Nyhetsflöde
Logga in till din gruppwebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Nedan är de senaste inläggen, kommentarerna, redigeringarna osv. De med senaste aktivitet kommer först.
Jag har frågor kring statistikunderlaget vart vänder jag mig?
Skriv din fråga här på social så kommer ansvarig att kontakta dig. https://www.kth.se/social/page/statistik-3/
Får avnämare som deltar i arbetet med EAE någon ersättning från projektet centralt på KTH?
Ja! Rektor har nu tagit beslut enligt bilagan. Det betyder att:
- Externa bedömare ersätts med 20.000 kr resp 30.000 kr (ordf) - det är samma ersättningsnivå som vid RAE 2008.
- Externa avnämare som medverkar i självvärderingsarbete och platsbesök ersätts med 3.000 kr. Medverkande avnämare får detta som klumpsumma efter att platsbesöken är genomförda - vi administrerar detta centralt, ur projektbudgeten, efter att ha fått in underlag från er + avnämarna (personuppgifter etc).
Får KTH lärare samt andra anstälde någon extra ersättning för att medverka i EAE?
Nej, för KTH-anställda utgår ingen ersättning, utan där gäller rektorskontrakten för 2011 där skolornas medverkan i EAE är nedtecknad.
Får studenter som deltar i arbetet med EAE?
Svar från Sara Karlsson, Projektledare
För KTH-studenter som medverkar i självvärderingsarbete och platsbesök utgår ingen ersättning. Flera av er har efterlyst riktlinjer för hur ni bör se på detta på skolnivå. Det besked jag fått är att den centrala riktlinjen är att KTH inte ska betala enskilda arvoden till studenter i anslutning till utbildningsprojekt. Enskilda studenter kan ibland anställas för att utföra ett specifikt arbete men betalas inte för att utöva studentinflytande - och det är det senare det handlar om i detta fall.
FÖRTYDLIGANDE Får avnämare som deltar i självvärderingsarbetet med EAE någon ersättning från projektet centralt på KTH?
Ja! Rektor har nu tagit beslut enligt bilagan. Det betyder att:
Externa avnämare som medverkar i självvärderingsarbete och platsbesök ersätts med 3.000 kr. Medverkande avnämare får detta som klumpsumma efter att platsbesöken är genomförda - vi administrerar detta centralt, ur projektbudgeten, efter att ha fått in underlag från er + avnämarna (personuppgifter etc).
Jag behöver hjälp med den engelska terminologin när jag skriver min självvärderingsrapport, vart kan jag vända mig?
HSV har en ordbok med "högskoletermer". Den finns på nätet http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/svenskengelskordbok.4.47873ee11827f812de8000359.html?q=ordbok
Hur viktig är den ordbegräning som är satt? Får man i sin självrapport skriva utöver de antal ord som är angivna?
Det är viktigt att hålla strikt på antal ord. De externa bedömarna har informerats om hur mycket text de förväntas läsa och de är utifrån de premisserna som de tackat ja till uppdraget. Självvärderingsgrupperna kan själva välja hur orden /texten disponeras. Besvara till exempel vissa frågor mer utförligt än andra beroende på vad som är viktigast för er. Bedömargrupperna kommer ha möjlighet att fråga om ytterligare material/information om de bedömer att så är nödvändigt. Observera att inga bilagor varken i slutet av rapporten eller som länkar är tillåtna. Bedömargrupperna kommer att har tillgång till examensordningar och utbildningsplaner. Dessa kan ni direkt hänvisa till i självvärderingsrapporten.
De självvärderingsgrupper som överskrider max antal ord frångår de förutsättningar som är satta. En självvärderingsrapport som är för lång riskerar att inte sändas ut till bedömargrupperna.
Bör man ha med en beskrivning av programmen i rapporten, eller räknar man med att de har den kunskapen när de läser rapporten (det står ovan att de har tillgång till utbildningsplaner)?
Gällande antal ord (där jag för tillfället har för många), bör man ha med själva frågelyderlserna i rapporten och räknas de i så fall med i antal ord (jag tror frågorna i sig är 537 ord eller något sådant).
Hej Björn!
Bedömmargruppen får tillgång till utvecklingsplan och examensordningar så dessa behöver du inte ha med i rapporten. Gällande antal ord så räknas själva frågelydelserna inte med i maxordsbegränsningen.
/ ida
Hej Bengt!
