Invigning av Centrum för idrottsteknik

11 porträttbilder av talarna under invigningen.
Talarna vid invigningen av Centrum för idrottsteknik.
Publicerad 2023-05-15

Tisdagen den 13 juni är det dags för invigning av Centrum för idrottsteknik på KTH Innovation, Teknikringen 1 i Stockholm.

Anmäl dig till invigningen här

Registrering och kaffe 14.00 – 14.30

Öppningsanföranden: 14.30 – 15.10

Anders Söderholm, rektor KTH

Anders Larsson, Vice ordförande Sveriges olympiska kommitté

Peter Mattsson , Riksidrottsförbundet Elitidrott 2030

Översikt av centrumet,  Gunnar Karlsson , föreståndare

Kaffepaus

Forskning och innovation: 15.30 – 16.50

MIPS – From biomechanical research at KTH to a revolutionary helmet technology sold worldwide

Madelen Fahlstedt , MIPS

Technology to decode, predict and enhance human movement

Elena Gutierrez Farewik , KTH

Vår forskning är fokuserad på att kvantifiera rörelsestrategier som används av det centrala nervsystemet och på att reda ut det komplexa sambandet mellan rörelseprestanda och underliggande motorisk funktion, med hjälp av en kombination av experiment, simulering och utveckling av enheter.

Nya generationer ishallsteknik utvecklad i samarbete med KTH

Jörgen Rogstam , vd, EKA – Energi & Kylanalys AB.

En överblick av utvecklingen för primärt kyl-/värmetekniken som idag används i ishallar och hur den stegvis utvecklats genom ett mångårigt samarbete mellan industri och akademi.

Från skidor till återhämtning

​​​​​​​Christer Norström , entreprenör

Christer kommer berätta om sin resa från en digital coach för skidåkning, Racefox, till att jobba med strukturellt lika applikationer men inom andra områden.

Adaptive technology to follow the rhythm of the heart in sports

Seraina Dual , KTH

För att idrottare ska prestera på topp i uthållighetsidrotter är effektiviteten i hjärtats pumpning en nyckelfaktor. Men effekterna av sportaktiviteter på vårt hjärta är inte särskilt väl studerade. Vi mäter effekterna av rörelse på hjärtat under träning och studerar om hjärtats rytmiska inriktning med stegning kan ha betydelsefulla konsekvenser för att förbättra prestationsförmågan inom idrott.

Blått ljus och fotokatalys i simhallar

Tord af Klintberg, KTH

Tekniken har kunnat halvera klortillsatsen, vilket medför hälsosammare simhallsluft och längre livslängd för simhallen.

Digital Math - paradigm-shift in predictive simulation and STEM education

Johan Jansson , KTH och Icarus Digital Math

Paradigmskifte i prediktiv simulering erkänd av NASA och Formel 1: Tillförlitlig design genom simulering i webbläsaren, 100 gånger snabbare och billigare än industristandard.

The role of data visualization in sports engineering

Mario Romero Vega ​​​​​​​, KTH

Marios presentationen kommer att fokusera på exempel där datavisualisering har främjat vetenskapen och forskningen inom Sports Engineering. Föreläsningen kommer också att introducera publiken för InfraVis, det nationella forskningscentret för datavisualisering.

Snabbrunda genom mässan: 16.50 – 17.00

Presentationer av stationer i mässan

Mingel och mässa: 17.00 – 18.00

Studenter från Riksidrottsuniversitetet vid KTH