Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Institutionen för lärande

En genomtänkt ansats till livslångt lärande är viktig för framtiden och för Sverige. Lärande på KTH har samlat forskning kring lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), global kompetens och digitalt lärande för att kunna ta ett helhetsgrepp på forskning i lärande på alla nivåer, från förskolan till högskolan.

En banner bild med ett barn som forskar, telfon, KTH bilbiotek och Stad skyline illustration

Forskningen på Lärande

Lärande på 2 min

Organisation

Institutionen för lärande tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM)  och är organiserat i tre avdelningar och ett centrum:

Forskningsområden

Samhällsnytta 

Stefan och Malin sitter i öppen ljus miljö vid varsin dator och samspelar.
Stefan Stenbom och Malin Jansson vid Digitalt Lärande är engagerade i projektet.

8 miljoner till Mattecoach på nätet

Med 8 fräscha miljoner från Erling-Perssons stiftelse ska Mattecoach på nätet spridas till fler ställen i landet och mattecoacherna ska bli fler.

Läs artikeln
Svart tavla med enkla matematiska formler.
Foto: Chuk Yong på Pixabay

KTH-forskning vässar skolors lärande

Tre Stockholmskommuner har fått chansen att både bidra till och ta del av forskning som KTH:s lärarstudenter gör i sina examensarbeten. Projektet "KULF" som leds från Institutionen för Lärande har fåt...

Läs artikeln

Senaste 10 publikationer

[1]
E. Hartell, "Opportunities won : Unexpected encounters: Narratives from practitioner-based research.," i A Collection of Dreams about the Future of Technology Education. : A Festschrift in the Honour for Marc J. de Vries., John R. Dakers red., : Brill Academic Publishers, 2025.
[2]
S. Lundborg, "The Alpha, the Omega, and Everything in Between : Managing Expectations in Swedish Higher Education," Doktorsavhandling Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ITM-AVL, 2024:26, 2025.
[6]
L. Assom, T. Karunaratne och A. Larsson, "Harmonizing patient-centric requirements for secure digital health services in heterogeneous settings," BMC Health Services Research, vol. 25, no. 1, 2025.
[7]
T. Frisk och M. Ingvarson, "Ledarskap i ingenjörsutbildningen," , 2025.
[8]
P. Cartney, J. Bottomley och S. Pryjmachuk, The complete guide to studying for your social work degree. 1. uppl. Routledge, 2025.
[9]
B. Kjellgren, "Multilingualism and Global Competence Education in a European University Alliance: Engineering a Pedagogy of Hope?," i The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference 2025, Helsinki, Finnland, March 5-7, 2025, 2025.
Fullständig lista i KTH:s publikationsportal

Aktuellt på Lärande

  • Lärare framför sin skola.
    Läraren Jahangir “Jay” Almasi blev inspirerad av KTH-kursen och har nu skrivit en lärobok för skolor som vill ta AI-undervisningen till nästa nivå.
    KTH-kurs gav läraren verktygen att lyfta AI på schemat
    14 aug 2025


    Jahangir “Jay” Almasi, lärare på Tibble gymnasium i Täby utanför Stockholm, har gått KTH:s AI-kurs för gymnasielärare, en kurs som nu även finns för grundskolelärare. Nu vill Jay att fler lärare vågar...

  • Professor Arnold Pears.
    Donation möjliggör AI-fortbildning för lärare
    9 jun 2025


    Ökad kunskap om artificiell intelligens (AI) är avgörande för samhällsutvecklingen. För att skapa långsiktig effekt behöver vi börja där det gör mest nytta – hos den yngre generationen. Nyckeln till d...

  • Två elever lär sig programmering.
    I den här kursen får du som lärare utveckla din bedömningskompetens i teknik – tillsammans med andra lärare. Foto: Vetenskapens Hus
    Kunskapsbedömning för lärare i ämnet teknik, årskurs 7–9
    16 apr 2025


    Nu har du som undervisar – eller har undervisat – i teknik i årskurs 7–9 möjlighet att utveckla din förmåga att bedöma elevers kunskapsutveckling i teknik. I denna kurs varvas teori med praktiska mome...