Jag ber om ursäkt för att du inte fått någon respons på din kommentar från 24 maj i delvis samma ärende.
När det gäller enkätresultat för vissa högskoleingenjörsprogram är de tyvärr sammanslagna, precis som du skriver. Det beror på att populationerna för respektive program var för små, dvs det var för få studenter som svarade för att det av sekretesskäl skulle gå att redovisa svaren per program. Det är jättetråkigt, för effekten blir att man inte kan dra några slutsatser på programnivå.
Hur ni ska hantera detta faktum i arbetet med punkterna 9 och 10 ska jag konsultera mina kollegor, för jag är inte rätt person att besvara det. Vi återkommer med ett kompletterande svar så fort som möjligt. :-)
Mvh, Stina
Hej Bengt,
Som Stina skriver kan ni i detta fall tyvärr inte att tolka central KTH-statistik på programnivå, och det kan ni nämna i ert svar. Har ni något eget underlag (statistik eller annat) lokalt skriver ni om det, annars skriver ni att detta också saknas.
Men även om ni saknat statistik hoppas jag ni haft en intressant diskussion i självvärderingsgruppen. Hur ser ni på studenternas anställningsbarhet respektive studenternas nöjdhet? Är de viktiga frågor? Vad är bra respektive mindre bra med programmet i dessa hänseenden? Hur vill ni arbeta med dessa frågor i framtiden? Flera diskussionsfrågor finns i vägledningsmanualen under fliken Stöd - jag vet att Ida har hänvisat dig dit också.
Har ni inte så mycket att säga just på fråga 9 och 10, kan ni såklart disponera om er text och lägga fler ord på någon annan fråga. Det är viktigt att ni lyfter fram de frågor som är allra viktigast för er.
/Sara
OBSERVERA!
- Sammanställningen gäller bara kursers som lärarna har lästs på KTH
- Enbart kurser från 2005 och frammåt finns med i sammanställningen
- Kurserna är inskrivan på befattning, detta betyder att vissa personer finns med två gånger och därför ser det ut som om de läst dubbelt så mycket poäng
OBSERVERA OCKSÅ
Om en lärare tidigare haft anställning vid annan skola än nuvarande, så kan det hända att han/hon finns kvar där. Så om ni saknar någon kan detta vara en anledning.
Hej Carin!
på http://intra.kth.se/kth-informerar/utbildning kan du hitta enkäterna för detta!
mvh Anna-Karin Högfeldt
Det finns också en "genväg" till enkätresultaten som ska vara en hjälp vid utvärderingen. Du hittar beskrivning av utdraget ur karriärenkäterna (och länk till VIS där utdraget finns) här.
Det går självklart bra att titta på alla enkätfiler, men i ovanstående är de frågor som rör anställningsbarhet och nöjdhet sammanfattade. Hör gärna av dig igen om det finns behov :-) /Stina
P.S. När du har loggat in i VIS klickar du på "V- Verksamhet", därefter "EAE" och slutligen "EAE 9. Anställningsbarhet och 10. Nöjdhet samt kommentarer". Där har du resultatet av de frågor som rör anställningsbarhet och nöjdhet, uppdelat per program. Förklaring finns längst ned i dokumentet. D.S.
Svårt att veta vad man får ut av anställningsbarhet och nöjdhetsrapporten. Det verkar som att man har lagt samman flera högskoleingenjörsprogram vilket gör det svårt att spåra resulatet till visst program.
Beatrice Pernehagen korrigerade 27 april 2011
Hej!
Hur ni några tips på hur ni arbetar med att ta fram statistik vad gäller avsnitt 5.1 om lärarna? Vad tar ni fram för statistik och hur?
Vi på ITM-skolan ser aett behov av centralt grepp från KTH, håller ni med?
Beatrice Pernehagen, resursstöd för statistikunderlagtill ITM-skolan självvärderingsgrupper
Beatrice Pernehagen korrigerade 27 april 2011
Hej!
Hur ni några tips på hur ni arbetar med att ta fram statistik vad gäller avsnitt 5.1 om lärarna? Vad tar ni fram för statistik och hur?
Vi på ITM-skolan ser ett behov av centralt grepp från KTH, håller ni med?
Beatrice Pernehagen, resursstöd för statistikunderlag till ITM-skolan självvärderingsgrupper
Hej Beatrice,
Hoppas att du får svar från några andra skolor/självvärderingsgrupper om hur de jobbar med detta.
