Fusk och plagiering
Plagiering är ofta ett resultat av otillräckliga kunskaper om akademiskt skrivande och källanvändning. På den här sidan får du lära dig använda och referera till källor på ett korrekt sätt för att undvika plagiering.
För att undvika plagiering behöver du förstå vad det är och känna till vilka regler som gäller på KTH.
Vad är plagiering?
Plagiering innebär att du lämnar in någon annans arbete eller delar av någon annans text eller kod som om det var ditt eget arbete. Det finns även andra former av fusk än plagiering, exempelvis att man använder sig av otillåtna metoder eller hjälpmedel i syfte att vinna en fördel, till exempel att utbyta information med någon annan person under en salstenta.
Exempel på plagiering kan vara:
-
Att använda någon annans text, material eller idéer utan att ange källa och utan att bearbeta innehållet.
-
Att använda någon annans praktiska arbete, som exempelvis datakod, beräkningar, design eller experimentresultat utan att ange detta.
-
Att exakt kopiera någon annans text utan att använda citattecken och referens till källa.
-
Att översätta en text utan att ange källa.
-
Att kopiera andra studenters skriftliga eller praktiska arbeten och lämna in som sitt eget.
Samarbete med andra studenter
De flesta lärare uppmuntrar dig som student att diskutera arbetet med dina studiekamrater. Samarbete har ett värde i sig eftersom det ofta leder till nya idéer och insikter. Det återspeglar också hur lärarna själva arbetar tillsammans och hur du som student kommer att arbeta med dina arbetskamrater efter det att du har utexaminerats från KTH. Trots detta vill högskolan att varje student individuellt ska visa prov på att ha uppnått målen för kursen. Om man samarbetar så pass mycket med individuella uppgifter med andra studenter att era arbeten och resultat blir identiska eller närmast identiska, klassificeras det som otillåtet samarbete. Men gränsdragningen mellan samarbete och otillåtet samarbete är inte alltid så tydlig.
Att tänka på vid designarbeten
Om du som student utformar nya produkter kommer du att hämta inspiration från andras idéer och kreativitet, men den färdiga designen måste vara skapad av dig själv. Detta innebär att du måste modifiera, utveckla eller ändra de idéer som fungerat som inspirationskälla, för att på så sätt göra dem till något eget.
AI-verktyg i studierna
Innan du använder AI-verktyg i dina studier behöver du kolla upp om det finns några riktlinjer för det i den aktuella kursen. Generellt gäller att du aldrig ska lämna in ett arbete som ditt eget om du inte i väsentliga delar genomfört det själv. För transparensens är det bra att ange vilka verktyg du använt, och på vilket sätt.
På KTH finns en rapport som handlar om hur man kan främja lärande och förebygga fusk där bland annat användning av AI-verktyg i studierna diskuteras. Rapporten riktar sig framförallt till lärare, men kan vara en bra resurs även för dig som student som vill förstå mer om hur man ser på AI-verktyg i studierna.
Läs rapporten Att främja lärande och förebygga fusk
När det gäller att söka information med AI-verktyg gäller det att vara medveten om hur verktygen fungerar och hur det påverkar resultatet. Du kan läsa mer om detta på sidan AI och informationssökning .
Generativ AI och akademiskt skrivande
Vid eventuell användning av generativa AI-verktyg behöver du veta om och i så fall hur det är tillåtet i dina uppgifter. Om det är tillåtet behöver du ta reda på vilket sätt, det vill säga vad som är tillåtet och hur det är tillåtet att använda specifika AI-verktyg. Riktlinjer för olika kurser hittar du ofta på Canvas eller i kurs-pm. Du behöver även veta vad du ska ange som källa och hur du ska beskriva din arbetsprocess, det vill säga hur du har gått till väga och exakt hur du har använt AI.
Det primära syftet med akademiskt skrivande är att kunna resonera utifrån informationskällor, formulera resonemang och uppnå ny kunskap. Om det är tillåtet att använda AI i dina uppgifter kan du ställa dig några frågor som är viktigt att fundera över inför skrivandet:
-
Varför behövs generativ AI inom uppgiften?
-
Hur fungerar språkmodellen (LLM) jag använder mig av?
-
Vad använder du språkmodellen till?
-
Skulle du själv ha skrivit meningar på det sättet?
-
Hur vet du och din läsare om att det som står stämmer?
-
Vems ord är det du använder och är det du som är författare till texten?
Oavsett hur du använder AI-verktyg i akademiskt skrivande måste du alltid ange källa för presenterad information.
Akademiskt skrivande och referenshantering för att undvika plagiering
En förutsättning för att lyckas med studier på högskolan är att vara väl bekant med akademiskt skrivande och referenshantering och att du känner till de principer du som student behöver tänka på när du skriver inlämningsuppgifter. Att kunna skriva akademiskt och hantera källor korrekt ger dig de verktyg du behöver för att undvika plagiering.
Grundläggande principer vid akademiskt skrivande och referenshantering är:
-
Använd i största möjliga mån dina egna ord, förutom tekniska termer.
-
Inkludera tillräckligt med stöd och detaljer för fakta för en tydlig beskrivning.
-
Försök att inte parafrasera specialiserat ordförråd eller tekniska termer.
-
Fokusera på innehållet i källan.
-
Se till att sammanfattningen har textflyt och att den går att läsa smidigt.
-
Använd tillräckligt med sambandsord och stödjande information för att skapa logiska kopplingar och textflyt.
-
Ha källhänvisningar i den löpande texten på de ställen där du har hämtat information eller idéer från någon annan. Det ska vara tydligt när ett påstående eller en faktauppgift kommer från någon annan eller om det är ditt eget resultat/resonemang.
-
Ha en referenslista på slutet där du samlar alla källor som använts i ditt arbete. Dessa behöver följa en vald referensstil. Vanliga stilar på KTH är IEEE, Vancouver, APA och Harvard. Mer information om referenser hittar du på bibliotekets sida Skriva referenser .
Mer information om akademiskt skrivande och presentationer finns på sidan Akademiskt skrivande och retorik .
Verktyg för referenshantering
Att skriva referenser kan vara en tidskrävande uppgift. Det finns referenshanteringsprogram som kan hjälpa dig att organisera och formatera referenserna.
Grundläggande funktioner som finns i de flesta referenshanteringsprogram:
-
Samla in referenser från databaser, bibliotekskataloger och webben.
-
Organisera referenserna i ditt eget bibliotek.
-
Använd referenserna i ett textdokument såsom Word, Google Docs eller LaTeX.
Mer information om olika referenshanteringsprogram och hur du använder dem hittar du på bibliotekets sida om referenshanteringsprogram .
Hur får du hjälp med akademiskt skrivande och referenshantering
På KTH får du som student stöd i akademiskt skrivande och referenshantering och du kan också fördjupa dina redan befintliga kunskaper. KTH Bibliotek erbjuder seminarier, workshoppar, handledning och digitala resurser i att skriva, presentera, söka efter information och hantera källor. På biblioteket ligger även Centrum för akademiskt skrivande och retorik (CAS) där du får bra vägledning, både via webben och med hjälp av CAS-handledare.
Misstanke om plagiering eller fusk
Studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas kan leda till disciplinära åtgärder.
Läs mer om disciplinärenden och hur de handläggs