Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ERAS

(Evaluation of Realistic Approach Scenarios)

Projekt ERAS genomförs i syfte att öka kunskapen kring hur nuvarande flygoperativ praxis skiljer sig från de teoretiska modeller för flygoperationellt beteende som används som grund för bullerberäkning.

Klicka på bilden för att förstora

Utifrån det ska ERAS öka kunskapen om hur ankommande flygplan de facto bullrar i relation till de teoretiska bullerberäkningar som idag används för planering av användning av mark runt flygplatser. ERAS ska också öka kunskapen om hur inflygningsvinklar som skiljer sig ± 0,5° från dagens normala inflygningsvinkel på 3,0° kan komma att påverka flygoperationella procedurer som skulle kunna vara i drift inom 10 år och därav resulterande förändringar i buller.

Detta ska uppnås bland annat genom att realistiska flygoperationella procedurer för den slutliga delen av en inflygning testas i flygsimulator med inflygningsvinklar på 2,5°, 3,0° och 3,5°. Testerna ska innefatta flera olika flygplanstyper av olika kategorier, för att säkerställa att de resulterande flygoperationella scenarierna är realistiska både så att de inte omöjliggör en rationell ankomsthantering av flera olika flygplanstyper till en flygplats, samtidigt som de är buller- och bränslemässigt effektiva. 

Slutrapport ERAS (PDF 1,9 MB)

Projektmedlemmar