Seminarieserie Demokrati och akademisk frihet: Data Rescue 2025
Vad händer med demokratin och den akademiska friheten när offentlig data försvinner? I detta seminarium får vi lära oss om Data Rescue Project – ett initiativ som växte fram som svar på hot mot federala datamängder i USA – och utforska hur gemenskaper kan skydda datainfrastrukturer för framtiden.
Lynda Kellam är en engagerad forskningsfokuserad bibliotekarie med djup akademisk kompetens och kärnroll inom Data Rescue Project. Hon är navet i koordinering, kommunikation och mobilisering av volontärer och institutionella samarbeten för att säkerställa tillgång till värdefull, offentlig data.
När federala statistikmyndigheter i USA monterades ner och datamängder togs bort gick en koalition av organisationer samman. Genom att samarbeta över olika initiativ har de stöttat datarescue-evenemang och utvecklat verktyg för att bevara och spåra hotad data.
I den här presentationen av Lynda Kellam får vi följa utvecklingen av
Data Rescue Project
– från dess rötter i det bredare ekosystemet för offentlig data till dess roll idag. Vi blickar också framåt och utforskar möjliga vägar för framtida datainfrastruktur i USA och andra länder.
Ingen anmälan behövs – anslut bara till Zoom vid utsatt tid! Alla är välkomna.
Detta seminarium är på engelska, och det kommer finnas tid för frågor.
Om seminarieserien Demokrati och akademisk frihet
Välkommen till en seminarieserien om demokrati och akademisk frihet, ett samarbete mellan KTH:s fakultetsråd och KTH Biblioteket. Under 2025 belyser vi hur dessa grundläggande värden utmanas globalt.
Den akademiska friheten är en hörnsten i en fungerande demokrati. Universitetens uppgift är inte bara att förmedla kunskap, utan också att främja kritiskt tänkande, ifrågasätta etablerade sanningar och bidra till en öppen, faktabaserad offentlig debatt. När denna frihet hotas – av politisk styrning, kommersiella intressen eller självcensur – riskerar inte bara forskningen att förlora sin trovärdighet, utan också samhället i stort att bli mer sårbart för desinformation och extremism.
Vi ställer oss frågor såsom exempelvis:
Hur kan vi försvara den akademiska friheten i vår egen kontext?
Vilka tendenser ser vi i Europa och Sverige?
Vad är universitetens roll i att främja demokratiska värderingar?