Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Avhandling hett ämne i politikernas sociala medier

Detalj av elbil som laddas i stadsmiljö.
Foto: Andrew Roberts på Unsplash
Publicerad 2020-10-19

”Det är billigare att äga elbil än en bensinbil”. Japp, du har nog läst detta på någon nyhetssajt nyligen, för Maskinkonstruktions Jens Hagmans forskning har gjort rubriker i snart sagt alla dagstidningar. 

Tweet av Isabella Lövin.
Tweet av Anders Ygeman

Nyheten att elbilen kan vara billigare att köra över en treårsperiod om man kör minst 1 500 mil per år har även fått plats i politikernas egna sociala media – bland annat gör miljöpartiets Isabella Lövin och socialdemokraten Anders Ygeman elbilskunskap till en dygd.

Jens Hagman, vad säger du om uppmärksamheten?

– Jag blev verkligen överraskad, det var inget jag räknat med. Men jag blev väldigt glad att avhandlingens resultat har letat sig ut utanför forskningsvärlden, inte minst till bilköpare och politiker där kunskapen kan göra verklig skillnad.

Vad måste till för att vi konsumenter ska välja bil efter totalkostnaden i stället för inköpspriset?

– Mina resultat pekar bland annat på att ökad kunskap behövs kring varför totalkostnaden är viktigt vid val av bil, inte minst i de fall där konsumenter funderar på en elbil. Uppmärksamheten kring min avhandling har förhoppningsvis fått en del bilköpare att fundera kring totalkostnaden.

– Ökad kunskap är en pusselbit, en annan är att göra totalkostnadsanalysen mer tillgänglig för bilköparna - att själv räkna ut totalkostnaden är både svårt och tidskrävande. Det finns därmed god potential att underlätta för konsumenten genom t ex utveckling av kostnadsberäkningsverktyg.

Porträtt
Jens Hagman, enheten för Integrerad produktutveckling

Hur ser bilägandet ut i Sverige om 10 år, vilken typ av bilar tror du vi har då?

Min forskning syftar inte att göra prognoser men ska jag ge mig på en gissning så finns det mycket som talar för att batterielbilar har stora marknadsandelar om 10 år. Detta drivs inte minst av allt hårdare regleringar i t ex EU och Kina men även av sjunkande produktionskostnader för batterier och andra viktiga elbilskomponenter.

– Sverige hade under första halvåret 2020 den tredje högsta marknadsandelen för elbilar (även inkluderat laddhybrider) i världen. Troligtvis fortsätter denna utveckling även om det finns vissa aspekter som kan motverka detta, t ex brist på kritiska metaller. 

Text: Anna Gullers