Styrningsmodell

En projektstyrningsmodell har tagits fram för att tydliggöra roller och ansvar samt beslutsprocesser.

Foto: Vlad Hilitanu, Unsplash.

Projektstyrningsdokumentet beskriver IRIS-projektets organisationsstruktur, samt roller och ansvar för projektets olika aktörer och intressenter. Även processer för att komma överens om resursallokering och resursanvändning beskrivs.

Viktiga förväntningar

• Att alla inser att en förutsättning för IRIS-finansiering är samarbete mellan ITM-skolans olika avdelningar.
  • Att forskarnas användning av tid/finansiering beskrivs i projektplaner, som också innehåller förklaringar till på vilka sätt projektet är tvärvetenskapligt.
  • Projektplanerna ska stämmas av med både i) de avdelningschefer som fördelar medel och (ii) områdeskoordinatorerna innan medel fördelas av prefekterna.
  • Forskare som arbetar i projektet har ett ansvar att kommunicera resultat och impact till projektets intressenter, exempelvis via IRIS-projektets webbplats.

Läs mer om styrmodellen för IRIS (Engelska): Project Governance of the ITM school’s overarching – Research Initiative on Sustainable industry and society (IRIS)