Institutionen för lärande
En genomtänkt ansats till livslångt lärande är viktig för framtiden och för Sverige. Lärande på KTH har samlat forskning kring lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), global kompetens och digitalt lärande för att kunna ta ett helhetsgrepp på forskning i lärande på alla nivåer, från förskolan till högskolan.

Organisation
Institutionen för lärande tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM) och är organiserat i tre avdelningar och ett centrum:
Forskningsområden
- Forskning om Digital Lärande
- Global Kompetens
- HEOS - Studie i den högre utbildningens organisering
- Ingenjörsutbildning i samhället
- Teknikens och naturvetenskapens didaktik
Samhällsnytta

KTH-forskning vässar skolors lärande
Tre Stockholmskommuner har fått chansen att både bidra till och ta del av forskning som KTH:s lärarstudenter gör i sina examensarbeten. Projektet "KULF" som leds från Institutionen för Lärande har fåt...
Läs artikeln
Mattecoach på nätet minskar klyftorna
Mattecoach på nätet erbjuder ungdomar i åldern 12–19 år hjälp med matematik. Det sker genom online-coaching med hjälp av textmeddelanden och en delad digital whiteboard. Coacherna är lärarstudenter vi...
Läs artikeln
BibCap
En avancerad bibliometrisk analyskapacitet gör det möjligt att jämföra universitet och högskolor, forskningsinstitut, företag och andra organisationer över tid. Att se hur de positionerar sig i förhål...
Läs artikelnITM-skolans samhällsnytta - Impact
Aktuella projekt och nyheter vid Lärande
- Jämförelse av offentlig politik inom högre utbildning för att få in kvinnor i styrelser
10 maj 2022
- Universitetet Gemeinschaft and Gesellschaft
4 maj 2022
- Internationalisering av högre utbildningsinstitutioner i Moçambique
26 apr 2022
- Teknikåttan tillbaka på Campus
12 apr 2022
- Nordiska forskare lida inte av Jantelagen
11 apr 2022