Musikfestival arrangeras på KTH

NYHET

Publicerad 2018-01-31

Mellan den sjunde och den nionde september 2018 anordnas Music Tech Festival på KTH i Stockholm. Festivalen är ett samarbete mellan organisationen med samma namn som festivalen och Sveriges största tekniska universitet.

Music Tech Festival, det är namnet på en festival som fungerar som ett stort ambulerande interaktivt laboratorium där experter samarbetar runt banbrytande innovationer som rör musik och kreativitet.

Förutom demonstrationer och uppträdanden om och med ny teknik så har festivalen innehållit allt från hackathon, evenemang som inkluderar barn och programmering, olika vetenskapliga föreläsningar och upplevelser och installationer med ljud och musik.

Festivalen, som funnits i fem år och arrangeras i en rad städer som London, Paris, Berlin och Wellington, kommer i Stockholm att bära underrubriken #MTFStockholm.

– Vi är glada över att få vara med och arrangera Music Tech Fest och vara värd för detta arrangemang. En festival som för samman artister och forskare så att de tillsammans kan utforska teknikens gränser och möjligheter. Detta är ett bra sätt att leva upp till vårt motto "Vetenskap och konst", säger Sigbritt Karlsson, rektor på KTH.

Syften med Music Tech Festival är att låta olika branscher och professioner som den vetenskapliga akademin, industrin, kreatörer, artister och forskare träffa varandra och tillsammans forma morgondagens musikbransch.

– Vi har ett gäng fenomenala världsartister på gång som kommer att samarbeta med forskare, programmerare, designers och innovatörer för att skapa framtidens musik, säger Andrew Dubber, ansvarig för Music Tech Fest.

Mer information om festivalen kommer under våren. Bakgrundsinformation om Music Tech Festival kan du få här , och information om #MRFStockholm återfinns här .

Text: Peter Ardell