Jag ska bara nämna att det på central nivå pågår ett arbete med att förbättra statistikunderlaget framför allt när det gäller lärares vetenskapliga kompetens och högskolepedagogiska kompetens. Det arbetet har dock inte blivit klart i tid till EAE-projektet.
EAE ska ju vara en förberedelse inför Högskoleverkets granskning nästa år, och därför kan det också vara en bra idé att läsa verkets generella anvisningar för självvärdering. Till Högskoleverkets granskning kommer vi att behöva ta fram en hel del information både centralt och utbildningsvis (se del 2).
/Sara
Hej Björn
Tanken med att lägga förberedda rapporter i VIS är att verktygen skall bli kända och användas ute på KTH:s skolor. Rapporterna är skapade så att man på program och kursnivå skall kunna identifiera och välja vilka data och vilken statistik man vill ha för sin analys. Det är inte givet hur respektive program skall använda det statistikunderlag och de rapporter som finns tillgängliga och det går därför inte att ta fram materialet centralt. KTH har dessutom inte centrala resurser eller kapacitet för att göra detta arbete för alla program som ingår i EAE.
Vi tar gärna emot synpunkter på tillgängligheten och idéer/önskemål på hur den skulle kunna förbättras.
mvh
Björn M
Hej Anders,
Jag väntar själv på ett besked om detta och måste få be om att få återkomma, förhoppningsvis i nästa vecka. Det krävs ett formellt beslut om arvodering.
Så snart jag fått besked lägger jag upp det här i Social.
/Sara
Vi har vid vårt EAE-internat inom SCI just diskuterat frågan om arvoden till studenter och vill gärna att det kommer en KTH-gemensam riktlinje för detta. Vi ser gärna att studentrepresentanterna utses av kåren och att eventuellt arvode betalas via kåren. Processen att utse studentrepresentanterna måste komma igång ganska snabbt eftersom självvärderingsgrupperna ska ha sina första möten inom ett par veckor.
Har någon annan skola redan lovat studenterna ersättning?
Hej igen!
Nu har det kommit ett rektorsbeslut om ersättningar i EAE-projektet. Det innebär att
Externa avnämare som medverkar i självvärderingsarbete och platsbesök ersätts med 3.000 kr. Medverkande avnämare får detta som klumpsumma efter att platsbesöken är genomförda - vi administrerar detta centralt, ur projektbudgeten, efter att ha fått in underlag från er + avnämarna (personuppgifter etc).
För KTH-studenter som medverkar i självvärderingsarbete och platsbesök utgår ingen ersättning. Jag har tagit upp er fråga Mats/SCI om hur ni bör se på detta på skolnivå. Det besked jag fått är att den centrala riktlinjen är att KTH inte ska betala enskilda arvoden till studenter i anslutning till utbildningsprojekt. Enskilda studenter kan ibland anställas för att utföra ett specifikt arbete men betalas inte för att utöva studentinflytande - och det är det senare det handlar om i detta fall.
När det gäller KTH-anställda utgår ingen ersättning, utan där gäller rektorskontrakten för 2011 där skolornas medverkan i EAE är nedtecknad.
/Sara
Hej Bengt! Kan du specificera mer hur du tänkte. Vad skulle enkäten innehålla för typ av frågor? Mvh Sara (Karriär)
Vad är avnämarnas rolll i självvärderingsgruppen? Jag antar att vi kanske har två möten, ett möte där vi presenterar utbildningen och presenterar ett utkast till självvärderingsrapporten och ett möte där vi presenterar slutrapporten. Då kanske det är bra att de förbereder det hela innan de är alltför färgade av hur vi har lagt upp utbildningen. Där kan en enkät hjälpa till. Vad anser avnämarna vara viktiga kunskaper som en nyutbildad ingenjör bör ha? Vilka erfarenheter har man av nyutbildade ingenjörer som man har anställt?
Detta är väl lämpliga frågeställningar inför Näsby slott nästa vecka!
Får man ha bilagor i självvärderingsmanualen?
Nej, självvärderingsrapporten ska följa den malla som alla grupper har fått och skall vara begränsd till angivet max antal ord.
Bedömarnas underlag kommer att vara:
1. Självvärderingsrapport
2. exjobb i urval (mer information om detta återkommer vi med)
3. intervjuer platsbesöket.