Denna kurs ska både bidra med god kunskap om genusforskning och jämställdhet, samt ge grunder för hur denna kunskap på olika sätt kan användas för det högskolepedagogiska arbetet, både i klassrummet, i programutvecklingen samt i lärmiljöer och organisatoriskt utvecklingsarbete av högre utbildningsinstitutioner. Lärare ska kunna diskutera hur ett genusperspektiv kan integreras i sin undervisning, dvs. hur ett genusperspektiv skulle kunna utveckla ämnesinnehållet. Vidare ska lärare kunna arbeta för en könsmedveten pedagogik och integreringen av kunskap om jämställdhet i sin undervisning, i utveckling av lärmiljöer och utbildningsprogram. Syftet är att KTH:s utbildningar, lärmiljöer och organisation ska kännetecknas av jämställdhet, samt att bidra med en kunskapsutveckling inom KTH:s teknikområden med fokus på genus och jämställdhet.
Förkunskapskrav: LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.
LH225V är en påbyggnadskurs och kan räknas in i kravet på 15 hp högskolepedagogisk utbildning för anställning eller befordran till lärartjänst på KTH.
Datum | Tid: | Plats: |
21 januari | 09:00-15:00 | Online |
4 februari | 09:00-15:00 | Online |
25 februari | 09:00-15:00 | Online |
18 mars | 09:00-15:00 | Online |
15 april | 09:00-15:00 | Online |
6 maj | 09:00-15:00 | Online |
3 juni | 09:00-15:00 | KTH Campus |