Ny INDEK rapport om ICT släppt av VINNOVA

Publicerad 2015-10-13

Våren 2014 initierade VINNOVA (verket för innovationssystem) ett forskningsprojekt för att förstå mekanismerna som har tagit Sverige och Finland till ledande positioner inom ICT (information och kommunikationsteknologi) och digitalisering. Forskningsprojektet tilldelades en forskningsgrupp inom Institutionen Industriell Ekonomi och Organisation vid KTH, under ledning avProfessor Eric Giertz och Professor Annika Rickne, tillsammans med ett team vid Etlatieto Oy , under ledning av Petri Rouvinen, VD.

Rapporten Small and beatiful – The ICT success of Finland and Sweden är nu publicerad. Flera personer med anknytning till Indek var delaktiga i Indek's forskningsgrupp såsom; Niklas Arvidsson. Anders Broström, Magnus Gens, Fredrik Johansson, Sven Lindmark, Monia Lougui och Kent Thorén.  Rapporten är en av de mest omfattade jämförelserna mellan ICT sektorn i Sverige och Finland som gjorts. Den pekar på att det finns många likheter mellan länderna men också som den understryker, viktiga skillnader. Det systematiska och evolutionära  tillvägagångssättet i den grundliga analysen av ICT sektorerna i Finland och Sverige ger en ambitiös och lovande modell och riktlinjer för vidare studier. Studien skapar riktlinjer för hur man tänker kring innovations- och utvecklingsprocesser, samt politiska beslutsmekanismer.

Sådana riktlinjer är av grundläggande betydelse för beslutsfattande.

Du kan ladda ner hela rapporten här:  www.vinnova.se/en/Publications-and-events/Publications/Products/Small-and-beautiful/

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Industriell ekonomi och organisation