Om oss

Institutionen för Datavetenskap består av fem avdelningar: Beräkningsvetenskap och beräkningsteknik, Kommunikationssystem, Nätverk och systemteknik, Programvaruteknik och datorsystem och Teoretisk datalogi.

Institutionen tillhör Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Ämnesområdet täcker alla aspekter av design, drift och användning av datorsystem och programvara. Vi täcker fältet från teoretiska grunder till programvara och fysiska system med både analytiska och experimentella metoder. Detta inkluderar formella metoder, algoritmer, datorarkitektur och nätverk, parallella och distribuerade system, beräkningsvetenskap, datavetenskap och programvaruteknik. Vi utvecklar metoder och verktyg för att designa, verifiera och utvärdera datorbaserade system och tjänster med avseende på applikationsegenskaper, såsom prestanda, säkerhet, integritet och förtroende.