Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 6

  • "Ingen vill betala för andras riskbeteende"

    Idag är bilförsäkringspremien en trubbig historia då den baseras på din ålder samt var du bor. Nu har KTH-forskare tagit fram en lösning som tar reda på när, var och hur du kör då detta bättre illustrerar vilka olycksrisker som finns för den enskilda försäkringstagaren. På så sätt kan premien sättas efter körbeteende, vilket kan leda till stora besparingar för den enskilde.

  • Bättre trafiksituation i Stockholm gav pris

    På KTH pågår just nu ett projekt för att förbättra trafiksituationen i Stockholmsområdet. Det är så uppskattat bland svenskarna att det igår fick ta emot "Priset för en smartare planet".

  • De hjälper dig undvika bilköerna

    1 500 taxibilar, en uppsättning kameror, väderdata och så ett gäng KTH-forskare. Det är vad som krävs för att Stockholmare i framtiden ska komma i tid till jobbet och skolan.

  • Kortare väntetider för Stockholms bussresenärer

    Du står och väntar på SL-bussen på väg till jobbet. Den dyker inte upp på utsatt tid, och du känner pulsen öka. Däremot kommer det hela tre bussar samtidigt tio minuter senare när nästa buss ska anlända, vilken inte bidrar till ett bättre morgonhumör. Känns situationen igen?! Detta har fram till och med nu varit ett stort problem eftersom pålitlighet är en av de viktigaste faktorerna för bra kollektivtrafik. Nu har KTH-forskare kommit på en lösning som bland annat sparar både bussresenärernas tid och samhällets pengar.

  • Fyra framgångsrika forskningsår

    Nu knyter Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH ihop säcken och blickar framåt. Det innebär både att den viktigaste forskningen som bedrivits på skolan mellan åren 2008 och 2011 kommer att redovisas offentligt.

  • Vattenburen kollektivtrafik - så ska Stockholm lyckas

    Forskare vid KTH har studerat hur den vattenburna kollektivtrafiken kan tänkas fungera i framtiden i Sveriges huvudstad. Bland annat har de studerat om fler kollektivresor på vattnet kan sänka belastningen på landbaserad kollektivtrafik och om det går att öka resorna på vatten utan en större miljöbelastning som följd. Svaret är ja. Resultatet som KTH-forskarna kommit fram till gäller dock inte bara Stockholm, utan även många andra kustnära städer i Europa och världen.