Mission och mål

ITM-skolans mission är att leda övergången mot ett hållbart samhälle och en anpassningsbar industri om kännetecknas av ny produkt- och servicedesign, nya material, nya affärsmodeller, hållbara energisystem, återvinning, återanvändning och återtillverkning.

Grafik

IRIS arbetar med digitalisering, innovation och entreprenörskap, och med fokus på fyra strategiska områden för forskning, utbildning och påverkan ("impact"):

• Industriell omvandling genom hållbar digitalisering
  • Integrerad mekanik, komponenter och materialdesign, inklusive additiv tillverkning
  • Hållbara energisystem, infrastruktur och företag
  • Innovations- och företagsekosystem och infrastruktur.

Särskilda mål för initiativet

IRIS ger en unik möjlighet att proaktivt etablera ITM-skolan som ledande när det gäller forskning om ökad hållbarhet inom industri och samhälle.

Särskilda mål är att:

• Skapa starka forskningsmiljöer på ITM-skolan som aktivt bidrar till ITM-skolans mission. Detta inkluderar att
    • Stimulera och skapa nya institutions-/avdelningsöverskridande samarbeten inom och över de fyra områdena
    • Utnyttja och finna samverkan med både befintliga insatser (exempelvis centrum) och nya initiativ (exempelvis Hållbarhet, Circular Economy, Techlab och KTHs plattformar) för att skapa synergier där detta är motiverat.
  • Förbättra KTHs synlighet och påverkan inom dessa områden – internt och externt.