Institutionen för lärande
En genomtänkt ansats till livslångt lärande är viktig för framtiden och för Sverige. Lärande på KTH har samlat forskning kring lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), global kompetens och digitalt lärande för att kunna ta ett helhetsgrepp på forskning i lärande på alla nivåer, från förskolan till högskolan.

Organisation
Institutionen för lärande tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM) och är organiserat i tre avdelningar och ett centrum:
Forskningsområden
- Forskning om Digital Lärande
- Global Kompetens
- HEOS - Studie i den högre utbildningens organisering
- Ingenjörsutbildning i samhället
- Teknikens och naturvetenskapens didaktik
Samhällsnytta

8 miljoner till Mattecoach på nätet
Med 8 fräscha miljoner från Erling-Perssons stiftelse ska Mattecoach på nätet spridas till fler ställen i landet och mattecoacherna ska bli fler.
Läs artikeln
KTH-forskning vässar skolors lärande
Tre Stockholmskommuner har fått chansen att både bidra till och ta del av forskning som KTH:s lärarstudenter gör i sina examensarbeten. Projektet "KULF" som leds från Institutionen för Lärande har fåt...
Läs artikeln
Mattecoach på nätet minskar klyftorna
Mattecoach på nätet erbjuder ungdomar i åldern 12–19 år hjälp med matematik. Det sker genom online-coaching med hjälp av textmeddelanden och en delad digital whiteboard. Coacherna är lärarstudenter vi...
Läs artikelnITM-skolans samhällsnytta - Impact