Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 16

  • Lärare lär av varandra

    Hallå där, Sara Nyberg, pedagogisk utvecklare och ansvarig för en konferens för KTH:s lärare om undervisning och lärande, SoTL, 16:e mars. Hur känns det? – Det känns väldigt roligt att få vara med och arrangera. Antalet anmälda deltagare ökar för var dag som går.

  • Studenter bidrar med hållbara lösningar

    Hallå där, Ramon Wyss, vicerektor för internationalisering, som besökt Dar es Salaam för att utveckla utbildningar med fokus på att lösa samhällsproblem – ”Challenge driven education”. Varför det? – Det ger KTH en möjlighet att bidra till en uthållig samhällsveckling i Tanzania.

  • Balanserad undervisning ger bäst resultat

    Ge inte upp när studenterna visar motstånd. Vill du förbättra din undervisning måste du vara lite modig. Det menar Maria Weurlander som doktorerat om samspelet mellan lärarnas undervisning och studenternas lärande.

  • Motiverade lärare når världsklass

    Undervisningens status behöver stärkas om KTH ska nå sina ambitioner om en utbildning i världsklass. Det anser Mireia Altimira som nyligen läst grundkursen i högskolepedagogik.

  • Uthållig kämpe för ledarskapsfrågor

    Hallå där, Ann-Sofie Henriksson, chef vid högskolepedagogiska enheten som nominerats till priset som Årets ledarutvecklare av tidningen Chef. Hur känns det? – Fantastiskt! Bara det att någon tagit sig tid att nominera mig känns så roligt, alldeles oavsett hur det går vid prisutdelningen.

  • Ann-Sofie ska utveckla KTH:s pedagogik

    Hon är jurist i botten och har bland annat varit anställd som skattekonsult. Men större delen av sitt yrkesliv har Ann-Sofie Henriksson ägnat åt undervisning och utbildning. Och sitt första kursutvecklingsprojekt startade KTH:s nya chef för högskolepedagogiken redan som tonåring – i stallet.

  • Tips för samhällskopplad undervisning

    Vill du förbättra ditt samarbete med organisationer och företag inom undervisningen? Råd och dåd finns i en ny handbok som tagits fram i samarbete med KTH:s lärare.

  • Fokus på studenternas viktigaste fråga

    Studenter tycker att pedagogiken är den viktigaste utbildningsfrågan. Men undervisningskvaliteten på olika lärosäten varierar stort. Johan Alvfors, Sveriges förenade studentkårer, vill lyfta statusen på läran om lärandet.

  • Nyfiken lärare vill vässa undervisningen

    Fredrik Lundell, docent i strömningsfysik, är en erfaren och uppskattad lärare som brinner för utbildningsutveckling. Nu blir han chef för KTH:s högskolepedagogiska verksamhet.

  • Konsten att utbilda ingenjörer

    Arnold Pears är KTH:s första professor i ingenjörsämnets didaktik. Genom forskningen vill han utveckla ingenjörsutbildningen och förändra synen på yrket så att fler kan identifiera sig som framtidens ingenjörer.

  • Högskolepedagogik och utbildningsutveckling

    KTH är känt för kvaliteten på våra studenters utbildning och personalens kreativitet och engagemang. Högskolepedagogisk utbildningsutveckling arbetar med personal för att berika pedagogik och innovation och uppmuntrar utbyte av idéer och metoder. Högskolepedagogik (HP) har idag följande två verksamhetsgrenar.

  • Högskolepedagogisk utveckling

    Här samlas information för dig som lärare i ditt arbete med utveckling av kurser, utbildningsprogram, lärmiljöer och din egna pedagogiska kompetensutveckling. Huvudingångarna är arenor för pedagogisk utveckling och nätverkande, Högskolepedagogik, KTH Scholarship of Teaching and Learning (KTH SoTL) samt material för utvecklingsarbete.

  • Grundkurser i högskolepedagogik

    Grundkurser i högskolepedagogik är utformade för att ge lärare nödvändiga färdigheter och kunskaper för att effektivt kunna undervisa på KTH. Dessa kurser fokuserar på principer, praxis och teorier för undervisning och lärande som är särskilt anpassade för högre utbildningsmiljöer.

  • Fortsättningskurser i högskolepedagogik

    Fortsättningskurser inom högskolepedagogik ger erfarna lärare möjlighet att fördjupa sig i komplexiteten kring undervisning och lärande på KTH. Dessa kurser går bortom grunderna och undersöker specialiserade områden som spelar en avgörande roll för att forma modern högre utbildning.

  • Högskolepedagogiska kurser

    KTH:s aktuella utbud av kurser i högskolepedagogik publiceras löpande med kursstarter. Mer information och anmälan hittar du under grundkurser och fortsättningskurser sidor. Samtliga grundkurser ges på engelska, men av fortsättningskurserna ges vissa på engelska och andra på svenska.

  • Kontakta utbildningsutveckling och högskolepedagogik

    Information och stöd för lärare som vill arbeta med utveckling av kurser, utbildningsprogram, lärmiljöer och den egna pedagogiska kompetensutvecklingen.