Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 15

  • Forskaren fick fortsatt förtroende

    Hallå där Karl Henrik Johansson, professor i nätverksreglering på KTH. Du har precis fått ditt Wallenberg Scholars förlängt med fem år. Berätta om känslan när du fick beskedet!

  • De tar fingeravtryck på bilen

    Lägre bränsleförbrukning och försäkringspremie samtidigt som mobilen laddas i bilen. KTH-forskarnas intelligenta mobiltelefonladdare med arbetsnamnet "Whitebox" hjälper bilförarna att köra smartare, säkrare och grönare.

  • Intelligenta bilar ska ge säkrare förare

    Ny forskning vid KTH visar att det med mätningar går att dela in bilförare i olika grupper, de som är skickliga och de som inte är fullt lika skickliga. Detta forskningsresultat kan i förlängningen hjälpa industrin att skapa fordon bättre anpassade till olika förares individuella behov. Målet är att fordonet ska hjälpa förare att både bli säkrare i trafiken och trivas bättre bakom ratten.

  • De gör din smartphone inbrottssäker

    90 procent av svenskarna i åldern 12 till 45 år använde en smartphone förra året enligt siffror från Stiftelsen för internetinfrastruktur. I kölvattnet på ett ökat bruk av kompetenta mobiler följer tyvärr intrång, virus och andra tråkigheter. KTH-professorn Mads Dam håller tillsammans med några andra forskare på att ta fram en lösning som radikalt förbättrar säkerheten i mobiler. Så väl bankärenden som känslig kommunikation ska inte längre vara ett problem.

  • Sveriges snabbaste superdator till KTH

    KTH investerar tillsammans med samarbetspartners 170 miljoner kronor för att införskaffa en ny dator. Men det är inte vilken simpel räknedosa som helst vi pratar om, utan Sveriges snabbaste superdator.

  • Miljoner till KTH för forskning inom transportinfrastruktur

    Nu står det klart att KTH får ansvaret för att koordinera det strategiska innovationsprogrammet Infrasweden2030. Vinnova, Energimyndigheten och Formas satsar gemensamt 430 miljoner kronor på fem strategiska innovationsprogram där Infrasweden2030 alltså är ett av dessa. Detta är det första innovationsprogrammet i Vinnovas strategiska satsning som KTH koordinerar.

  • En förarlös bil ersätter 14 personbilar

    De 136 000 bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Det framgår av ett examensarbete från KTH.

  • Tuffingen som tål 600 graders hetta

    Dödlig strålning, 600 graders hetta och en rejält spännande tillvaro om flera kilovolt. Det är vad KTH-forskarnas elektronik ska klara av när de tas i bruk i brutala miljöer som kärnkraftverk och på oljeplattformar. 24,2 miljoner i forskningsanslag ska hjälpa forskarna att lyckas.

  • Knappen som förenklar ditt mobilliv

    Första dagen på nya jobbet och du har arbetat stenhårt alternativt första dagen på semestern och du ska hitta hem till hotellet. Endera är du utarbetad eller jetlaggad, eller rentav en kombination av dem båda. Då trycker du på Shortcut Labs knapp och smartphonen visar efter några sekunder snabbaste vägen hem eller till hotellet. Var du än befinner dig.

  • 23,5 miljoner till höghastighetskameror

    Professor Jens Fransson tillsammans med kollegor har beviljats ett anslag om 23 609 000 kronor till ”Odqvist laboratory for experimental MUlti-SCaLE mechanics – MUSCLE”. Pengarna kommer från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse och ska främst gå till avancerad optisk mätutrustning.

  • Gott om ledigt trafikutrymme i Stockholm

    Det finns överraskande gott om ledigt trafikutrymme i Stockholm visar en rapport som forskare på KTH tagit fram på uppdrag av Trafikverket.

  • De gör batterier av kolfiber

    Hittills har batteriers främsta syfte varit att innehålla elektrisk energi. Nu ska det bli ändring på det. I ett stort samarbete har forskare vid bland annat KTH arbetat med så kallade strukturella batterier och förbättrat dess egenskaper. Tanken är att dessa batterier förutom att de är energibärare också är en del av konstruktionen. Materialet forskarna använt för detta är kolfiber.

  • Nytt biltak ger minskad bränsleförbrukning

    Nu har en forskare vid KTH lyckats minska vikten på ett biltak med 80 procent utan att för den sakens skull göra biltaket nämnvärt dyrare eller ge det sämre egenskaper. Snarare är det tvärtom, det nya biltaket ger större komfort och en kupé med bättre taluppfattbarhet. Om sättet att designa biltaket dessutom appliceras på hela bilen kan den minskade bränsleförbrukningen bli omfattande.

  • 30 procent billigare kolfiber

    Ida Norberg, doktorand vid KTH och Innventia, har utfört forskning på lignin från barrträd och kommit fram till att dessa kan användas som råmaterial vid tillverkning av kolfiber. Kolfiber i sin tur är ett väldigt lätt, starkt och attraktivt material som bland annat används vid tillverkning av bilar, flygplan och många olika typer av sportutrustning för att nämna några applikationer. Problemet är bara att det hittills varit väldigt dyrt att framställa. Ida Norbergs metod gör enligt uträkningar det 30 procent billigare att framställa kolfiber.

  • Framtidens bilar byggs av trä

    Nu satsar svenska lärosäten och institut på att utveckla bilar som är tillverkade av träd från de svenska skogarna. En grupp forskare från KTH, Innventia, Blatraden och Swerea Sicomp demonstrerar möjligheterna med kolfiber baserad på barrvedslignin där så väl delar av bilkarossen som -batteriet i modellbilen är tillverkade av materialet.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22