Välbesökt invigning av KTH Centrum för idrottsteknik

Människor som tittar på en föreläsning.
Det var fullsatt under presentationerna vid invigningen av KTH centrum för idrottsteknik. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2023-06-21

Drönare för rörelseanalys, nyskapande träningsmaskiner och hjärtrytm-synkroniserad löpning – det är tre av de omkring 20 projekt som presenterades vid invigningen av KTH:s nyaste forskningscentrum.

– Det var en lyckad öppning av verksamheten för vårt Centrum för idrottsteknik, säger centrumföreståndare Gunnar Karlsson, professor i teletrafiksystem.

Över hundra personer hade samlats i KTH Innovations lokaler vid invigningen den 13 juni. Rektor Anders Söderholms öppningsanförande följdes av åtta presentationer om allt från ishallsteknik till datavisualisering. Presentationerna spelades in och kommer att publiceras på KTH Centrum för idrottstekniks webbsida.

Drönare som följer atleter

Man som står framför drönare.
Lektor Martin Jakobsson. Foto: Jon Lindhe, KTH

Efter presentationerna samlades forskare och besökare i utställningssalen där ett 20-tal projekt var representerade. En av deltagarna var lektor Martin Jakobsson och hans drönare.

– I det här projektet har vi utrustat en drönare med en djupkamera. Tanken är att den ska följa en atlet som utför en aktivitet, till exempel 10 000 meter gång. Drönaren ska filma personen och göra olika analyser, säger Martin Jakobsson.

Att komma ut ur labbet och kunna filma under en längre tid är hela poängen, enligt Martin Jakobsson. Visst finns det motion capture-labb i dag, men där är det svårt att simulera hur en löpare faktiskt rör sig i terräng över tid och vissa sporter går inte att filma alls.

– Det är rörelseanalysen som man vill åt. Om det handlar om löpning vill man se om man har en bra löpstil och symmetri, hur man beter sig när man börjar bli trött och hur man beter sig när man springer i uppförs- och nedförsbackar.

Hjärtrytmens påverkan på prestationen

En man och en kvinna står bredvid varandra.
KTH studenten Fran Iriso och doktorand Aurora Rosato. Foto: Jon Lindhe, KTH

Mitt emot Martin Jakobsson berättar doktorand Aurora Rosato exalterat om sitt projekt.

– Huvudmålet är att studera samspelet mellan hjärt- och kärlsystemet och rörelsesystemet. På så sätt kan vi förbättra idrottares prestationer, speciellt löpares. Vi kan också förbättra rehabilitering av patienter med hjärtsvikt, säger Aurora Rosato.

Hennes team har utvecklat en prototyp för att känna av och spela upp hjärtrytmen i örat på en löpare som ska sträva efter att springa i takt med hjärtats utvidgning.

– På så sätt visar vi att blodflödet maximeras när du kliver med rätt timing. Detta ökar blodflödet till din hjärna och förbättrar din totala prestation, säger Aurora Rosato.

Kvinna som använder träningsmaskin.
Salli Carlfjord visar en styrketräningsmaskin.

Svänghjulsmaskiner för smidig styrketräning

Mitt i utställningslokalen står Salli Carlfjord från företaget Exxentric vid en spännande träningsmaskin.

– Vi gör styrketräningsmaskiner som är svänghjuls-baserade, de har ett svänghjul som motstånd istället för klassiska vikter. Det är ett väldigt smidigt sätt att träna på, för du behöver inte ha lika mycket vikter. Beroende på hur mycket du tar i så blir det olika jobbigt. Så två personer som är olika starka kan träna på samma hjul, säger Salli Carlfjord.

Företaget har funnits sedan 2011 och har flera samarbeten med KTH. Fyra masterstudenter från KTH har gjort projektarbeten här, varav två fick jobb på företaget.

Text och bild: Jon Lindhe

Faktaruta: Om KTH Centrum för idrottsteknik

Syftet med centrumet är att förbättra idrottsträning och utrustning för både elitidrottare och vanliga motionärer. Centrumet fungerar som KTH:s kontaktpunkt för alla forskningsfrågor relaterade till idrott och teknik, som innovationsnav för att skapa värde och genomslag från forskning inom idrott, och som en konsolidator av grundläggande vetenskapliga bidrag som kan hitta tillämpningar inom idrottsdomänen.

Läs mer om KTH Centrum för idrottsteknik