"Man förväntar sig inte att påven ska lägga märke till det man skrivit"

Två fotografier, ett på Sverker Sörlin och ett på påven där påven vinkar.
"Mänskliga grupperingar har ofta 'skapat' en miljö, omformat den på något sätt utan att förstöra den eller hota den", skrev påven Franciskus nyligen och parafraserade KTH-professor Sverker Sörlin (vänster). Foton: Karin Tengby (vänster) och Annik Susemihl (höger).
Publicerad 2023-10-10

Som världsledande forskare och skribent inom miljöhistoria är KTH-professorn Sverker Sörlin van vid att hans arbete citeras flitigt. Men att bli omnämnd av påven Franciskus gjorde honom överraskad.

Förra veckan gjorde påven Franciskus ett uttalande om den globala klimatkrisen där han hänvisade till en bok som Sverker Sörlin publicerade för nästan 14 år sedan tillsammans med Paul Warde, professor vid Cambridge University. I sin uppmaning till mänskligheten att återupprätta en "hälsosam och harmonisk" relation till naturen, parafraserade påven ett avsnitt från inledningen, "Making the Environment Historical" i de två forskarnas bok Nature's End.

"Mänskliga grupperingar har ofta 'skapat' en miljö, omformat den på något sätt utan att förstöra eller äventyra den", skrev Franciskus i en så kallad apostolisk uppmaning, ett rutinmässigt publicerat meddelande till katoliker som lyfter fram viktiga punkter i en viss fråga.

– När man skriver något förväntar man sig inte att påven ska lägga märke till det och använda det i sin kommunikation med sin mångmiljardpublik", säger Sverker Sörlin.

Vad hänvisar påven till?

– Det är ett koncept som jag utvecklade tillsammans med Paul Warde och Libby Robin (från Australian National University), att miljön inte är en enda sak som finns där ute. Snarare är det en mänsklig produkt i ordets alla dimensioner - från naturen som vi förvandlar till något annat som vi kallar "miljön" - till detta konceptuella, juridiska, politiska och tekniska fenomen som vi delar ansvaret för som mänsklighet, vilket är en historisk process över en lång tidsperiod.

Du måste vara nöjd med omnämnandet.

– Ja, naturligtvis. Vi ser att det här konceptet med en konstant "omgivning" har vunnit mark under de senaste åren. Sedan är det också så att vår forskning var en av endast två akademiska i påvens budskap.

Påven är medlem i Jesuitorden, som är känd för sin akademiska stringens. Ser du en koppling där?

– Om man känner till jesuiterna och deras relation till forskning, sanning och bevis, så är det inte förvånande. Många jesuiter betraktar skapelsen som gudomlig och därför som något att värna om och ta hand om. Jag vet från den akademiska världen att vissa forskare cirklar runt påven Franciskus, och som han konsulterar och lyssnar på. Det är lite ironiskt att ett tekniskt universitet, i ett lutherskt land långt ute i norr nära polcirkeln, citeras av denna gudomliga auktoritet i Rom. Det får en att le. Det berättar lite om hur bra arbete ibland kan färdas långt"

Text: David Callahan

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se