Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

OPNOP

(Operational Noize Optimization)

OPNOP är ett projekt vars syfte är att öka kunskapen kring hur olika bullergenererande källor på landande flygplan påverkar olika områden på marken under inflygningen.

Projektet ska också öka kunskapen kring möjligheter att styra uppkomsten av buller från dessa källor genom att flygplanet flygs något annorlunda med hänsyn till fart och tidpunkt för utfällning av klaffar och landningsställ. Detta kan möjliggöra att buller antingen flyttas från ett geografiskt område till ett annat under inflygningssektorn, eller att bullret minimeras vid ett specifikt område på marken. Detta trots att flygplanet fortsatt flyger samma väg genom luften och över marken.

Projektets syfte kommer att uppnås genom att flygdata som registreras ombord på landande flygplan till två av landningsbanorna vid Arlanda flygplats. Samtidigt mäts bullret på marken med mikrofoner. Flygdata matchas sedan med bullerdata från specifika flygningar. Insamlade data analyseras därefter och signifikanta förändringar i bullernivåer och frekvensspektrum för bullret kommer att korreleras med signifikanta flygoperativa händelser som utfällning av klaffar eller landningsställ. Projekt OPNOP bygger på samverkan med andra projekt inom Centrum för Hållbar Luftfart. Samverkan sker genom att OPNOP tar del av resultat projektet ULLA och använder utvecklad mjukvara från projektet SAFT. Samtidigt bistår OPNOP med flygdata till dessa övriga projekten inom centret. 

Rapport OPNOP

Projektmedlemmar