Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 12

  • Så kan morgondagens vattenbilar se ut

    Ett samarbete mellan studenter på KTH och Konstfack har lett fram till sex intressanta bilar som tar sig fram lika bra på Stockholms gator som på stadens vatten.

  • Skingrar bilköerna med mobilens hjälp

    Den värsta trafikplågan i Stockholm är utan tvekan de bilköer som då och då korkar igen huvudstadens vägar och gator. Forskning vid KTH visar att det går att komma åt problemet med hjälp av bilisternas mobiltelefoner.

  • 250 km/h med bibehållen komfort

    En förbättring av vibrationskomforten med 30 - 40 procent. Det tyder de första resultaten på. Med en sådan förbättring går det att nå målsättningen att kunna köra i 250 km/h på samma järnvägsspår som tidigare brukades i 200 km/h. Detta utan att vibrationskomforten försämras.

  • KTH-forskare: Elnätet är väldigt sårbart

    Den sjätte november drabbades Stockholm av ett elavbrott. Stora delar av tunnelbanan, pendeltågen och SJ-tågen slogs ut. Det första elavbrottet i sig varade inte så länge, men effekterna av det dröjde sig kvar desto längre. Detta i form av så väl nya elavbrott ända upp i Gävle som kraftiga förseningar i lokaltrafiken.

  • KTH-team bakom succéapp

    Truecaller är mobilapplikationen som gjort snabb succé över världen. Förra året laddade 30 miljoner nya användare ner den till sina smarta telefoner. KTH-ingenjörerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam är skaparna bakom "appen" som erbjuder användare att söka bland telefonnummer och namn jorden över.

  • En förarlös bil ersätter 14 personbilar

    De 136 000 bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Det framgår av ett examensarbete från KTH.

  • Nu kan Stockholmarna forma sin framtida stad

    Från och med nu får du och jag vara med och säga vad vi anser om den framtida trafiksituationen i Stockholm, och därmed forma hur staden ska vara byggd och planerad. Ett nytt storskalig forskningsprojekt där experter så väl som intresserade är inbjudna drar har precis dragit igång, och bygger på så kallad crowdsourcing.

  • Vattenburen kollektivtrafik - så ska Stockholm lyckas

    Forskare vid KTH har studerat hur den vattenburna kollektivtrafiken kan tänkas fungera i framtiden i Sveriges huvudstad. Bland annat har de studerat om fler kollektivresor på vattnet kan sänka belastningen på landbaserad kollektivtrafik och om det går att öka resorna på vatten utan en större miljöbelastning som följd. Svaret är ja. Resultatet som KTH-forskarna kommit fram till gäller dock inte bara Stockholm, utan även många andra kustnära städer i Europa och världen.

  • Sverige och Japan tar gemensamt grepp kring åldrande befolkning

    En avancerad robot som klarar kirurgiska ingrepp med högre precision. Automatiserad analys av en patients röst som metod för medicinska diagnoser och individanpassad behandling. Inom sådana områden kan svenska och japanska forskare nu börja samarbeta tätare för att möta utmaningarna med en åldrande befolkning.

  • Digitalt verktyg hjälper bostadsrättsföreningar att spara energi

    En del bostadsrättsföreningar är bättre på energieffektivisering än andra. Med hjälp av ett digitalt verktyg kan genomförda åtgärder och dess effekter åskådliggöras. På så vis kan bostadsrättsföreningar lära av varandra.

  • Stockholm växer, grönområdena krymper

    Under de senaste två decennierna har Sveriges huvudstad expanderat i ett rasande tempo, och tillväxten fortsätter. Med en beräknad befolkningsökning om elva procent mellan 2015 och 2020 är Stockholm nu den snabbast växande huvudstaden i Europa. Den bebyggda marken i Stockholms län har under 2005 till 2015 ökat med 15 procent vilket motsvarar 116 kvadratkilometer. Parallellt med detta har stadens grönområden krympt. Det visar forskning från KTH som bygger på satellitdata.

  • Här är Stockholmsluften som skitigast

    Städer dras med luftföroreningar, och Stockholm är inget undantag. Forskare vid KTH jobbar med att utveckla teknik som visar var i staden luften är som sämst att andas in så till exempel cykelpendlare och gångtrafikanter kan välja en alternativ rutt till eller från jobbet.