Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Teknik, tjänster och berättande för framtidens mediekonsumtion

Syftet med projektet är att utforska vilka tjänster och användningsområden inom den nya tekniken som har störst förändringspotential i ett större och övergripande perspektiv för medieindustrin. Hur kan till exempel virtual reality eller podcasts användas av medieföretag i framtiden för att föra ut mediebudskap? Att titta närmare på just skärningspunkten mellan teknik, tjänster och innehåll (som berättande och interaktivitet) kan därmed bli starten på ett större forsknings- och samarbetsinitiativ mellan akademi, industri och beslutsfattare på olika nivåer. I ett första steg är det nyhetsmedier av olika slag som vi väljer att fokusera på.

Vår målsättning är att generera och vidareutveckla nya idéer under projektets gång. På lång sikt vill vi skapa ett konsortium med representanter från akademi och industri, där industrin får en ledande roll i projektet. Vi ser tre huvudområden för vårt projekt:

  • Att genomföra en forskningsstudie med fokus på skärningspunkten mellan teknik, tjänster och berättande för framtidens mediekonsumtion.

  • Att skapa ett ”Discovery center” där olika typer av events kan genomföras, till exempel industriledda föredrag riktade till studenter, tävlingar i medier och innovation, eller utställningar kring berättande med hjälp av ny teknik.

  • Att fortsätta att utveckla inriktning och verksamhet för ett kommande konsortium.

Partners

Externa samarbetspartner är Bonnier News, Schibsted och Sveriges Radio, samt KTH Innovation. Projektet finansieras av Vinnova och pågår under 2016.

Kontakt

Projektledare och kontaktperson är Malin Picha Edwardsson (picha@kth.se), forskningsledare är Professor Haibo Li. Team: Medialab.