Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Approach Noise Trials

Authors: Mats Åbom, Anders Johansson, Karl Bolin and Somayan Basu

Sammanfattning

Projektet Approach Noise Trials - ANT har genomförts inom ramen för Centrum för Hållbar Luftfart  vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Bakgrunden är de möjligheter som uppstått under pandemin som inneburit att reguljär flygtrafik i perioder minskade med upp till 90%. Denna situation gav upphov till en unik tillgänglighet av både luftrum samt flygplan vilket har utnyttjats i projektet. Projektet har genomfört kontrollerade inflygningar på Arlanda (bana 26) där två flygplan från Novair (Airbus A321) flögs med förutbestämda rutter, hastigheter och konfigurationer (motorpådrag, klaffar, landningsställ). Ljudimission på marken mättes sedan upp inom ramen för projekt ULLA som har utplacerade mätstationer runt Arlanda. Totalt genomfördes 18 flygningar under vecka 14 och ljudet vid passage över en mikrofon spelades in vid 31 positioner. Dessa data omvandlas sedan till tersband i frekvensområdet 25 Hz-20 kHz. Dessutom spelades ljud in binauralt på 5 positioner med så kallade konsthuvuden för att senare nyttjas i psykoakustiska tester. Sammanfattningsvis genomfördes mätningarna och projektet helt enligt den ursprungliga planen. Det kan även nämnas att projektet fick bra medial uppmärksamhet med bla en artikel i Ny Teknik samt ett inslag i SR P1 Dagens Eko.

De data som samlats in kommer i första hand att nyttjas av fem projekt som drivs av Trafikverket med koppling till KTH-Centrum för Hållbar Luftfart (CSA) nämligen: ULLA, CIDER, OPNOP, TREVOL samt ERAS. Efter förfrågning kan data även delas med andra TRV- eller icke-kommersiella projekt.

Technical report for the KTH/Novair project Approach Noise Trails (ANT), spring of 2021 (pdf 681 kB)