Cali Nuur är den motvillige chefen

Porträtt Cali Nuur i Singsing-huset.
Från och med 1 januari, 2021, är Cali Nuur prefekt vid Industriell ekonomi och organisation.
Publicerad 2020-11-25

Till årsskiftet tar Cali Nuur över rodret på Institutionen för Industriell ekonomi och organisation (INDEK) efter Matti Kaulio. Trots att han blir chef för en institution som undervisar i ledarskap ogillar den nya prefekten just chefande.

INDEK:s korridorer i Sing Sing är tomma på folk denna regniga novemberdag. Men i ett hörnrum med utsikt hela vägen bort till Kungsholmen sitter Cali Nuur på sin post. Trots att det är pandemitider reser han från hemorten Gävle till Stockholm för att vara på campus två dagar i veckan. Den 1 januari tar han över som prefekt för institutionen, och blir med andra ord chef för en institution som undervisar i ledarskap.

– Jag ser det här som ett förtroendeuppdrag där jag är en ”möjliggörare” bland kollegorna. Jag gillar inte ”chefande”. Men jag gillar ledarskap – det är två helt olika saker. Jag tror ju på mantran som att ”de olika delarna gör helheten” och att ”mångfald ger styrka”, säger han.

Att leda en avdelning är inte främmande för Cali som tidigare varit chef för en del av INDEK som när han tog över hade utmaningar med såväl budget och strategier som forskning.

– Vi vände situationen och skapade en bra och konkurrenskraftig avdelning – tillsammans. Man behöver inte vara Einstein för att veta att man behöver jobba och bidra för att det ska hända.

Han blir lätt generad när han ska prata om sina styrkor, vad han kan bidra med. En kollega beskriver honom som nyfiken och med känsla för samarbete. Cali själv pratar gärna om att han är tillgänglig, har rättvisetänk, tror på öppenhet och en vilja att få med alla på samma tåg. Och att han är rak.

– Det här är kanske min mest svåra sida, att jag är lite för impulsiv, det kanske är för att jag inte har en helsvensk bakgrund.

– I Sverige säger man ”Det här är fantastiskt, MEN…”. I många andra länder gör man tvärt om, säger ”Det här var skit, MEN….”. Jag vill ju veta vad som är dåligt så jag kan jobba med det.

Cali Nuur är född i Östafrika, flydde inbördeskriget i Somalia och kom till Sverige för snart 30 år sedan. Inspirerad av omställningen av industriorter i globaliseringens och digitaliseringens tidevarv, disputerade han 2005 på INDEK med en avhandling om industriell omvandling i vad som kallas för den nya periferin. Året därpå började han arbeta på KTH.

Han säger att det är spännande att få jobba för KTH:s flaggskepp; INDEK är ett starkt varumärke, framstående inom entreprenörskap, innovation, industriellt ledarskap och jämställdhet.

– Jag hoppas att vi ska bli den institution alla i Sverige ska vända sig till i just de här frågorna, det är vår vision. Men för att nå dit finns flera utmaningar att ta oss an på INDEK, säger Cali Nuur.

Framför allt tänker han lägga tid på att skapa en ännu mer inkluderande kultur på institutionen, att arbeta med ”kollegialiteten”.

– Vi är en akademisk institution, vi måste bli duktiga på att ta tillvara varandras kunskaper. Men som sagt, jag tänker inte vara en diktator utan samarbeta, inte minst med Pernilla Ulfvengren, vice prefekten. Jag får väl ge den här rollen tre år, sen får vi se, skrattar han.

Text och foto: Anna Gullers

Fakta Cali Nuur

Jobb: Professor i ”Industrial dynamics”

Bor: Gävle