Bergsskolan – där allting började för 200 år sedan
Sveriges första högre civila tekniska utbildning fyller 200 år. Bergsskolan i Falun är ursprunget till både dagens KTH och materialvetenskap.
Bergs- och materialforskning får många att tänka på gruvindustrin. Men verksamheten vid institutionen för materialvetenskap handlar i första hand om att utveckla och producera metalliska material som bidrar till ökad hållbarhet.
– Många tänker på stålindustrin som smutsig. Branschen vill tvärtom bidra till att ta fram hållbara material – vi förädlar metalliska material för att göra dem starkare och mer hållfasta, säger professor Annika Borgenstam, prefekt för Institutionen för materialvetenskap på KTH.
Hon berättar att om man exempelvis skulle smälta ner Eiffeltornet och ersätta gjutjärnet med dagens höghållfasta stål, så skulle man med samma mängd material kunna bygga hela fyra nya Eiffeltorn.
– Det nya materialet är så mycket starkare. Utvecklingen innebär också att transportbehoven vid större byggen kan minska, och resulterar dessutom i lättare fordon och bilar, med lägre utsläpp som följd.
Annika Borgenstam framhåller vidare att det i dagens materialforskning ingår spännande, nya initiativ som utvecklingen av fossilfritt stål.
– Företagen Vattenfall, SSAB och LKAB har tillsammans bildat initiativet HYBRIT, som vill utveckla världens första fossilfria, malm-baserade ståltillverkning. Initiativet presenterades på FN:s klimattopp-möte Climate Action Summit 2019.
Genom att ersätta kol med fossilfri el och vätgas kommer HYBRIT-tekniken att kunna nå netto-noll-utsläpp, och enligt initiativtagarna bidra till att mildra klimatförändringar.
– Om vi inte får fler att intressera sig för materialutbildning framöver ser vi en stor risk för kompetensbrist inom industrin, poängterar Annika Borgenstam.
– Därför är vår utbildning så viktig från svenskt perspektiv. En förhoppning är att fler unga studenter får upp ögonen för materialutbildning och forskning , och ser hur de kan bidra till att påverka vår miljö positivt genom att jobba med framtidens hållbara material.
Text: Katarina Ahlfort