Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Hans Johansson 2014-05-08 20:51

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Formativ feedback

(kontaktperson: Anders Berglund, andersb@md.kth.se )

länk för lärarlagets medlemmar (finns ej ännu, men ska gå till en sida i social eller i bilda beroende på vad  PU för området finner lämpligt. Denna sida skall endast lärarlaget ha tillgång till)

Modeller och tillämpningar kring formativ feedback. Projektområdet syftar till att konkretisera former som stärker den enskilda individens medvetenhet och lärandenivå. Den konstruktiva återkopplingen på studenternas lärande är värt att särskilja från själva betyget studenterna erhåller från en kurs. Progressionen på hur lärandet kan få en mer dynamisk roll beroende på initiativ och aktiviteter mellan studenter och lärare och mellan studenter och studenter frigör mycket större möjligheter att tillgodogöra sig ett större djup i frågeställningar, bakomliggande orsaker, och öka graden av förståelse i utförda handlingar. I korthet kommer denna aktivitet att spegla en rad olika modeller och tillämpningar som stärker studenten som lärandeindivid.

Vad finns att göra?

Lära av de som redan försökt: Avsikten finns att bjuda in ”champions” som provat implementera modeller från andra skolor och universitet med avsikten att just uppnå en positiv förändring sett till studenternas lärande.

Tänkbara aktiviteter: Titta i vår närmiljö, inom lärarlag, vad gör vi? Vad kan bli bättre? Hur mycket får det kosta (tid och resurser)? Lyfta fram praxis inom hur vi arbetar med formativ återkoppling på MMK/ITM/KTH finns det transparens inom universitetet eller dominerar vissa former mer än andra och varför, är det vetenskapligt förankrade, vad är förbisett (vad kan stärkas?) Identifiera olika nivåer där återkoppling sker och sammanställa modeller kring återkoppling inom; projektgrupper, stora kursgrupper, mindre kursgrupper.

Tänkbar workshop inom snar framtid: Formativ feedback (eller Mätetal som ett sätt att främja en dimension inom återkoppling) mellan lärare och student och mellan studenter hur fungerar det och hur kan det se ut?