Till innehåll på sidan

Båtar som flyger fram

Båt med bärplansteknik
Foto: SMaRC
Publicerad 2022-07-05

Ljudlösa farkoster utan utsläpp som svävar fram bland kobbar och skär är framtidens båtliv i skärgård och sjöar.

Tekniken bygger på avancerad mjukvara, sensorer, datorer och att båten med hjälp av bärplan ska flyga fram över vattnet. Det minskar motståndskraften med mellan 50 och 80 procent och är en förutsättning för eldriften.

– Vi får både högre fart och bättre räckvidd. En bonuseffekt är att det inte skapas något vågsvall. Det är som att åka i första klass med tåg – lugnt och fint, säger Ivan Stenius, forskningsledare från avdelningen för farkostteknik och solidmekanik.

Jämfört med andra elbåts-alternativ ska Foilcart, tack vare förenklad bärplansdesign och mindre produktionskostnad, kunna köpas till ett lägre pris.

– Det är en av poängerna med vårt projekt. Om eldrivna båtar ska få genomslag är det nödvändigt att få ner priset till samma nivå som för vanliga båtar, säger Ivan Stenius.

Text: Christer Gummeson

Bärplansteknik

Bärplan är en sorts ”vingar” monterade under båtens skrov som gör att hela båten lyfts upp över vattenytan, vilket minskar friktionen mot vattnet. För KTH-båten Foilcart krävs en hastighet strax under tio knop för att den ska ”flyga”. KTH-forskarnas variant av bärplan är enklare med endast en infästningspunkt i skrovet. Inspirationen till lösningen är hämtad från bärplan inom surfsporten. Bärplansteknik är inget nytt och går tillbaka så långt i tiden som för över 100 år sedan. Tekniken har blivit populär genom utvecklingen av elbåtar och förbättrade möjligheter till elektronisk styrning av bärplanen. Även framstegen inom materialteknik har bidragit.

Foilcart är en del av satsningen KTH Baltic Tech Initiative  och finansieras av Trafikverket.

Läs hela artiklen