8 miljoner till Mattecoach på nätet

Stefan och Malin sitter i öppen ljus miljö vid varsin dator och samspelar.
Stefan Stenbom och Malin Jansson vid Digitalt Lärande är engagerade i projektet.
Publicerad 2022-08-29

Med 8 fräscha miljoner från Erling-Perssons stiftelse ska Mattecoach på nätet spridas till fler ställen i landet och mattecoacherna ska bli fler.

Jobbigt med matten? Är du elev i grundskola och gymnasiet och behöver läxhjälp i matte finns stöttning att få – online. Sedan 2009 finns på kvällstid tjänsten Mattecoach på nätet. Här kan elever få gratis hjälp av studenter som läser till ämneslärare i matematik, eller av blivande civilingenjörer som gillar att undervisa. Initiativet är ett samarbete mellan KTH, Linköpings universitet, Chalmers tekniska högskola och Aston University.

För stunden finns Mattecoach på Linköpings universitet och Chalmers, medan det på KTH har legat vilande ett par år. När Erling-Perssons stiftelse bidrar med 8 nya miljoner kronor under de kommande två åren kan konceptet väckas till liv igen.

– Alla tre lärosäten kommer att rekrytera och utbilda nya mattecoacher, säger Malin Jansson  på Digitalt lärande som blir Mattecoach verksamhetsledare på KTH och som ska arbeta med forskningsdelen av projektet.

Förutom nya coacher behövs finansieringen för att utveckla själva systemet och marknadsföra Mattecoach i bland annat sociala medier. En annan del av pengapåsen kommer att gå till forskning runt mattecoach, lärande online, och att diskutera matematik via chatt. Men tjänsten ska även expandera geografiskt.

– Nästa steg är göra Mattecoach nationellt. Från att vara lokalt i samarbete med kommuner ska vi erbjuda hjälp till elever i hela Sverige, säger Malin.

Undersökningar visar att intresset för både matematik och NO minskar bland unga idag. Här hoppas Mattecoach kunna bidra och ge alla elever samma möjligheter till hjälp, oberoende av bakgrund, ort, hemförhållanden eller utbildningsnivå hos föräldrarna.

– Eleverna är anonyma i systemet, de blir inte bedömda, något som skapar ett friare sätt för eleverna att uttrycka sig. De kan ställa frågor som de kanske inte alltid vågar fråga i klassrummet och upptäcka det roliga i matematik och problemlösning tillsammans med någon som själva brinner för ämnet.

Bidragsgivare är Erling-Perssons Stiftelse som grundades av Stefan Persson 1999 till minne av sin far Erling Persson som startade Hennes & Mauritz. Och grundaren av Mattecoach på nätet, Stefan Stenbom  på Digitalt lärande på KTH, är entusiastisk:

– Stiftelsen har tre ändamålsområden: entreprenörskap, stöd till forskning och stöd för att främja barn och ungdomars utveckling. Mattecoach omfattar alla deras tre ben.

– För oss är projektet också en möjlighet att erbjuda blivande ämneslärare att utveckla sig inom lärande i onlinemiljöer och höja sin egen digitala kompetens.

Och hur gör man om man vill bli mattecoach?

– Alla coacher går KTH-kursen LV118U Grundläggande nätcoachning 2,0 hp innan de börjar som coach, förklarar Stefan.

– Kursen handlar om att handleda elever i matematik på distans genom digitala verktyg. Att kommunikation och lärande på distans är annorlunda från arbete i ett klassrum har vi ju alla erfarenhet av nu sedan pandemin. Det är andra saker som är viktiga att ta hänsyn till då coach och elev sitter på olika platser och kommunicerar via text.

Text: Anna Gullers