Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Institutionen för lärande

En genomtänkt ansats till livslångt lärande är viktig för framtiden och för Sverige. Lärande på KTH har samlat forskning kring lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), global kompetens och digitalt lärande för att kunna ta ett helhetsgrepp på forskning i lärande på alla nivåer, från förskolan till högskolan.

En banner bild med ett barn som forskar, telfon, KTH bilbiotek och Stad skyline illustration

Forskningen på Lärande

Lärande på 2 min

Organisation

Institutionen för lärande tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM)  och är organiserat i tre avdelningar och ett centrum:

Forskningsområden

Samhällsnytta 

Stefan och Malin sitter i öppen ljus miljö vid varsin dator och samspelar.
Stefan Stenbom och Malin Jansson vid Digitalt Lärande är engagerade i projektet.

8 miljoner till Mattecoach på nätet

Med 8 fräscha miljoner från Erling-Perssons stiftelse ska Mattecoach på nätet spridas till fler ställen i landet och mattecoacherna ska bli fler.

Läs artikeln
Svart tavla med enkla matematiska formler.
Foto: Chuk Yong på Pixabay

KTH-forskning vässar skolors lärande

Tre Stockholmskommuner har fått chansen att både bidra till och ta del av forskning som KTH:s lärarstudenter gör i sina examensarbeten. Projektet "KULF" som leds från Institutionen för Lärande har fåt...

Läs artikeln

Senaste 10 publikationer

[1]
E. Hartell, "Opportunities won : Unexpected encounters: Narratives from practitioner-based research.," i A Collection of Dreams about the Future of Technology Education. : A Festschrift in the Honour for Marc J. de Vries., John R. Dakers red., : Brill Academic Publishers, 2025.
[2]
S. Lundborg, "The Alpha, the Omega, and Everything in Between : Managing Expectations in Swedish Higher Education," Doktorsavhandling Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ITM-AVL, 2024:26, 2025.
[6]
L. Assom, T. Karunaratne och A. Larsson, "Harmonizing patient-centric requirements for secure digital health services in heterogeneous settings," BMC Health Services Research, vol. 25, no. 1, 2025.
[7]
T. Frisk och M. Ingvarson, "Ledarskap i ingenjörsutbildningen," , 2025.
[8]
B. Kjellgren, "Multilingualism and Global Competence Education in a European University Alliance: Engineering a Pedagogy of Hope?," i The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference 2025, Helsinki, Finnland, March 5-7, 2025, 2025.
[10]
L. Björlin Svozil, K. Andersson och A. Pears, "Gendered Positions in Technology Education : A Discourse Analysis of Images From Swedish and Finnish Upper Secondary Schools," Journal of Research in Science Teaching, 2025.
Fullständig lista i KTH:s publikationsportal

Aktuellt på Lärande

  • Två män i en föreläsningssal
    Stefan Hrastinski och Arnold Pears startar tre forskarskolor på KTH med fokus på AI och STEM. Foto: Anna Gullers
    KTH i tre nya nationella forskarskolor för lärarutbildare
    19 nov 2025


    Vetenskapsrådet har beviljat medel till tolv nationella forskarskolor för lärarutbildare. KTH deltar i tre av dem – två med tydligt fokus på AI och en inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. ...

  • Man
    Arnold Pears, professor och prefekt på Institutionen för Lärande. Foto: Anneli Nygårds
    KTH-forskare får Leonardo da Vinci-medaljen 2025
    24 sep 2025


    Arnold Pears, professor på Institutionen för Lärande, är årets mottagare av Leonardo da Vinci-medaljen, den högsta utmärkelsen som SEFI – European Society of Engineering Education delar ut.

  • Lärare framför sin skola.
    Läraren Jahangir “Jay” Almasi blev inspirerad av KTH-kursen och har nu skrivit en lärobok för skolor som vill ta AI-undervisningen till nästa nivå.
    KTH-kurs gav läraren verktygen att lyfta AI på schemat
    14 aug 2025


    Jahangir “Jay” Almasi, lärare på Tibble gymnasium i Täby utanför Stockholm, har gått KTH:s AI-kurs för gymnasielärare, en kurs som nu även finns för grundskolelärare. Nu vill Jay att fler lärare vågar...