Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Robert Rönngren 2014-04-23 16:21

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Studera utomlands - åk2 period 4

Ansvarig: Ges första gången läsåret 2013-2014

Bildaaktivitet: II1304 CINTEX (där X är din årskurs)

Gruppindelning: Reflektionsgrupp P2&P4 x

Reflektionsuppgift:

1. Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Är det ett direkt ett resultat av utlandsstudierna eller är det andra faktorer som ligger bakom?

2. I EU-kommissionens förslag "Erasmus for all" (samlingsnamnet för EU:s samtliga utbytesprogram 2014-2020) nämns ordet "employability" inte mindre än fem gånger. Vad är, enligt detta dokument, kopplingen mellan utbytesprogram och anställningsbarhet?

3. Eurochambers, som representerar över 20 miljoner företag i Europa, var kritiska till ovan nämnda förslag. Vad är deras huvudargument? Granska deras argument kritiskt och utvärdera deras slutsatser.

4. Enligt en enkätundersökning av utbytesstudenter i Europa [fyll i när rapporten är klar. Den kommer bl.a. att behandla ämnet anställningsbarhet].

5. Vilka arbetsgivare tror du uppskattar utlandsstudier mest? Vilka arbetsgivare tror du inte uppskattar utlandsstudier?

6. Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta valfri KTH-alumn som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.

7. Vad skulle utlandsstudier betyda för just dig? Diskutera vilka för- och nackdelar som kan finnas.

Förberedelser:

Litteratur och annat material:

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?

ESNSurvey 2010

Eurochambers (2012): Erasmus for all position paper

European Commission (2011): Erasmus for all