Till innehåll på sidan

KTH-team bakom succéapp

NYHET

Publicerad 2014-02-07

Truecaller är mobilapplikationen som gjort snabb succé över världen. Förra året laddade 30 miljoner nya användare ner den till sina smarta telefoner. KTH-ingenjörerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam är skaparna bakom "appen" som erbjuder användare att söka bland telefonnummer och namn jorden över.

Grundarna till den snabbväxande appen,  Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, har läst Datavetenskap vid KTH.
Grundarna till den snabbväxande appen, Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, har läst Datavetenskap vid KTH. (Foto: arkivbild, Truecaller)

Truecaller kan liknas vid en korsning mellan en telefonkatalog och ett socialt nätverk. Via applikationens sökfunktion kan användare leta upp nummer till personer som inte ens mobiloperatörerna vet vem det tillhör.

I samhällen där kontantkort är vanliga fyller den ett stort behov och flest användare finns i Indien.
–  Det finns en miljard telefonnummer i Indien och 97 procent av dessa är kontantkortsabonnemang, säger Alan Mamedi. Applikationen gör det möjligt att samla in numren och att göra dem sökbara.   

Tjänsten är baserad på så kallad crowdsourcing och bygger på att användare världen över bidrar med sina telefonböcker.  
 
Skärmbild med appen
Skärmbild med appen

I sann entreprenörsanda har Alan Mamedi och Nami Zarringhalam vänt upp och ned på konceptet sociala nätverk.
– I nätverk som LinkedIn eller Facebook berättar du vem du är. Vi har gjort tvärt om. Vi frågar inte efter vem du är. Vi vet bara vilka du känner. Baserat på uppgifterna i din adressbok föreslår vi namn vid sökningar, säger Alan Mamedi.

Grunden till applikationen lades 2008 när Alan Mamedi höll på att avsluta sina studier vid KTH. Flera av hans vänner och affärsbekanta flyttade utomlands och bytte telefonnummer. Ofta till kontantkort. Han fick ett behov att kunna leta upp telefonnummer.
–  Jag ville veta vem som ringde även om numret inte fanns bland mina kontakter i telefonen. Vi skapade något som vi hade användning för själva, säger han.

Idag har företaget, med huvudkontor i Stockholm, 32 anställda och 45 miljoner användare. Nästan en miljon nya personer börjar använda tjänsten varje vecka, varav hälften befinner sig i Indien.
 
Målsättningen är att i slutet av 2015 ha 500 miljoner användare världen över. Truecaller har mött ny konkurrens på marknaden, bland annat genom Google’s Android version 4.4, med nummerpresentation som är knuten till Google Plus.
 
I dagarna går riskkapitalbolaget Sequoia in med pengar i bolaget och tar plats som delägare. De har gjort tidiga Investeringar i företag som Google, Cisco, Apple och Youtube.
 
David Callahan, Jenny Axäll