Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 8
-
Begränsa bil- och flygtrafiken eller missa klimatmålen
Svenskarnas flyg - och bilresande kan inte fortsätta öka. Om regeringen beskattar flyget och satsar mer på miljövänliga resealternativ som tåg- och cykeltrafik kan vi nå klimatmålet för 2050 – annars blir det mycket svårt, enligt trafikforskare Jonas Åkermans rön.
-
Dubbelspår behövs på Västkustbanan
Tågresandet på längre sträckor ökade med 40 procent när SJ körde tågtrafik parallellt med Öresundstågen. En undersökning som forskare gjort bland resenärerna på tågen på Västkustbanan visar att kortare restider värderas högt. Särskilt snabbtågsresenärer utmärker sig.
-
Tidernas största forskningssatsning inom svensk väg- och banteknik
För att lösa framtidens trafiksituation satsar Trafikverket, KTH och Statens Väg- och Trafikinstitut (VTI) totalt 200 miljoner SEK på forskning och innovation inom väg- och järnvägsteknik.
-
Kortare väntetider för Stockholms bussresenärer
Du står och väntar på SL-bussen på väg till jobbet. Den dyker inte upp på utsatt tid, och du känner pulsen öka. Däremot kommer det hela tre bussar samtidigt tio minuter senare när nästa buss ska anlända, vilken inte bidrar till ett bättre morgonhumör. Känns situationen igen?! Detta har fram till och med nu varit ett stort problem eftersom pålitlighet är en av de viktigaste faktorerna för bra kollektivtrafik. Nu har KTH-forskare kommit på en lösning som bland annat sparar både bussresenärernas tid och samhällets pengar.
-
Smartphones lösningen på morgondagens bilköer
Trafiken på våra vägar ökar hela tiden, både när det gäller gods- och persontrafik. Ett sätt att få trafiken att flytta bättre är att ta hjälp av intelligenta trafiksystem. Forskning vid KTH visar hur din och min smartphone ska kunna lösa morgondagens trafikproblem, vilka problem som finns och hur de ska lösas.
-
En förarlös bil ersätter 14 personbilar
De 136 000 bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Det framgår av ett examensarbete från KTH.
-
Nu kan Stockholmarna forma sin framtida stad
Från och med nu får du och jag vara med och säga vad vi anser om den framtida trafiksituationen i Stockholm, och därmed forma hur staden ska vara byggd och planerad. Ett nytt storskalig forskningsprojekt där experter så väl som intresserade är inbjudna drar har precis dragit igång, och bygger på så kallad crowdsourcing.
-
Nya hastighetsgränser följs ej
För några år sedan skyltades ett urval av landets vägar om med de nya hastighetsgränserna 40, 60, 80, 100 och 120 km per timme. KTH har på Trafikverkets uppdrag undersökt hur trafikanter agerar när nya hastighetsbegränsningar införs i tätorter. Slutredovisningen av resultatet som precis gjorts visar att effekten blir liten när hastighetsgränser förändras.