Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Institutionen för lärande

En genomtänkt ansats till livslångt lärande är viktig för framtiden och för Sverige. Lärande på KTH har samlat forskning kring lärande i STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), global kompetens och digitalt lärande för att kunna ta ett helhetsgrepp på forskning i lärande på alla nivåer, från förskolan till högskolan.

En banner bild med ett barn som forskar, telfon, KTH bilbiotek och Stad skyline illustration

Forskningen på Lärande

Lärande på 2 min

Organisation

Institutionen för lärande tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM)  och är organiserat i tre avdelningar och ett centrum:

Forskningsområden

Samhällsnytta 

Stefan och Malin sitter i öppen ljus miljö vid varsin dator och samspelar.
Stefan Stenbom och Malin Jansson vid Digitalt Lärande är engagerade i projektet.

8 miljoner till Mattecoach på nätet

Med 8 fräscha miljoner från Erling-Perssons stiftelse ska Mattecoach på nätet spridas till fler ställen i landet och mattecoacherna ska bli fler.

Läs artikeln
Svart tavla med enkla matematiska formler.
Foto: Chuk Yong på Pixabay

KTH-forskning vässar skolors lärande

Tre Stockholmskommuner har fått chansen att både bidra till och ta del av forskning som KTH:s lärarstudenter gör i sina examensarbeten. Projektet "KULF" som leds från Institutionen för Lärande har fåt...

Läs artikeln

Senaste 10 publikationer

[1]
E. Hartell, "Opportunities won : Unexpected encounters: Narratives from practitioner-based research.," i A Collection of Dreams about the Future of Technology Education. : A Festschrift in the Honour for Marc J. de Vries., John R. Dakers red., : Brill Academic Publishers, 2025.
[2]
S. Lundborg, "The Alpha, the Omega, and Everything in Between : Managing Expectations in Swedish Higher Education," Doktorsavhandling Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ITM-AVL, 2024:26, 2025.
[6]
L. Assom, T. Karunaratne och A. Larsson, "Harmonizing patient-centric requirements for secure digital health services in heterogeneous settings," BMC Health Services Research, vol. 25, no. 1, 2025.
[7]
T. Frisk och M. Ingvarson, "Ledarskap i ingenjörsutbildningen," , 2025.
[8]
B. Kjellgren, "Multilingualism and Global Competence Education in a European University Alliance: Engineering a Pedagogy of Hope?," i The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference 2025, Helsinki, Finnland, March 5-7, 2025, 2025.
[10]
L. Björlin Svozil, K. Andersson och A. Pears, "Gendered Positions in Technology Education : A Discourse Analysis of Images From Swedish and Finnish Upper Secondary Schools," Journal of Research in Science Teaching, 2025.
Fullständig lista i KTH:s publikationsportal

Aktuellt på Lärande

  • Fem bilder i ett kollage, där varje bild visar ett ögonblick från respektive disputation.
    Fem nya avhandlingar från HEOS under året
    15 dec 2025


    Under det senaste året har fem nya doktorer från HEOS framgångsrikt försvarat sina doktorsavhandlingar!

  • Två män i en föreläsningssal
    Stefan Hrastinski och Arnold Pears startar tre forskarskolor på KTH med fokus på AI och STEM. Foto: Anna Gullers
    KTH i tre nya nationella forskarskolor för lärarutbildare
    19 nov 2025


    Vetenskapsrådet har beviljat medel till tolv nationella forskarskolor för lärarutbildare. KTH deltar i tre av dem – två med tydligt fokus på AI och en inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. ...

  • Man
    Arnold Pears, professor och prefekt på Institutionen för Lärande. Foto: Anneli Nygårds
    KTH-forskare får Leonardo da Vinci-medaljen 2025
    24 sep 2025


    Arnold Pears, professor på Institutionen för Lärande, är årets mottagare av Leonardo da Vinci-medaljen, den högsta utmärkelsen som SEFI – European Society of Engineering Education delar ut.