Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Mars 2015
Lärare Gunnar Karlsson skrev inlägget 13 mars 2015
kommenterade 14 mars 2015

Skulle du inte kunna lägga upp svar trots allt? Jag och många andra har svårt att förstå poängen med dessa frågor om man inte kan testa sig. Oavsett hur mycket man diskuterar tillsammans så vill man ändå kunna kontrollera att man förstått.​ Utan facit är dessa frågor en aningen överflödiga dessvärre - och det vore synd när du lagt tid på dessa. Det behöver inte vara några utdragna svar, bara så man vet om man har förstått rätt princip/tänk.

Tacksamt

Lärare kommenterade 16 mars 2015

Ni kan ju diskutera dem med varandra och jämföra lösningar. Problem som ni inte kan besvara ger er även anledning att gå till texten för att läsa på.

Jag kan se om jag hinner göra några ledtrådar under dagen. 

kommenterade 16 mars 2015

Det är alltid en möjlighet men ursprungliga problematiken kvarstår - man behöver veta huruvida man faktiskt har förstått rätt. Analogi: vi lär oss under 2 månader att cykla med stödhjul. En dag plockas dem bort och du ber oss, från en parkbänk, betrakta cykeln och frågar oss nu om vi nu kan cykla. Hur ska vi veta om vi kan cykla - om vi inte får ramla först?

Jag vill också understryka att kurser, exempelvis EI1110, har kört med metoden att ett flertal år (minst 5) att ha en kursbok som inte innehåller lösningsförslag. Tanken är god, att man ska försöka och sen diskutera med varandra. I praktiken är det inte hållbart, speciellt när t.o.m. de magra svaren även i [för] många fall är felaktiga. Detta är någonting som nuvarande kursansvariga har förstått och nu ändrat helt. Boken som vi (i denna kurs) har är inte heller helt felfri men acceptabel, dessvärre lämnar övningshäftet med lösningsförslag mycket att önska.

Du verkar vara en progessiv lärare med tanke på nyttjandet av ScalableLearning som för mig är ett mycket välkommet inslag i lärandet. Där har du lagt upp svar på frågorna och t.o.m lyxen att du förklarar/motiverar felaktiga svarsalternativ. Därför är det synd att dessa kontrollfrågor som du anordnat inte kan följa samma standard, eller i alla fall ha ett enklare svar - ett svar alls åtminstone. Som det ser ut nu är dessa frågor inte väldigt användbara ur ett lärandeperspektiv, förutom om man vill få en uppfattning på hur frågor kan ställas. Jag hoppas fortfarande att facit kan komma att dyka upp under dagen, för att dessa frågors nytta kan maximeras. Detta ger oss den tiden att faktiskt försöka ta oss igenom dessa, läsa och formulera svar - för att sedan testa oss själva och se om det stämmer.

Jag ser positivt på din möjlighet att möta oss här då du har uppvisat det tidigare under EP1200. Din vilja att föra dialog under rasterna om kursupplägg, uppfattar jag, som att du värderar vår input. Det vore väldigt trevligt såhär dagen innan tentamen, att du skulle unna oss möjligheten att veta om vi tänkt rätt. Annars vill jag tacka för kursen som helhet, och har full förståelse för att det inte är så lätt när en kurs körs för första gången.


Daniel

Lärare kommenterade 16 mars 2015

Nu finns det en video som går igenom problemen och föreslår lösningar. Den ligger på Scalable Learning som ny modul. 

Lycka till på tentamen!

 
Februari 2015
Lärare Gunnar Karlsson skrev inlägget 1 februari 2015
 
Januari 2015
under
VT 2015
Schemahandläggare skapade händelsen 1 oktober 2014

ändrade rättigheterna 31 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 29 januari 2015

Tisdag 17 mars 2015 kl 134:00 - 178:00

 
Lärare Gunnar Karlsson skrev inlägget 23 januari 2015
kommenterade 23 januari 2015

Jag kommer inte in på Scalable learning, har inte fått någon bekräftelse mail.

Lärare kommenterade 23 januari 2015

Har du använt länken som given: http://test.scalable-learning.com/#/users/student

Först måste du registrera dig där, sedan kan du logga in. Sidorna för registrering och inloggning finns tillgängliga nu när jag kollar. Kan du försöka med annan webbläsare om felet finns kvar?

kommenterade 23 januari 2015

Ja jag har registrerat mig och det funkade fint, dock fick jag ingen bekräftelse mail vilket gör att jag inte kan logga in, har även prövat "re-send confirmation mail".

kommenterade 23 januari 2015

Så det enligt kursplanen märkt No.2 är inte korrekt? Eller ska kapitel 4, 5, 6 och 7 avhandlas under nästkommande föreläsning då?

Lärare kommenterade 23 januari 2015

Hm. Det är 16 som syns på kursen så det har fungerat åtminstone.

Varför behöver du mailet? Kan du inte bara logga in på test.scalable-learning.com med de uppgifter som du registrerade?

Lärare kommenterade 23 januari 2015

Läsningen är ämnesmässigt grupperad i åtta delar. Jag anger vad ni ska läsa till vilken föreläsning. Ni får naturligtvis läsa längre på egen hand.

kommenterade 23 januari 2015

När jag försöker logga in får jag en error som säger " You have to confirm your account before continuing", vilket jag inte kan göra.

 
Oktober 2014
under VT 2015

Gunnar Karlsson skapade sidan 24 oktober 2014

Lärare Gunnar Karlsson ändrade rättigheterna 24 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
 
under VT 2015

Gunnar Karlsson skapade sidan 24 oktober 2014