Lärande i STEM
Lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) är en av 4 avdelningar vid Institutionen för lärande som tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM) på KTH. Avdelning utgörs av tre forskningsgrupper: Forskning och utveckling inom högre utbildning, Ingenjörsutbildning och Teknikens och naturvetenskapens didaktik (NT-didaktik). Utöver egen forskning och utveckling har avdelning KTH-övergripande uppdrag och kompetens kring ingenjörsutbildning.
Organisation
Lärande i STEM (LiSTEM) bedriver utbildning på alla nivåer, forskning- och utvecklingsarbete samt ger stöd till KTH. Samarbete inom och utom KTH sker kontinuerligt. Återkommande samarbetspartners är Stockholms universitet (SU) och CETIS- Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan. SU tillsammans med Skolverket är återkommande uppdragsgivare.
Forskningsområden
- HEOS - Studie i den högre utbildningens organisering
- Ingenjörsutbildning i samhället
- Teknikens och naturvetenskapens didaktik
Avdelningschef
Nyheter från Lärande i STEM
- Forskningshandbok om omvandlingen av den högre utbildningen.
18 aug 2023
- Att anamma ett avkoloniserat förhållningssätt i internationaliseringen av läroplanen
13 jun 2023
- Att ta reda på vilka hybridarrangemang som växer fram inom nordisk högre utbildning
17 maj 2023
- Ny rapport - Crisis and catalyst
27 okt 2022
- Vetenskapliga böcker för alla överallt på forskartorget
28 sep 2022