Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Forskning

Den större delen av forskningen inom enheten för spårfordon är inriktad på den dynamiska interaktionen mellan fordon och spår, där de viktigaste frågorna är säkerhet, stabilitet, komfort och skador på hjul och skenor, och tillämpningar som sträcker sig från spårvagnar till höghastighetståg för passagerare och tunga godståg. Fordonets interaktion med det kontinuerliga elförsörjningssystemet studeras också, särskilt för höghastighetståg. Dessutom bedriver enheten forskning om energianvändningen hos olika typer av järnvägsfordon och tåg under driftfasen.

I princip all vår forskning utförs i nära samarbete med våra järnvägspartners i branschen och på andra håll. De flesta forskningsprojekt är för närvarande också europeiska projekt som delvis finansieras av Europeiska kommissionen. Våra partner stöder oss bland annat när vi utför mätningar i fält och i laboratoriet. Enheten har tillgång till kraftfulla simuleringsverktyg för olika dynamikstudier och maskininlärningsalgoritmer börjar ge oss viktig information och bidra i arbetet mot ännu bättre järnvägstransportsystem baserade på gedigen vetenskaplig kunskap.