Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Den formella kursbeskrivningen för kursen ML1602 finns på
Course Page
Information som berör kursen kommer att läggas ut kontinuerligt på Canvas.
Oswald Fogelklou, oswaldf@kth.se, 08-790 9476
Wajid Ali Khilji, wakhilji@kth.se, 08-790 9422
Hasibul Islam, hasibul@kth.se
Kursen består av fyra delar:
Slutbetyget på hela kursen är ett viktat medelvärde av betygen på momenten TEN1 och LAB2. Betygsmatrisen nedan klargör det hela.
|
|
Tentamen (TEN1) |
|
||||
|
|
A |
B |
C |
D |
E |
|
Datorövningar |
A |
A |
A |
B |
B |
C |
|
(LAB2) |
B |
B |
B |
B |
C |
C |
|
|
C |
B |
C |
C |
C |
D |
|
|
D |
C |
C |
D |
D |
D |
|
|
E |
C |
D |
D |
E |
E |
|
Per Jönsson: ”MATLAB – beräkningar inom teknik och naturvetenskap”,
Förlag: Studentlitteratur
ISBN 9789144069265
Material om programspråket C och mikrodatorer (på Canvas)
För tentamen gäller följande regler:
Tentamen äger rum torsdagen den 17:e mars 2022, klockan 14.00 – 18.00. (preliminärt)
En student som uppnått betyget Fx vid tentamen har rätt till en komplettering, dvs. en uppgift som, i händelse av godkänt resultat, ger tentamensbetyget E. Anmälan om komplettering ska göras till examinator senast fem vardagar efter offentliggörandet av tentamensresultat. Examinator beslutar om hur kompletteringen ska ske. Tidpunkten för kompletteringen bestämmes av examinator i samråd med tentanden.
Laborationsdelen innehåller sex laborationer, (Lab0-Lab5). Laborationerna är uppdelade på kursmoment enligt nedan.
Kursmoment |
Poäng |
Betyg-sättning |
Innehåll |
LABA |
1,0p |
P/F |
Lab1 och Lab2 |
LAB2 |
2,0p |
A-F |
Lab3-Lab5 |
LAB3 |
1,5p |
P/F |
Mikrodatorprogrammering – laboration som utförs i elektrolab. |
Notera att "LAB2", med stora bokstäver, avser kursmomentet LAB2 som registreras i Ladok. Men när det står "Lab2" betyder det ett examinationsmoment som ingår i kursmomentet LABA.
En laboration, Lab0, utan prestationskrav genomförs under vecka 4. Lab0 avser att ge grundläggande praktiska kunskaper i programmering inför kommande examination. Under Lab0 kan lärarna helt och hållet ägna sig åt att undervisa och förklara. Underskatta inte betydelsen av denna övning.
Sista datum för redovisning av de obligatoriska laborationerna är måndagen den 7 mars 2022. Om de obligatoriska laborationerna redovisas senare erhålls betyget E på laborationsdelen (oavsett om man redovisat uppgifter för erhållande av högre betyg). Om man inte gör några överkursuppgifter men redovisar i tid, får man betyget D.
Kursmomentet LAB2 innehåller uppgifter för erhållande av högre betyg. Dessa uppgifter kan ge sammanlagt 12 överkurspoäng. Betyg på laborationsmomentet (LAB2) beror av överkurspoängen enligt följande.
A: 11 |
B: 8 |
C: 5 |
D: 0 |
E: Obligatoriska uppgifter ej redovisade i tid |
För att erhålla överkurspoängen skall uppgifterna redovisas i tid enligt följande:
Överkursuppgifter i Lab3 redovisade senast 2022-02-18
Överkursuppgifter i Lab4 redovisade senast 2022-02-28
Överkursuppgifter i Lab5 redovisade senast 2022-03-04
Har man inte redovisat senast ”sista datum” erhåller man inte överkurspoängen.
Uppgifterna som skall utföras i examinationsmomenten Lab3 – Lab5 kommer att läggas ut på Canvas på måndagen veckan före den aktuella laborationen. Så uppgifterna för Lab3 kommer att läggas ut på måndagen den 7 februari och så vidare.
Kursmomentet LAB3 handlar om att programmera en mikrodator (ett litet chip) som användaren kan påverka med tryckknappar och som styr en sifferdisplay. Kursmomentet genomförs under period 2 HT2021, och kursmaterial finns på Canvas.
Redovisningen sker muntligt vid skärm, och då kontrolleras att programmet fyller specifikationerna, att det är programmerat på ett snyggt sätt.
För att bli godkända måste ni dessutom förstå det program ni redovisar och kunna besvara frågor om detaljer i koden. Den student som inte på ett övertygande sätt kan göra detta, får återkomma bättre förberedd.
En programmeringslösning godkänns endast om koden är välstrukturerad.
Ni får samarbeta två och två, men varje student skall visa kunna visa ett fungerande program vid ”egen” skärm.
Kursplanering med tema för föreläsningar och laborationer finns i separat dokument.
P Lösa problem inom geometri, algebra och analys med hjälp av skript i MATLAB
E Lösa programmeringsuppgifter med hjälp av funktioner. Utföra numerisk integration. Utföra numerisk lösning av ordinära differentialekvationer. Hantering av strukturer och filer för lagring av data.
C Utöver kriterierna för E: Hantera textsträngar och textfiler. Simulera fysikaliska system med hjälp av differentialekvationer.
A Utöver kriterierna för E och C: Kunna implementera olika numeriska metoder baserat på verbal beskrivning. Självständigt kunna utvärdera effektivitet och noggrannhet hos genomförda numeriska beräkningar.
Kunna programmera i programspråket C, kompilera koden, föra över den till en mikrocontroller och verifiera att programmet fungerar. Studenten skall i C-programmering kunna arbeta med slingor, och använda kunskaper om heltalsvariabler och binära tal för att styra över mikrocontrollerns utgångar
E Visa förmåga att hantera följande metoder och element inom MATLAB-programmering: utmatning av data och meddelanden, funktioner, operatorer, matrishantering, logiska uttryck, selektering och repetition.
C Utöver kriterierna för E: Text- och filhantering. Användning av strukturer.
A Utöver kriterierna för E och C: Självständigt kunna implementera metoder för numerisk integration och numerisk lösning av differentialekvationer. Komplettera ett C-program för mikrocontroller enligt specifikation.
Ansökan om kompensatoriskt stöd vid funktionsnedsättning görs via KTH FUNKA, mer information finner ni via länken: https://www.kth.se/student/stodkontakt/stod/funktionsnedsattning/funka-1.953214
För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs: