigerade 5 december 2011

Ni kommer att få träffa en affärsutvecklare – i bred bemärkelse, inte bara spel – för att få en duvning kring finansieringsformer, möjligheter och risker.

Carl-Philippe har en lång lista med innovationsdrivna företag bakom sig och är ständigt på jakt efter nya idéer och kreativa personer för att starta nya företag. Hur går det till? Hur gör man en pitch? Vad tittar finansiärer efter? Vad är en bra idé? osv osv osv.

Frågor till lärdagboken:¶

• För er som jobbade fram idéer på workshopen så redogör ni helt enkelt för respektive idé på ett redigt och tydligt sätt. Använd gärna modellen Carl-Philippe presenterade.¶

• För er som inte var där så skulle jag vilja att ni funderar på hur man kan göra för att testa spelidéer när de fortfarande är på idéstadiet. Det här är ingen kontrollfråga där det finns ngt självklart facit, utan jag vill ni ska vara kreativa och samtidigt sakliga och föra att resonemang kring hur ni tror man kan göra.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012