Nytt prototypcenter hos KTH Maskinkonstruktion

Publicerad 2013-08-30

KTH Maskinkonstruktion satsar på den senaste tekniken inom området för ”rapid prototyping”! Både forskare och studenter kommer att gynnas av planen att installera en rad toppmoderna utrustningar under de närmaste åren.

- Hittills har vi två 3D-skrivare, fem fräsmaskiner, två 3D-skanners och en vattenskärningsmaskin, som alla för närvarande används inom forskning, utbildning och innovationsprojekt, säger centrets ledare, , från Mekatronik-enheten.

Prototypcentret erbjuder också grafisk utrustning.

- Vår ambition är att underlätta för en miljö där det är lätt för studenter och forskare att tillverka fysiska prototyper för sina projekt och innovationer. Detta bör vara möjligt att åstadkomma till en rimlig kostnad och inom rimlig tid, fortsätter Björn.

Utrustningen används för närvarande i kurser för att ge masterstudenter med kompetens möjlighet att driva dessa maskiner och annan liknande utrustning.

- Det har sparat både tid och kostnader, eftersom en hel del delar kan tillverkas av studenterna själva i stället för att engagera den mekaniska verkstadens personal samt köpa från företag, menar Björn.

I början fanns det lite roliga användningsområden för utrustningen. När MMK´s Ulf Andorff pensionerades i juni 2011 gick några i Mekatroniks personal ihop och använde en Kimtech vattenskärningsmaskin, som användes av Mekatronik HK på den tiden, till att göra en kopia av honom i naturlig storlek och med hans traditionella hållning.

Ulf Andorff tillsammans med sin "kopia" gjord i en vattenskärningsmaskin.

- Vi har fortfarande kvar honom stående utanför innovationsstudion - det är nästan som om han aldrig lämnat oss! avslutar Björn.

Prototypcentret har redan ett samarbete med KTH Innovation för att tillhandahålla fysiska prototyper till deras innovationsprojekt.

- Vi på KTH Innovation tror att vi kan locka en helt ny grupp av entreprenörer genom att ha tillgång till en organisation som prototypcenter, säger Siimon Vaske , Business Development Coach på KTH Innovation .

- Vi tror att det är på tiden att KTH ger tillgång till sådana maskiner för både studenter och forskare som har idéer inte enbart relaterade till forskningen. Vi har länge kastat avundsjuka blickar mot den amerikanska Techshop-struktur som har inspirerat nya start-ups och satsningar, fortsätter han.

KTH Innovation syftar till att stödja sina affärsidéer med kostnadstäckning för prototyptillverkning vid prototypcenter, vilket kommer att göra det billigare och mer bekvämt för uppfinnare och entreprenörer eftersom tidigt prototypframställande oftast kräver mycket iteration.

- Det kommer att vara en enorm fördel för människor att kunna producera prototyper till att fysiskt beskriva sina idéer! avslutar Simon Vaaske.

Alla som är intresserade av att använda prototypcentret kan kontakta, i första hand, Björn Möller på e-post: bjornm@md.kth.se